Jump to content

Ny hjälm90

Casca

Recommended Posts

Kanoninredning. Som ni ser är hjälmgodset betydligt tjockare än den gamla hjälmen. Samma form fast lite mer markant öronuttag på utsidan. Jag tycker att den är något lättare dessutom. Gjutningen är något grövre och hjälmen har en mycket mattare yta.

Inredningen och hakremmen är inställbar med en intelligent kardborrelåsning med nylonspännen. Även nackspännet är enkelt att justera på samma sätt.

Om man vill kan man dock slarva bort "Hakremmen" genom att knäppa loss båda knapparna.

Verkar vara en genomtänkt ersättare.

Casca

Hjalm90.jpg

Kommer du möjligen att få chansen att testa den i fält snart och kan lämna rapport till forumet om hur den kändes då, jämfört med den gamla varianten?

:)

Förresten, den hjälmen jag hade tilldelad var tillverkad av Cortaulds (stavn?) i England.

Någon som vet vilka fler tillverkare av 90-hjälmen som finns/har funnits?

Kommer du möjligen att få chansen att testa den i fält snart och kan lämna rapport till forumet om hur den kändes då, jämfört med den gamla varianten?

:D

Förresten, den hjälmen jag hade tilldelad var tillverkad av Cortaulds (stavn?) i England.

Någon som vet vilka fler tillverkare av 90-hjälmen som finns/har funnits?

Nja, jag vet inte om jag vill svetta ner den.

Jo självklart kommer den att användas snart. 2 tunga övningar inom kort. Vad vill du veta?

Att den sitter kvar på skallen är ett faktum. Dessutom bekväm att bära och ställa in. Hakremmen sitter äntligen bra.

Alla hjälmar jag kommit i kontakt med är av engelsk härkomst, inte Åkers krutbruk som jag skrev innan. Åkers säljer dock hjälm 90. Vet ej om försvaret inledde sin beställning hos dom.

Påtal om hjälmars skottsäkerhet så avser vi att göra ett fälttest/finkalibertest på den engelska Kevlarhjälmen med 939, 5,56 och 7,62. Rapport kommer.

Casca

Tja, om det finns något ogenomtänkt på den som skaver tex, hakremmen då?

Sitter den stabilt på skallen även med hakremmen lös vid språngmarsch och skyddsintagande?

Den gamla hjälmen ville gärna flytta sig i hit och dit om man tex använde granris i hjälmen som tog i kragen, med remmen åtdragen då.

Gör den nya det med eller sitter den kvar som den borde?

Även vid liggande anläggning så tog kragen på krsky90 oftast i hjälmen och tryckte den framåt vilket skapade olägligheter (för mig iallafall) Vet inte om du har kroppsskydd attt pröva med men i så fall, klarar remmarna att hålla emot, åtdragna, eller kan den tryckas framåt?

Orsakar den månne någon huvudvärk som den gamla kunde göra utan den svarta skumgummiplattan urtagen?

Räcker hjälmdoket till så att det kan sättas fast ordentligt då hjälmen har blivit tjockare och omfång ökat några mm här och där? (flera hjälmdok jag stött på var på gränsen att det inte gick att fästa med kardborrbanden med den gamla hjälmen, efter tvätt då antar jag)

Har vikten ökat märkbart? Även, har vikten förskjutits på något sätt?

Stämmer storleken överens med motsvarande storlek på den gamla hjälmen invändigt eller har det mecklats med detta?

Kommer någon metallknapp i hakremmen i direktkontakt med huden när den är åtdragen? (tänker på vinter och köldskador)

Man brukar ju komma på mer saker om utrustningen i fält än hemmavid vanligtvis, så om du kommer att tänka på något speciellt vid användning så dela gärna med dig.

Om du kommer på något användbart fälttips eller hur man ska ställa in den bäst osv.

Blev många frågor, hoppas att du kan svara på några av dem.

:D

Jag har för mig att det förutom den här eventuella "nya" hjälmen ska finnas två äldre varianter på hjälm 90.

Dels den som är mest spridd nu och dels en äldre som var den första kevlarhjälmen som utlandsstyrkorna fick.

Jag har för mig att det var en massa krångel med leverantören, typ långsam leverans därför att brittiska armén också skulle ha den eller något sånt.

Någon som har koll?

Hjälmen kommer att sitta fast på skallen. Den stora skillnaden är att insatsen omfattar hela huvudet till skillnad från den gamla som bara hade anläggningspunkter i pannan och nacken. Detta kan iof få konsekvenser för Peltor Comtac.

Vi använder bara 94B och FFV KD. Formen är lika vilket inte kommer att skapa några förbättringar med kroppsskydd 90, förutom att den är stabilare.

Köldskadeaspekten med knapparna var en intelligent frågeställning. Metallknappens baksida ligger ann mot kinden vilket kan skapa irritation. Baksidan är dock mycket tunn och borde inte utgöra några större problem vid -30. En miss trots allt.

Vikten och balansen verkar oförändrad. Jag tänker inte väga den.

Hjälmdoket är inget problem. Tjockleken verkar ha tagits ut innåt.(utom vid öronen)

Nå, vi får se framöver.

Casca