Guest Posted August 15, 2002 Report Share Posted August 15, 2002 Det talas en massa om utrustning som är på gång. Men kommer den? AK5D (/C) t.ex. Den skulle införas i år i försvaret enligt uppgift. Men vilka får den? Kommer AK5 fasas ut under en massa år? Och de nya baskrarna som alla icke-basker-förband skulle få. Har de kommit? (Gud hjälpe inte) Den nya gradmärkningsreformen. Är den genomförd? Är jag undrande? /RP Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fairfax Posted August 15, 2002 Report Share Posted August 15, 2002 De nya gradbetteckningarna har inte införts på förband inom Flygvapnet det är ett som är säkert! Kapterna glider fortfarande med tre feta galoner... //fairfax Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Carlsson Posted August 15, 2002 Report Share Posted August 15, 2002 "Är jag undrande? " Ja du är undrande :P Nej men allvarligt talat så har jag också hört att AK5D ska införas i år. Men den har säkert redan kommit ut. Vilka som får den vet jag dock inte riktigt. Men jag har hört någonstans att bl a fordonsförare skulle få ut den. Men vissa förband har ju haft AK5D en tid redan, bl a Fskj och SSG vad jag vet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Radarjägare Posted August 15, 2002 Report Share Posted August 15, 2002 satt o läste om framtida hemvärnet...kan bli riktigt roligt efter 2010... dock långt i framtiden... Detta är kopierat ur ett dokument... http://www.hemvarnet.mil.se/rikshvavd/atta...ga1_remiss2.pdf 8.1 Materielanskaffning FM har i samband med omstruktureringar överfört materiel till hemvärnet för cirka 200 hvbat, 800 hvkomp och 2000 hvplut. Beroende på typ och tillgång på materielen har den införts i utrustningslistor tillhörande hvbatstab, hvkompstab eller hvplut. Därutöver finns ett antal grplistor för ex sjvgrp, kokgrp. I framtiden skall hemvärnsförbanden i huvudsak tillföras förbandsspecifik materiel genom anskaffning. Detta kommer att ske efterhand som respektive materielslag faller för åldersstrecket eller prioriterade behov uppstår. Materielen kommer att anskaffas centralt och där så är möjligt till fler förband än hemvärnet. En del av hemvärnets nu använda materielslag behöver nyanskaffas eller ersättas på annat sätt efter 2005 och framåt. På kort sikt skall hjälm 90 och kroppsskydd anskaffas. Nedan följer en bedömning av det behov av materielförnyelse i övrigt som kommer att uppstå i perioden 2005-2010. 8.2 Eldhandvape, kulsprutor och granatsprutor Beroende på genomförda (patronlägeslås), och planerade (ombyggnad, nytt sikte) investeringar bibehålls Ak 4 under perioden som enhetsvapen. Det innebär att nytt sikte (? rödpunktssikte?) kommer att anskaffas med början 2003. Studier avseende ersättare till ak 4 efter 2010 bör påbörjas vilket kan samordnas med utveckling av eldhandvapen för hela FM. Inget speciellt ?hemvärnsvapen? bör utvecklas. Anskaffning av granatsprutor bör övervägas. Kpist bör snarast utgå. Under perioden kommer ksp 58 att kvarstå. Ett antal PSG90 införs. 8.5 Bevakningsutrustning En av hemvärnsförbandens huvuduppgifter kommer att vara bevakning. För att höja effekten bör ytterligare bevakningsutrustning anskaffas. Utvecklingen inom detta område skall följas både civilt och militärt. 8.6 Mörkerutrustning Bildförstärkare och goggles bör anskaffas samordnat med övriga delar av insatsorganisationen. Inledningsvis prioriteras goggles till hvinsatsplut och hundförare. 10.5 Skyddsvaktsutbildning Allt befäl och minst 50 % av personalen inom en hemvärnsbataljon skall vara godkända skyddsvakter. Låter ju bra. eller!? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fairfax Posted August 15, 2002 Report Share Posted August 15, 2002 Enligt uppgift skall även alla Strib90 besättning dvs, BåtC samt Nav/Mek få AK5D. Källa, Strib90 Nav/Mek Amf4 01-02 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted August 15, 2002 Report Share Posted August 15, 2002 Den nya gradmärkningsreformen. Är den genomförd? Vad innebär "Den nya gradmärkningsreformen" ??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted August 15, 2002 Report Share Posted August 15, 2002 Den nya gradmärkningsreformen. Är den genomförd? Vad innebär "Den nya gradmärkningsreformen" ??? har för mig att det var så här / (läs är) att Sveriges officerares gradbetäckningar ser ut på ett sätt som får dom att framstå högre i grad än vad internationellt är "rätt" alltså skall Sverige ändra om så att tex. en fänrik är fänrik även utomlands, detta så ingen tror att han är kapten (P:S vet ej om det var fel på alla eller ens om det var fel på just FK, det var bara ett ex D.S) Rätta mig gärna om jag har fel! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fairfax Posted August 15, 2002 Report Share Posted August 15, 2002 Det du säger är delvis rätt. De svenska gradbeteckningarna ser ut på ett sådant sett att utlänsk militär personal (och då menar jag NATO), uppfattar de svenska officerarna som något helt anant än vad de i själva verket är. Exempel en Överste i danmark har 4 smala galloner i i blått och grått väldigt diskret. Svensk Kapten har 3 Feta galoner i Guld, han framstår ju som långt högre grad än Översten osv. Reformen innebär att alla svenska officerare förlorar en gallon, Fänrik får dock behålla en ;) men den krymper på bredden. Så det blir NATO standard även på graderna. Lt. får en gallon Kn. får två osv... Det är bara Flygvapnet och Marinen som antagit reformen men Armén följer tveklöst inom kort. Hoppas det blev liute klarhet //fairfax Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted August 15, 2002 Report Share Posted August 15, 2002 Det är bara Flygvapnet och Marinen som antagit reformen men Armén följer tveklöst inom kort. Och hur blir det inom HKP <!--emo&??? Lite kul att alla (många) inte nämner Helikopter flotiljen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted August 15, 2002 Report Share Posted August 15, 2002 Det du säger är delvis rätt. De svenska gradbeteckningarna ser ut på ett sådant sett att utlänsk militär personal (och då menar jag NATO), uppfattar de svenska officerarna som något helt anant än vad de i själva verket är. Exempel en Överste i danmark har 4 smala galloner i i blått och grått väldigt diskret. Svensk Kapten har 3 Feta galoner i Guld, han framstår ju som långt högre grad än Översten osv. Reformen innebär att alla svenska officerare förlorar en gallon, Fänrik får dock behålla en ;) men den krymper på bredden. Så det blir NATO standard även på graderna. Lt. får en gallon Kn. får två osv... Det är bara Flygvapnet och Marinen som antagit reformen men Armén följer tveklöst inom kort. Hoppas det blev liute klarhet //fairfax Men armén har mej veterligen inga galoner, utan vinklar, streck och stjärnor Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fairfax Posted August 15, 2002 Report Share Posted August 15, 2002 Stämmer Nifelhel ;) Fråga Yman, har ni samma gradbetecknings system som FV? //fairfax Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted August 15, 2002 Report Share Posted August 15, 2002 Nja, det är ju det som är det skumma... När jag låg inne så hade de som låg på gamla Marinen systemen (HKP 4 mm.), Marinens gradbeteckningar. medan vi som låg på gamla FV stystemet (HKP 10) FV:s gradbeteckningar ??? Tanker är väl att det ska bli samma som FV inom en snar framtid, det var ju ett tag sedan jag muckade. Och det dröjer väl ett år till jag (för hoppningsvis) "rycker in" på nytt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl Posted August 16, 2002 Report Share Posted August 16, 2002 MarinNytt Nya graderna (.pdf) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lord Good Posted August 21, 2002 Report Share Posted August 21, 2002 Det kan bli kul misstag med svenska gradbeteckningar. Jag var i Nijmegen nyss på marschen och vi hade en korpral med oss och han blev väldigt respektfullt bemött av ett gäng amerikanare. De trodde att han var kapten och vår chef, haha. En svensk kapten berättade att en kvinnlig amerikansk soldat kommit fram till honom och frågat "Sir, may i kiss you?" Smickrad sa han jag och fick en slät på truten, varvid soldaten sprang till sina kamrater och skrek "I've kissed a three star general from Sweden!" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bamse Posted August 21, 2002 Report Share Posted August 21, 2002 "En svensk kapten berättade att en kvinnlig amerikansk soldat kommit fram till honom och frågat "Sir, may i kiss you?" Smickrad sa han jag och fick en slät på truten, varvid soldaten sprang till sina kamrater och skrek "I've kissed a three star general from Sweden!"" Väldisciplinerade amerikanska soldater som blir till sig i byxorna så fort de ser lite guld....;) Ang AK5d så kommer ju den inte ut på förband förrän ett inköp av optiska riktmedel är gjort (ganska svårt att klara PEK:en annars då den saknar öppna riktmedel) och vad jag vet så är väl inget beslut taget om OR till armén än bara till HV och det är väl inte helt säkert att FMV följer efter. AK5d är anförskaffade och ligger i förråd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Casca Posted August 21, 2002 Report Share Posted August 21, 2002 Det kan bli kul misstag med svenska gradbeteckningar. Jag var i Nijmegen nyss på marschen och vi hade en korpral med oss och han blev väldigt respektfullt bemött av ett gäng amerikanare. De trodde att han var kapten och vår chef, haha. En svensk kapten berättade att en kvinnlig amerikansk soldat kommit fram till honom och frågat "Sir, may i kiss you?" Smickrad sa han jag och fick en slät på truten, varvid soldaten sprang till sina kamrater och skrek "I've kissed a three star general from Sweden!" Haha......jo jag har gjort några resor till några olika militära skolor i Norge. Där förundrades dom bl a av majorens låga ålder när jag var ung FK. Höll på att inte bli av med en Norsk kvinnlig lötnant som ställde fräcka förslag om sprit och sex. Nekade givetvis och låste in mig livrädd på rummet, chockerad av hennes framfusighet och kroppshydda. Casca ??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adam Wilhelm Posted August 22, 2002 Report Share Posted August 22, 2002 Det var väl kroppshyddan som var chockerande? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted August 22, 2002 Report Share Posted August 22, 2002 Är Sverige ensamt om att ha ett "konstigt" gradbeteckningssystem?? (jag vet att dom skall ändra/har ändrat ja...) Tänker på Cascas berättelse från Norge mm. Och i så fall, varför har vi det (finns kanske ingen förklaring..) Jag trodde iaf att det var likadant i de flesta länder, troode också att USA hade eget system.... Men alla skall väl vara fungkis internationellt? //*fundersam* P.S ble visst lite OT D.S Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts