Jump to content

"PUPPAN"

RANGERTEDDY

Recommended Posts

När jag gjorde lumpen så använde vi sovsäckssystem 2000. Till detta ingick även ett enmanstält som vi kallade "PUPPA", i "Vintersoldat" kallas den för sovsäcksöverdrag (tror jag). Den hade vissa nackdelar men dess fördelar överträffade dess nackdelar. Detta tält vill jag ha men ej lyckats hitta.

Behöver då eran hjälp vet ni var man kan köpa eller fabrikörens namn kanske???

Jag har bara sett Phenix Foxhole och Hillbergs Akto i försvarsmakten. Är det något av dem du tänker på? Sök på goggle för bilder och info.

Akto är ju ett reglerätt tält eller har jag fel?

Jo det är ett tält, men endast för en person. Akto betyder ensam på samiska :D

Bamse...  "Puppan" är lätt att få ner i packningen samt den väger inte så mycket. Den är lätt att sätta upp det tar inte heller så lång tid drygt 2min. Rulla ut tältet tryck ner två små skogspinnar i ett par öglor för att hålla den på plats. sedan tar man en längre skogspinne för att spänna upp det lilla "taket". Då är det bara att trycka in liggunderlag samt sovsäck... (detta var nog orsaken till att vi inte använde den så mycket. Bef tyckte att 8-tältet var roligare.. ;))

Det som är negativt kanske inte direkt beror på tältet i sig, men snarare på vilket matrial det va gjort av. Vid fotdelen av tältet bildades kondens vilket gjorde att sovsäcken blev mycket blöt, dock bara på utsidan. Hela sovsäcken blev inte blöt bara vid fötterna. Kan kanske lösas genom att ha Gore-Tex eller nägon form av ventilations lucka.

Bilderna till höger längst ner, "PUPPAN"

http://www.k3.mil.se/index.php?lang=sve&c=news&id=9662

Håller med Rangerteddy om fördelarna.

En jobbig nackdel tyckte jag var själva öppningen tvärsöver puppan där myggnätet skulle sitta. Med myggnätet påsatt så kom det ju in massor med vatten vid regn, men man kan ju ta bort myggnätet som bara sitter fast med kardborreband. Då kan man "stänga" puppan med hjälp av kardborrebanden på puppan. Problemet är att detta tar åtskilligt med tid för att få det bra. Och då det är ganska trångt inne i puppan om man har utrustning där som inte bör bli blöt så rivs öppningen lätt upp och vattnet forsar in.

Bättre hade ju varit med vanligt blixtlås.

Puppan är jävligt skön en ljummen sommarnatt när man snabbgrupperat i jägarbas och fått sitt alldeles egna tält =)

Hela sovsäcken blev inte blöt bara vid fötterna. Kan kanske lösas genom att ha Gore-Tex eller nägon form av ventilations lucka.

Jag kan rekomendera Phenix Foxhole. Använt det i +6 år(ja, inte varje dag kanske). Överdel av Goretex och fuktspärrad underdel. Mycket lätt och smidigt. Något mindre än mitt äldre och större Helsport Bivack 1G som också är ett enmanstält.

Helsport har säkert utvecklats något över tiden, gillar det tältet. Platsen för kängorna gjorde att man slapp ha dom direkt under snoken när man sov, till skillnad från Foxhole.

Ett sovsäcksöverdrag helt i Goretex är mycket litet och kan vara att föredra i vissa situationer. Kan nog kännas lite bättre med luftfickan i ett enmanstält vintertid dock. Aldrig provat Goretexpuppa tyvärr. Puppa är i min värld ett enkelt sovsäcksöverdrag, inte enmanstält.

Casca

Casca... vet du adressen till Fenixs hemsida???  jag besökte helsports sida men de hade ingen bild på någon bivack...

Clox.. Myggnätet strulade endel, hade glömt bort det. du skrev att det kunde regna in lite. Jag undrar vilken teknik du använde; spände du upp "taket" med pinne i båge model: http://www.k3.mil.se/index.php?lang=sve&c=news&id=9662  

den tekniken har sina nackdelar utrymet i tältet blir mindre och risken för att det skall regna in blir större. detta pga att tältet inte alltid blir uppspänt ordentligt. precis som på bilden (se länken)

Jag hade alltid en pinne med mig som var ca 50cm lång. Pinnen drog jag genom de tre öglorna på "taket", i mitten på pinnen fäste jag sedan ett snöre som sedan spändes i en gren eller direkt på ett träd. Detta gör att man kan variera höjden på taket samt att utrymmet blir större och att regnet inte kommer in och hälsar på.

Har faktiskt ett tag funderat på att sy ett eget, har ju inte tummen mitt i handen. ;)

Rangerteddy: Jo, vi körde hela den där grejjen med skogspinne och sånt. Men jag lyckades ändå jämnt få in alldeles förmycket väta i puppan ändå när det regnade.

Jag provade de flesta tekniker, men enligt vad jag erfarat så spricker "myggnäts-öppningen" upp om du spänner taket för högt. Tycker att de kunde dratt ett blixtlås där och skitit i myggnätet.

Bra idé det där med att dra en lina runt en gren för att få justerbart tak, har jag aldrig provat.

Vi fick bara upprätta pupp-fan en gång i dagsljus och det var när vi skulle ha genomgång på den under första veckan.

Alla andra gånger har varit mitt i natten och oftast var man så trött så man bara la skiten på marken och slängde in liggunderlag/sovsäck och försökte sova.

Rangerteddy: Man skulle gjort som min polare, tatt hem puppan och skrivit förlustanmälan på den, rakt av bara. =)

Hittade min gamla hellsportare, verkar inte som om dom klätt sidorna med Goretex än, lite synd. En annan nackdel mot Foxhole är att bågen är i två långa delar och inte går ner i en lunga(sidoficka).

Dom har ett sovsäcksöverdrag också i 100% Goretex. Inga priser tyvärr.

http://www.helsport.no/EN/default.asp?G=864&P=840

...och det funkade inte så bra. Titta under sovsäckar.

Phoenix Foxhole hittar jag inte.

Jag höll på att bli arg ett tag med risk för materiella skador som följd. Inte bra.

Efter diverse surfande utan resultat, rev jag upp tältet och hittade felet........trodde jag. Tältet heter Phoenix phoxhole, företaget (Phoenix) är från UK.

Hittade en fragment till ett företag som tillverkar tält i UK.  Tydligen sålde dom Phoenix till Karrimor(förbannat bra ryggsäckar faktiskt) 1997.

Karrimor verkar ha avvecklat 90% av företaget, bla tältdelen. Grundarna av Phoenix startade upp Omega.......men inga enmanstält vad jag kan se.

http://www.omegaoutdoor.co.uk/history.htm

Ett av världens bästa enmanstält finns inte längre.

Casca

[Det var bättre förr]

Bamse...  "Puppan" är lätt att få ner i packningen samt den väger inte så mycket. Den är lätt att sätta upp det tar inte heller så lång tid drygt 2min. Rulla ut tältet tryck ner två små skogspinnar i ett par öglor för att hålla den på plats. sedan tar man en längre skogspinne för att spänna upp det lilla "taket". Då är det bara att trycka in liggunderlag samt sovsäck... (detta var nog orsaken till att vi inte använde den så mycket. Bef tyckte att 8-tältet var roligare.. ;))

Bamse vill bara ha tvåmans varianten. HI Hi skojar bara lite.

Mys Pys du vet:

Fjs kör med nån form av överdrag helt i goretex istället för puppan. Någon som har erfarenhet av denna?

Enligt soldaterna så läckte också den in om det regnade en hel natt tyvärr, men den borde andas lite mer tycker man. Att ligga i puppan när det regnar är totalt meningslöst egentligen. Man är ju inte direkt torr efteråt. Tar jag hellre lite omak att spänna upp en ensamma vargen. Eller det är fan frågan alltså hehe :). Jaga slanor har man ju gjort om man säger så...

Mysiga stora tjocka granar finns det alldeles för få av. Men när man väl hittar en och kryper in så finns det nog inget som slår det.