Guest Posted August 7, 2002 Report Share Posted August 7, 2002 Vad heter hjälmen som Delta Force bär i filmen? Jag tror att den är civil. Finns det nån bild på nätet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted August 7, 2002 Report Share Posted August 7, 2002 Låter som en klassiker, PROTEC. En hjälm som används ofta av skateboardåkare när man åker vertramp... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted August 7, 2002 Report Share Posted August 7, 2002 Personligen så tycker jag att den e extremt ful. Kallas visst för hockey helmets. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted August 7, 2002 Report Share Posted August 7, 2002 Men tydligen ganska effektiv. Den var lättare och hade hål så luften strömmade fritt igenom... Föredrogs av DF killarna också för att den tydligen var mer praktisk i CQB. Om man ska tro boken iaf... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Kjellberg Posted August 7, 2002 Report Share Posted August 7, 2002 Användes mest på 90-talet. nu finns det bättre hjälmar som erbjuder mer skydd Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted August 7, 2002 Report Share Posted August 7, 2002 Citat: Fu Kjellberg: "Användes mest på 90-talet. nu finns det bättre hjälmar som erbjuder mer skydd" Har du nåt exempel på vad för sorts hjälm som erbjuds nu? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted August 7, 2002 Report Share Posted August 7, 2002 Har aldrig riktigt fattat det där, var det verkligen bara hårdplast, eller var det något typisk militär vidare utveckling av den civila varianten? Kevlar eller vaddå? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted August 7, 2002 Report Share Posted August 7, 2002 Nope, den består endast av plast och skumgummi!! Den är inte lika klumpig som kevlarhjälmen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted August 7, 2002 Report Share Posted August 7, 2002 Special Forces, i sanning ett gäng grabbar med nerver av stål... Skulle aldrig ge mig ut i Mogadishus gator löpandes mellan granatsplitter och rikoschetter gatustenar och all annan skit som verkade ganska vanligt i luftrummet just för tidpunkten, iförd en hjälm av samma stil som kanttelaget har och spelar ishockey i... De får verkligen allt de pekar på de där grabbarna... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted August 7, 2002 Report Share Posted August 7, 2002 Det dog 4 Delta killar i Mog. 2 snipers som försökte undsätta Super six four (Durant's Helikopter, andra crashen) i väntan på konvojen som aldrig kom. Sen dog det 1 i striderna runt 1:a crashen, kulan träffade i nacken (sgt. Fillmore). Sen träffades 1 kille, som var med konvojen, av en RPG projektil. Bit av bålen borta, han dog i sjukvårdtältet på Ranger basen. Så det hade nog inte spelat så stor roll om dem hade haft kevlar"mössan" på sig eller inte ??? Håller på att läsa boken just nu, den kan rekomenderas... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Silen Posted August 8, 2002 Report Share Posted August 8, 2002 Special Forces, i sanning ett gäng grabbar med nerver av stål... Skulle aldrig ge mig ut i Mogadishus gator löpandes mellan granatsplitter och rikoschetter gatustenar och all annan skit som verkade ganska vanligt i luftrummet just för tidpunkten, iförd en hjälm av samma stil som kanttelaget har och spelar ishockey i... De får verkligen allt de pekar på de där grabbarna... Nu var ju inte tanken att de skulle ut på gatorna. De skulle in och ut ur ett hus och hämta lite klanmedlemmar (var det väl?). Sen gick ju inte saker riktigt som de skulle... Boken berättar ju bra om det. Hjälmen är, vad jag förstått, inte till för att ta splitter eller liknande utan ska istället skydda om man slår huvudet i tak eller dörrposter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted August 8, 2002 Report Share Posted August 8, 2002 Nej det är sant. Det skulle de inte. Hmmm, måste nog se filmen en gång till och framför allt läsa boken någon gång till , jäkla kasst närminne man har fått... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted August 8, 2002 Report Share Posted August 8, 2002 Har aldrig riktigt fattat det där, var det verkligen bara hårdplast, eller var det något typisk militär vidare utveckling av den civila varianten? Kevlar eller vaddå? I den civila varianten är det en ganska hård (inte som en hockeyhjälm) men satans så seg plast. Personligen (eftersom jag har åkt rullbräda i 15 år så råkar jag ha haft ett par) tycker jag hjälmen fixar detta med stötar bra och sitter fint på huvudet, dock blir det lite varmt under de varmaste dagarna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Kjellberg Posted August 8, 2002 Report Share Posted August 8, 2002 Här är ett exempel på hjälm som används nu. Interiör. Eller denna bild. Det som ser ut som cammomönster är faktiskt limsträngar från limpistol. Läste detta på ett amerikanskt forum. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted August 9, 2002 Report Share Posted August 9, 2002 Åhhh.. vilken porrig bild... M4A1 (?) kort 203, laserpek, sure-fire, RIS, aimpoint, kan det bli bättre??? En Knight's M4QD suppressor/ljuddämpare också så... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted August 9, 2002 Report Share Posted August 9, 2002 Åhhh.. vilken porrig bild... M4A1 (?) kort 203, laserpek, sure-fire, RIS, aimpoint, kan det bli bättre??? En Knight's M4QD suppressor/ljuddämpare också så... Du missade den taktiska, snabbdragna spritpennan som sitter lättåtkomligt precis bakom magasinet. ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted August 9, 2002 Report Share Posted August 9, 2002 Du missade den taktiska, snabbdragna spritpennan som sitter lättåtkomligt precis bakom magasinet. ;) Owwee.. jag tänkte at det var ett munstycke till ett vätskesystem á la camelbak.. Känner dock inte igen munstycket, nå'n annan? Eller så är det en penna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KattenJansson Posted August 9, 2002 Report Share Posted August 9, 2002 Ser ut att var ett munstycke till någon form utav vätskeanordning. En annan grej jag lägger märke till är dom "taktiska" buntbanden som sticker upp bakom hans vänstra axel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Kjellberg Posted August 9, 2002 Report Share Posted August 9, 2002 Ännu en porrig bild från samma tillfälle. Håll tillgodo. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SISU Posted August 15, 2002 Report Share Posted August 15, 2002 E de någon här som vet var man kan köpa protec hjälmen i Halmstad med om nejd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ArvidA Posted August 15, 2002 Report Share Posted August 15, 2002 Går att köpa i de flesta sportbutiker. Jag fattar inte riktigt varför man kallar det för "Hockey Helmet". Jag har spelat hockey i nästan 8 år och aldrig sett någon med en sådan hjälm. Jag skulle aldrig kunna tänka mig att spela i en sådan hjälm! Nä, här är det Jofa på skallen som gäller! :cool: (eller var det Nike eller kanske... Bauer?) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Radarjägare Posted August 16, 2002 Report Share Posted August 16, 2002 Eller denna bild. Det som ser ut som cammomönster är faktiskt limsträngar från limpistol. Läste detta på ett amerikanskt forum. men försämrar inte limmet hjälmen? har hört nåt om det gällande andra hjälmar iaf.... glöm inte de viktiga gröna prickarna på granattillsatsen *S* Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Kjellberg Posted August 22, 2002 Report Share Posted August 22, 2002 Sisu. Känner du igen hjälmen? B-styrkan Striby halmstad. http://photo.msn.s8.com/MS8zLzA....17eac0a Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SISU Posted August 25, 2002 Report Share Posted August 25, 2002 de gör jag Fu Kjellberg ! jag kollade på en på sportex men dom hade endast l i storlek jag behöver XL så jag spanar vidare Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts