Jump to content

Huvudbonad flygvapnet

arachis

Recommended Posts

Vill minnas att vi förutom flygmössan fick ut något som vi kallade brevbärarmössa som tillhörde permisuniformen. Denna tingest var ett vinteralternativ till flygmössan men så otroligt ful att ingen använde den.

Edited by arven

Vill minnas att vi förutom flygmössan fick ut något som vi kallade brevbärarmössa som tillhörde permisuniformen. Denna tingest var ett vinteralternativ till flygmössan men så otroligt ful att ingen använde den.

Den fick vi också ut. Den låg ihopvikt längst in i skåpet under hela min GU. Kan inte minnas att jag någonsin sett någon använda den (som tur är).

Här i Uppsala förekommer det också att personal på UndSäkC springer omkring i m/87FV samt basker med vad jag skulle tro är UndSäkCs märke. Har (ännu) inte orkat titta efter i UniR FM om det är tillåtet där eller en lokal variation.

edit: Har nu tittat i UniR FM och det är fastställt att FV-personal vid UndSäkC bär grön basker med UndSäkC baskermärke. Framgår att samma gäller för FV-personal vid SkyddC.

Edited by BJE

FV har ännu inte drabbats av baskerbögeriet ;) som är finns i armén, alltså använder man mössa m/90 samt hjälm m/90 ute i skogen (permis spelar väl mindre roll när det handlar om Säk). FB-jägarna använder basker grön m/89? Sen är det inte meningen att de andra skall markstrida.

Sorry, när det begav sig för min del hette det närskydd.Har inte hängt med i namnutvecklingen sen dess.

Eftersom F16 upphört och baserna avskaffats så är det väl lite märkligt att strilsäkutbildning fortfarande pågår, eller? Har man kvar verksamheten i Bålsta?

På F20 finns ledningsutbildningskompaniet.

Kompaniet utbildar soldater till STRIL- organisationen.

F16 och Markförsvarskompaniet utbildade den sista Strilsäkplutonen för F16:s räkning år 2000 (tror jag det var).

Nuvarande Strilsäkpluton tillhör Ledningsutbildningskompaniet och F20 alltså.

F20 byter namn till Luftstridsskolan (LSS eller LuSS) vid årsskiftet (?). Kompaniet kommer då tillhöra LSS.

Edited by matte

FU90:

Hjälm 90

Fältmössa m/59F (FVs mössor hade hakrem, som oftast klipptes bort)

Fältmössa 90

Pälsmössa m/59

Fälthatt (vid utlandstjänst)

Hjälmunderlag 90

Sydväst

Olles brorsa (riktigt namn?)

m/30, m/38 och m/87:

Flygmössa m/30

Skärmmössa m/30

Skärmmössa m/87K, vid utlandstjänst

Vintermössa m/87

Baskrar:

Grön baskermössa m/87 (UniR FV 1990) eller m/60 (UniR FM 2003) för FBJ och UndSäkC

Mörkblå m/60 för FV-personal vid SkyddC

Mellanblå m/60 för FV-personal vid Hkpflj

FN-blå vid FN-tjänst, eventuellt annan färg för andra organisationer

Flera uniformssystem och specialuniformer:

Vit hjälm (vid parad)

Brandhjälm flygplatsräddningstjänst

Telehjälm 9/9A (stridsfordon)

Flyghjälm (flera varianter)

MC-hjälm

dessutom finns särskild hjälm för mekaniker/tekniker för motorprovhus samt vanlig civil "bygghjälm".

Den fula vintermössan som fanns tidigare hette Vintermössa m/54.

Info från UniR FV 1990 och UniR FM 2003.

Här i Uppsala förekommer det också att personal på UndSäkC springer omkring i m/87FV samt basker med vad jag skulle tro är UndSäkCs märke. Har (ännu) inte orkat titta efter i UniR FM om det är tillåtet där eller en lokal variation.

Det verkar vara en lokal variation som blivit reglementerad.

Samtliga fick den tydligen reglementerad i och med UniR FM 2003, armén använde den tidigare fastän det inte var reglementerat. Grön färg därför att A UndS tillhörde K3 och TolkS gjorde GSU + baskerprov (K3:s basker) där.

Baskermärket har varierat med åren (främst på UndS), ibland har det varit K3 baskermärke m/78, ibland märket från axelklaffarna (dvs endast tre kronor, utan halmkrans) och ibland tjänstgöringstecknet för A UndS (m/??), från 1999 verkar de dock ha bestämt sig för tjänstgöringstecken m/99 för UndSäkC. Det tjänstgöringstecknet har jag tyvärr även sett (på F16:s flygdag 2001) på båtmössa m/60 istället för det reglementerade mössmärket.

Enligt UniR FM 2003 är det värnpliktiga vid UndSäkC som får bära den, men sist jag var i Uppsala såg jag den även på kadetter och officerare. Men i vår pryltokiga försvarsmakt så skall man väl inte bli förvånad.

Fältmössa m/59F (FVs mössor hade hakrem, som oftast klipptes bort)

Även fältmössa 90F har hakrem, fick ut en sådann som fortfarande hade rem. Remmen for bort ganska omgående :/

Edited by Xit

Over here USAF

Flight suit = Flygmössa

Blues = Flygmössa eller Skärmmössa

BDU on base = Fältmössa sommar eller vinter (sjalv alltid sommar) Vinter aven svart variant av "Olles brorsa"

BDU I Fält, Boonie Hat, eller Fältmössa alt. Kevlar

flightline ops = no cover