Guest Lt. payne Posted August 27, 2002 Report Share Posted August 27, 2002 Vet någon här var man kan köpa de gröna kortämade skjortan som utlandsstyrkan har? Jag ska delta i den årliga svensk/danska övningen på F10:s övningsfält och blev rekommenderad att inköpa en sån. Om någon har nån adress eller kan skaffa såna så hör av dej! Övningen är den 8 september så jag behöver den till dess. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted August 27, 2002 Report Share Posted August 27, 2002 Alltså menar du m/93 FN? Skjortan som man bär släpspännen på? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lt. payne Posted August 27, 2002 Report Share Posted August 27, 2002 Troligen,har du nåt foto? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lord Good Posted August 27, 2002 Report Share Posted August 27, 2002 Brukar finnas att köpa på förbandens butiker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted August 27, 2002 Report Share Posted August 27, 2002 Arbetsskjorta m/93 FN bör du kunna få tag i personalbutiken vid närmaste TSF. Kostar strax under hundringen. Släpspännen bärs dock endast vid internationell tjänst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lord Good Posted August 27, 2002 Report Share Posted August 27, 2002 Man får ha släpspännen om man har arbetsbyxan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted August 27, 2002 Report Share Posted August 27, 2002 Detta är i så fall en lokal tillämpning av UniR FM. Enligt gällande reglemente bärs släpspänne endast vid internationell tjänst. Detta kan dock komma att ändras då nya UniR FM träder i kraft. I den icke fastställda förhandsutgåvan är det ändrat men den är ju just det - icke fastställd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lord Good Posted August 27, 2002 Report Share Posted August 27, 2002 Du har så rätt Lt Bomber. Jag var ute lite i förväg. Remissen är ju inte fastställd än. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lt. payne Posted August 27, 2002 Report Share Posted August 27, 2002 Jag har kollat med truppserviceförrådet på P7. Dom hade den liggande. tack ialla fall! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TangoXray Posted August 27, 2002 Report Share Posted August 27, 2002 På mitt förråd säger dom att man måste vara stambefäl för att handla skjortan... Och det är ju inte jag... Nån som vill handla 2 st åt mig? /TangoXray Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeadHead Posted August 27, 2002 Report Share Posted August 27, 2002 Får inte ens folk som gjort utlandstjänst köpa dem? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lord Good Posted August 27, 2002 Report Share Posted August 27, 2002 Tango X-ray, som Hv-man, det är du väl, borde du få handla i butiken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TangoXray Posted August 27, 2002 Report Share Posted August 27, 2002 Lord Good: jorå, jag får handla i shoppen, men enligt dom där så får jag inte handla DEN skjortan. Jag har försökt förklara UniR FM för dom, men det funkar inte... Civilister... /TangoXray Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted August 27, 2002 Report Share Posted August 27, 2002 Typiskt förrådspersonal, dem har inte förstått innebörden i ordet "service" ändå heter det Trupp"Service"Förråd Vi som kommer till förrådet, för att byta grejer, kan inte rå för att dem känner sig misslyckade med sitt val av jobb. Tycker dem inte att det är roligt, så kan dem väl byta jobb då.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SISU Posted August 28, 2002 Report Share Posted August 28, 2002 Jo alla som gör utlands tjänst för köpa loss div materiel bla m93 . Men som arbets kläder funkar 93an ej så bra de är ju gjord av ett tunt "pyamas tyg" typ gör sönder lätt. Men som baccis shorta är den helt ok men jag föredrar indiska shortan o shortsen betydligt bättre kvalite. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted August 28, 2002 Report Share Posted August 28, 2002 Typiskt förrådspersonal, dem har inte förstått innebörden i ordet "service" ändå heter det Trupp"Service"Förråd Vi som kommer till förrådet, för att byta grejer, kan inte rå för att dem känner sig misslyckade med sitt val av jobb. Tycker dem inte att det är roligt, så kan dem väl byta jobb då.... Men det kan väl inte vara någon nyhet för bröderna att TSF inte finns till för truppens skull. Nej, truppen har tillkommit för att personalen på TSF skall ha något att göra. Jag har också fått kalla handen när jag velat köpa arbetsskjorta m/93 FN. Endast Yoff fick köpa och då endast två skjortor/person. Detta enligt uppgift på centralt direktiv. Detta verkar dock efterföljas olika i olika delar av landet. Försökte dock igen i fredags och då gick det alldeles utmärkt! Om detta berodde på att direktiven har ändrats eller att jag träffade rätt förrådsman kan jag inte svara på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TangoXray Posted August 28, 2002 Report Share Posted August 28, 2002 Jag försökte förklara för dom att man fick anbringa frivilligtecken på skjorta m/93 FN... Alltså borde jag som HV få köpa den. Men ack nej, den gubben gick inte... Står inte någonstans i UniR FM att det bara är befäl eller utlandsstyrka som får ha den. Jaja, någon som kan och vill köpa 2 st till mig så betalar jag skjortorna och porto till mig... Och så hamnar den personen på min lista över personer som har tjänster att kräva.. (inte många på den kan jag säga) /TangoXray Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted August 28, 2002 Report Share Posted August 28, 2002 TangoXray: "Jag försökte förklara för dom att man fick anbringa frivilligtecken på skjorta m/93 FN... " Var bär du frivilligtecken på m/93 FN? Mig veterligt, så bär du bara gradbeteckning (samma hylsor som till tröja m/87 grön) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TangoXray Posted August 28, 2002 Report Share Posted August 28, 2002 Utdrag ur UniR FM sidan 176 Frivilligtecken m/46 av blå textil eller blå metall bärs av driftvärnspersonal, avtalspersonal utom av hemvärnets sjukvårdspersonal som bär Röda korsets tjänstetecken på bröstets högra sida till fältjacka, värmejacka 90 och vindrock m/59 samt fältskjorta m/59 med krage och skjorta m/93 FN. På grön ylletröja bärs tecknet på höger axelförstärknings nedre inre hörn. Man får även ha släpspännen på skjorta m/93 FN /TangoXray Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted August 28, 2002 Report Share Posted August 28, 2002 Jo det är ju klart. Jag måste ha blivit aningen förvirrad av att du talade om frivilligtecken och Hv i samma andetag. Hv:s lilla blå bricka försvann ju tack och lov redan på 1980-talet. Släpspännen - däremot och med risk för att verka tjatig - får enligt gällande UniR FM endast bäras vid internationell tjänst. Vad som står i remissen är tämligen ointressant intills dess att nya UniR FM är fastställt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TangoXray Posted August 28, 2002 Report Share Posted August 28, 2002 Lt. Bomber: Sorry, utryckte mig lite oklart. Klart att släpspännen endast bärs vid utlandstjänst! /TangoXray Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SG OLSSON Posted August 28, 2002 Report Share Posted August 28, 2002 Typiskt förrådspersonal, dem har inte förstått innebörden i ordet "service" ändå heter det Trupp"Service"Förråd Vi som kommer till förrådet, för att byta grejer, kan inte rå för att dem känner sig misslyckade med sitt val av jobb. Tycker dem inte att det är roligt, så kan dem väl byta jobb då.... NeJ Nej Nej Nej Det ska vara TruppStörningsFörråd och uppgiften går ut på att få de värnpliktiga att frivilligt släpa hem all matriel för tvätt. Sparar massor Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted August 28, 2002 Report Share Posted August 28, 2002 Typiskt förrådspersonal, dem har inte förstått innebörden i ordet "service" ändå heter det Trupp"Service"Förråd Vi som kommer till förrådet, för att byta grejer, kan inte rå för att dem känner sig misslyckade med sitt val av jobb. Tycker dem inte att det är roligt, så kan dem väl byta jobb då.... NeJ Nej Nej Nej Det ska vara TruppStörningsFörråd och uppgiften går ut på att få de värnpliktiga att frivilligt släpa hem all matriel för tvätt. Sparar massor TruppStörningsFörråd!?!?! *LOL* Det stämmer!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted August 29, 2002 Report Share Posted August 29, 2002 Typiskt förrådspersonal, dem har inte förstått innebörden i ordet "service" ändå heter det Trupp"Service"Förråd Vi som kommer till förrådet, för att byta grejer, kan inte rå för att dem känner sig misslyckade med sitt val av jobb. Tycker dem inte att det är roligt, så kan dem väl byta jobb då.... NeJ Nej Nej Nej Det ska vara TruppStörningsFörråd och uppgiften går ut på att få de värnpliktiga att frivilligt släpa hem all matriel för tvätt. Sparar massor Truppstörningsförråd - lysande! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Radarjägare Posted August 29, 2002 Report Share Posted August 29, 2002 På mitt förråd säger dom att man måste vara stambefäl för att handla skjortan...Och det är ju inte jag... Nån som vill handla 2 st åt mig? /TangoXray på ö&b så fanns den tidigare, iaf här i Gävle,många var det som inhandlade den då,men inte jag, har så mycket militära pryttlar ligger å skräpar, vet inte vart jag ska göra av allt nu när jag flyttar.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Radarjägare Posted August 29, 2002 Report Share Posted August 29, 2002 Typiskt förrådspersonal, dem har inte förstått innebörden i ordet "service" ändå heter det Trupp"Service"Förråd Vi som kommer till förrådet, för att byta grejer, kan inte rå för att dem känner sig misslyckade med sitt val av jobb. Tycker dem inte att det är roligt, så kan dem väl byta jobb då.... NeJ Nej Nej Nej Det ska vara TruppStörningsFörråd och uppgiften går ut på att få de värnpliktiga att frivilligt släpa hem all matriel för tvätt. Sparar massor TruppStörningsFörråd!?!?! *LOL* Det stämmer!!! motståndsnäste är ett annat namn som passar dem Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted August 29, 2002 Report Share Posted August 29, 2002 på ö&b så fanns den tidigare... Misstänker att den gröna kortärmade skjorta du syftar till, var skjorta m/68 KÄ. Den var snarlik m/93 FN men i ett annat material och med något annat snitt. Hmmm... m/68 var inte så dum ändå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Radarjägare Posted August 30, 2002 Report Share Posted August 30, 2002 på ö&b så fanns den tidigare... Misstänker att den gröna kortärmade skjorta du syftar till, var skjorta m/68 KÄ. Den var snarlik m/93 FN men i ett annat material och med något annat snitt. Hmmm... m/68 var inte så dum ändå. ooki, det låter ju iofs rimligt så det är nog så Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted August 30, 2002 Report Share Posted August 30, 2002 TangoXray. Maila din adress och storlek på skjorta till mig så ska jag handla åt dig på måndag. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts