Jump to content

Bår 2 & Fälttelefon m/37

Guest

Recommended Posts

Hej,

1. Har fått tag i en "Bår 2" som tillbehör till den Valp (Pltgb 903) som jag håller på att renovera. Kom aldrig i kontakt med dessa bårar under lumpen och undrar nu om det finns någon i detta forum som vet hur man demonterar denna, dvs får den fina lilla fina "klump" som en ihopfälld/ihoplindad bår utgör. Har försökt, men blir inte mycket klokare.

2. Har även fått tag i en Fälttelefon m/37 "Fältapa" med "Nummerskiva 2". Har lyckats ansluta denna till ett vanligt telejack och ringa ut. Får svar och kan höra den jag ringer till men han kan inte höra mig. Känner till "sändknappen" på luren, men intryckt eller uppsläppt gör ingen skillnad. Någon som anslutit en fältapa till allmäna telenätet under senare år och som vet vad som är problemet?

Hälsningar,

nife

2. Har även fått tag i en Fälttelefon m/37 "Fältapa" med "Nummerskiva 2". Har lyckats ansluta denna till ett vanligt telejack och ringa ut. Får svar och kan höra den jag ringer till men han kan inte höra mig. Känner till "sändknappen" på luren, men intryckt eller uppsläppt gör ingen skillnad. Någon som anslutit en fältapa till allmäna telenätet under senare år och som vet vad som är problemet?

Hälsningar,

nife

Har du "med hörning"? Alltså, du trycker in "sändknappen" och blåser i mikrofonen. Då skall du kunna höra blåsljudet i lurens högtalare, om inte då är det något fel.

Dum fråga kanske, men har du batteri i??

LB-CB-omkopplaren skall stå i läge CB, men det kanske du redan visste!

Har du "med hörning"? Alltså, du trycker in "sändknappen" och blåser i mikrofonen. Då skall du kunna höra blåsljudet i lurens högtalare, om inte då är det något fel.

Har testat och det finns medhörning med batteri monterat i. Batterifrågan är inte dum, det är antagligen jag som är dum. Trodde i min enfald att det var endast vid "LB-drift" som batteri skulle vara monterat, tex vid hopkoppling av två telefoner för trafik dem emellan. Batteri ska alltså även vara monterat vid anslutning till allmänna telenätet, dock med omkopplaren i CB-läge?

Tacksam för svar,

nife ???

Har testat och det finns medhörning med batteri monterat i. Batterifrågan är inte dum, det är antagligen jag som är dum. Trodde i min enfald att det var endast vid "LB-drift" som batteri skulle vara monterat, tex vid hopkoppling av två telefoner för trafik dem emellan. Batteri ska alltså även vara monterat vid anslutning till allmänna telenätet, dock med omkopplaren i CB-läge?

Tacksam för svar,

nife ???

Japp batteriet är till för att du skall kunna prata med andra sidan. Så det skall vara i hela tiden :angry:

Vet inte varför det heter Lokalbatteri(LB) och Centralbatteri(CB). Vet dock att i CB-läge är det förbjudet att röra veven. På AT-nätet finns det redan en liten strömstyrka, skulle man veva på telefonen i CB-läget, så skulle man skicka in en ny ström i ledningarna som är högre än den nuvarande. Vilket medför risken att man slår ut televäxeln...inte så bra ???  Så har du veven monterade, så ta bort den för att slippa otrevligheter ;)