Jump to content

Gerber med M-nummer

Tompa

Recommended Posts

Jag snackade med min tränare idag som jobbar på MHS Karlberg har är också utbildad Flygtekninker och jag behövde låna en skruvmejsel av honom han plockar då upp en svart Gerber Multiplier 600 och jag blev paff för han är inte typen som verkar vara prylfantast men iaf han sa att alla Flygtekniker fick ut såna och att det finns M-nummer på dom...

Är det någon som vet om det stämmer och i så fall är det några andra som får ut dom?

*nyfiken-i-en-strut-Tompa*

• 2 weeks later...

Om en aptertång inte är m-nummer märkt bör man vara försiktig, jänkarnas spränpatroner är mindre än våra = att man kan ev. utsätta dem för mer våld än lämpligt, vilket kan vara obra.

Btw, var det den tången med en "pigg/syl" får att göra hål i deg etc.?

Gillar inte Gerbers tänger men sysslar man ofta med sprängpatroner etc så är det ju smidigt att bara ha en tång. Dock så använde vi (Ba12 EOD) i princip uteslutande el-sprängpatron och TA9, tror inte att vi använde krutstubin en enda gång under hela missionen?

2Sharp, japp det stämmer det var den tången med syl för patron... diamantsåg för kapning av diverse sprängkomponenter (är inte så insatt i ämnet)...

Verkade toppen för sprängtjänst, men hyffsat värdelös till annat då den inte hade mycket "vanliga" verktyg...

2Sharp, japp det stämmer det var den tången med syl för patron... diamantsåg för kapning av diverse sprängkomponenter (är inte så insatt i ämnet)...

Verkade toppen för sprängtjänst, men hyffsat värdelös till annat då den inte hade mycket "vanliga" verktyg...

Ok, tack! :)

Här kommer det lite M-nummer, för den som är intresserad:

GERGER MULTI-LOCK(svart m. spärr)

M6168-021120 (trubbnos)

M6168-021220 (spetsnos)

GERBER MULTI-PLIER (svart, spetsnos)

M6168-021210

LÄDERHÖLSTER TILL MULTI-PLIER

M6168-021420

GERBER MEJSEL OCH BITSSET

M6168-021119

GERBER LEGEND(Blank m. spärr, spetsnos)