Tompa Posted November 11, 2002 Report Share Posted November 11, 2002 Jag snackade med min tränare idag som jobbar på MHS Karlberg har är också utbildad Flygtekninker och jag behövde låna en skruvmejsel av honom han plockar då upp en svart Gerber Multiplier 600 och jag blev paff för han är inte typen som verkar vara prylfantast men iaf han sa att alla Flygtekniker fick ut såna och att det finns M-nummer på dom... Är det någon som vet om det stämmer och i så fall är det några andra som får ut dom? *nyfiken-i-en-strut-Tompa* Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Posted November 11, 2002 Report Share Posted November 11, 2002 Kan tyvärr inte svara på frågan. Men jag kan rekommendera Gerber. Tror det är en 600 jag har. Mega bra att ha vid diverse meckjobb på sitt stridsfordon, laserensning med mera... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Johanson Posted November 11, 2002 Report Share Posted November 11, 2002 Det finns, eller iallafall finns det Gerber som tekniska officerare (bla) kan kvittera ut precis som vilka andra verktyg som helst. Så de borde ha ett M-nummer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Bison Posted November 12, 2002 Report Share Posted November 12, 2002 Ja, det finns att köpa Gerber-tänger med M-nummer,På förråden som säljer reservdelar genom datasystemet DELTA. För att kunna göra detta måste du ha ett ORG och AKT. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fairfax Posted November 24, 2002 Report Share Posted November 24, 2002 Det finns även en GERBER speciellt för AMRöj, min polare var nere som EOD på KS04, han hade en svart GERBER med M.nummer som hade aptertång och allt som behövs... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted November 25, 2002 Report Share Posted November 25, 2002 Om en aptertång inte är m-nummer märkt bör man vara försiktig, jänkarnas spränpatroner är mindre än våra = att man kan ev. utsätta dem för mer våld än lämpligt, vilket kan vara obra. Btw, var det den tången med en "pigg/syl" får att göra hål i deg etc.? Gillar inte Gerbers tänger men sysslar man ofta med sprängpatroner etc så är det ju smidigt att bara ha en tång. Dock så använde vi (Ba12 EOD) i princip uteslutande el-sprängpatron och TA9, tror inte att vi använde krutstubin en enda gång under hela missionen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fairfax Posted November 28, 2002 Report Share Posted November 28, 2002 2Sharp, japp det stämmer det var den tången med syl för patron... diamantsåg för kapning av diverse sprängkomponenter (är inte så insatt i ämnet)... Verkade toppen för sprängtjänst, men hyffsat värdelös till annat då den inte hade mycket "vanliga" verktyg... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted November 28, 2002 Report Share Posted November 28, 2002 2Sharp, japp det stämmer det var den tången med syl för patron... diamantsåg för kapning av diverse sprängkomponenter (är inte så insatt i ämnet)... Verkade toppen för sprängtjänst, men hyffsat värdelös till annat då den inte hade mycket "vanliga" verktyg... Ok, tack! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Bison Posted November 29, 2002 Report Share Posted November 29, 2002 Här kommer det lite M-nummer, för den som är intresserad: GERGER MULTI-LOCK(svart m. spärr) M6168-021120 (trubbnos) M6168-021220 (spetsnos) GERBER MULTI-PLIER (svart, spetsnos) M6168-021210 LÄDERHÖLSTER TILL MULTI-PLIER M6168-021420 GERBER MEJSEL OCH BITSSET M6168-021119 GERBER LEGEND(Blank m. spärr, spetsnos) M6168-021610 Hoppas att man hjälp någon !!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts