Jump to content

Info om skyddsväst

robot

Recommended Posts

Jag ska köpa en skyddsväst som jag ska använda till väktarjobbet. Chefen har sagt att han kan pröjsa hälften. Men nu har jag fått ett erbjudande att komma över en väst som har 4 år på nacken. Det är en väst som används av polisen.

Jag undrar helt enkelt hur hållbarheten ser ut för en väst. Hur mycket sämre blir de med åren. Är det värt att köpa en väst som är 4 år gammal?

mitt råd, oavsett vilken modell eller dylikt som det gäller, är att inte fingra på säkerheten.

om du har en hotbild i ditt jobb så känns det nog skönt den dagen det smäller att du satsade på kvalitet som kosta 1000:- extra en slitet jox som kanske har tveksamt kvalitet,livslängd kvar...

Vad den ska skydda mot: Förhoppningsvis allt :wub:

Men jag förstår frågeställningen.

Jag ska köpa en väst. Köper jag en ny kan den gå lös på närmare 6000 kr. Nu kan en polare fixa en väst som är 4 år gammal. Det är den västen som polisen använder...Det enda jag vet om den är att den har ljumskplattor.

Jag har testat den, och den verkar jävligt bra. Men jag har hört att västar har en viss livslängd.

Jag kommer använda den i väktartjänst. Inga riskjobb, utan mer fast bevakning, rondering osv i ett lungt område.

Den ska ju först och främst skydda mot kniv.

Jag undrar om en väst på 4 år har förlorat så pass mycket tålighet att det är dumt att använda den. Bör man köpa en ny väst, om jag tjänar 5000 på att köpa den begagnade?

Edited by robot

Bör man köpa en ny väst då jag kan tjäna runt 5000 på kuppen?

jag tycker i alla fall det.

dock bör du kolla upp västen, vid skydd mot knivstick och mot kulor så använder man oftast olika metoder för att stoppa angreppen, vid knivattacker så är det oftast en väst med någon form av hårdplast som avvärjer penetration.

vid kulor kan det antingen vara en kevlar(eller motsvarande) väv eller keramiska plattor.

om du har möjlighet så gå till någon firma med dina krav och kolla vad dom har att säga

texMilitaryshop

Bör man köpa en ny väst då jag kan tjäna runt 5000 på kuppen?

jag tycker i alla fall det.

dock bör du kolla upp västen, vid skydd mot knivstick och mot kulor så använder man oftast olika metoder för att stoppa angreppen, vid knivattacker så är det oftast en väst med någon form av hårdplast som avvärjer penetration.

vid kulor kan det antingen vara en kevlar(eller motsvarande) väv eller keramiska plattor.

om du har möjlighet så gå till någon firma med dina krav och kolla vad dom har att säga

texMilitaryshop

Det är den västen som polisen använder. Kan inte tänka mig att de använder olika sorters västar. Jag gissar att deras västar är mycket bra, om man jämför med andra på marknaden.

Det jag undrar över är, tappar västar mycket tålighet med åren? Eller är det helt ok att använda en väst som har några år på nacken? Jag tjänar rätt mycket pengar på att köpa den begagnade.

@Robot

Polisen byter ut sina västar efter 10-12år så jag tror inte det är några problem med en väst som är 4år gammal. Polisen köper in västar ifrån KE Burgmann och Industritextil (Jobsafety) AB(samma som militaryshop saluför). Det lutar åt att man köper in flest antal västar ifrån den senare.

Den ska ha lägst RPS Skyddsklass 3, dvs ballistiskt skydd mot 9mm Para FMJ 6,75gram 420m/s(Vanäs 9/39B). :dribble:

Jag bestämde mig för att köpa västen. Jag kan nog vanligtvis vara lite tveksam när det gäller begagnad säkerhetsutrustning. Men min kollega har en exakt likadan, och det är han som fixat den genom en kontakt. Västen verkar jävligt bra och fin.

Tänkte jag kunde skriva vad det var för nån väst. Tack för er som tagit del av tråden. :D

Det är en väst från Active Armour. Modell: total

Väst som är kompletterad med en stålplatta motsv.

Lite OT..

Finns det västar i handeln som skyddar både mot pistoleros och kniv?

Min väst tål kniv men inte pistol. Men jag har metallplattor som komplement som man lägger i fickor på magen och ryggen. På plattan står att den tillsammans med västen tål M39B 9mm AP. Samt all annan på marknaden tillgänglig ammunition till pistol, revolver och k-pist.

Jag kan i princip ingenting om västar så jag vill inte uttala mig mer. Ska informera mig från nätet har jag tänkt.