Jump to content

Recommended Posts

Posted

hej jag var inne på en dansk sida för ett par månader sedan och tittade. det handlade om att man kan vara typ säkerhetsvakt/soldat nere i krigsdrabbade länder och vara där precis som en vanlig misson. men glömt adressen nu. finns det någon som kan veta det eller typ något liknande.

alis :Malaj:

Posted
hej jag var inne på en dansk sida för ett par månader sedan och tittade. det handlade om att man kan vara typ säkerhetsvakt/soldat nere i krigsdrabbade länder och vara där precis som en vanlig misson. men glömt adressen nu. finns det någon som kan veta det eller typ något liknande.

alis :D

Nu förstår inte jag riktigt hur du menar?

Menar du att som svensk åka ner för danmarks räkning? Eller någon annan nation än Sverige?

• 2 weeks later...
Posted

vad jag vet så är det bara Amerikanarna och dom franska legionärerna som tar in folk med annat medborgarskap än det egna landet? (finns säkert fler)

Posted

Det finns en hel del Private Military Companies (PMC) som rekryterar personer med militär bakgrund och skickar dom på vakt-/utb-/konsulttjänst i många länder antingen där regeringen i landet betalar för det eller som i Irak där USA och Storbritannien har ca 100000 "Legosoldater" just nu (är inte riktigt säker på siffran).

Ex blackwaterusa

Bland dom mer kända finns det numera nedlagda Sandline, det första PMC startades av en viss "Spökmajor" och de arbetade mest i Afrika.

Kollar ni in baskertråden så finns det en kille med en speciellt stukad basker :eeh: han har skrivit en rapport oåt FOI om just PMC (sent 1990 -tal).

Posted (edited)
vad jag vet så är det bara Amerikanarna och dom franska legionärerna som tar in folk med annat medborgarskap än det egna landet? (finns säkert fler)

Franska främlinglegionen tar väl bara emot folk av annan nationalitet. ;)

Som fransk medborgare kommer man inte in.

Edited by RaVeN
Posted

Franska legionen tar väl bara emot folk av annan nationalitet. ;)

Det heter Främlingslegionen och alla officerare i legionen är franska medborgare.

Om en fransk medborgare vill gå med i främlingslegionen ändras hans medborgarskap så att han är medborgare i en (gammal) kolloni.

Posted (edited)

Franska legionen tar väl bara emot folk av annan nationalitet. ;)

Det heter Främlingslegionen och alla officerare i legionen är franska medborgare.

Om en fransk medborgare vill gå med i främlingslegionen ändras hans medborgarskap så att han är medborgare i en (gammal) kolloni.

Hehe tack för rättningen vet vad dom heter bara lite trött i luvan så jag skrev ej allt som jag tänkte skriva. :D

Edited by RaVeN
Posted

Franska främlingslegionen tar även in fransmän. För att få gå med i brittiska armen måste man vara britt eller komma från Samväldet, dvs det går bra för australiensare och vissa andra fd kolonier.

IDF kan ta in utlänningar under förutsättning att mamman är judisk om jag inte missminner mig helt.

Spanska främlingslegionen tar bara in spanjorer.

Posted

Officielt sätt så tar spanska legionen in endast spanioner men det sägs att Undantag görs frekvent.

Har också funnits en arbisk legion i vilken främst britter tjänstgjorde för kungen av jordanien.

Austrailien Nya zeeland och Canada låter alla med arbetstillstånd att gå med i deras repektive armed forces.

Posted
Franska främlingslegionen tar även in fransmän. För att få gå med i brittiska armen måste man vara britt eller komma från Samväldet, dvs det går bra för australiensare och vissa andra fd kolonier.

Tex Gurkorna... Måste man föressten vara från nepal för att var med och leka med stora knviven?

Posted

det han nog menar är att han såg en sida om där man kunde åka på nåt mission i ett krigsdrabbat land... men han tappade bort andressen , så han undrar om det finns nåt liknande som nån annan känner till....alltså svenskt...

och det skulle väl va http://www.mil.se/int/

Posted
det han nog menar är att han såg en sida om där man kunde åka på nåt mission i ett krigsdrabbat land... men han tappade bort andressen , så han undrar om det finns nåt liknande som nån annan känner till....alltså svenskt...

och det skulle väl va http://www.mil.se/int/

Jag tror att han hittar till FMs sida för internationell tjänst med tanke på hans profil.

Nej, N1cklas det var en annan sida han var ute efter.

/Krook

• 2 weeks later...
Posted

till Fu Dahlberg

För att bli soldat i gurkhas så måste du vara en "gurhka", De flesta av dessa bor i nepal så vitt jag vet. Och värvningskontoret ligger i Nepal. HAr för mig att inden HAr "Gurka" förband också, I nogån bok jag läste så delades Gurkha förbanden upp mellan Storbrittanien och indien i och med indiens frigörelse.

Vet dok inte hurvida inden har kvar några förband. Misstänker att nepal försvarsmakt har Gurkhas i någon form.

Posted

till Fu Dahlberg

För att bli soldat i gurkhas så måste du vara en "gurkh", De flesta av dessa bor i nepal så vitt jag vet. Och värvningskontoret ligger i Nepal. Ha för mig att inden Har"Gurka" förband också, Enligt en bok jag läste(Gurkhas at war) så delades Gurkha förbanden upp mellan Storbritanien och Indien i och med Indiens frigörelse.

Vet dok inte hurvida indien har kvar några förband. Misstänker att nepal försvarsmakt har Gurkhas i någon form också.

// jaja lite OT

Posted

Om man känner för att göra värnplikten i Israel så finns det speciella program för det. A2Keltainen lärde mig lite om detta :P

Man måste dock kunna lite hebreiska för att klara sig.