Jump to content

FM's radioapparater

Mojo

Recommended Posts

När jag gick omkring med RA180 med marschantenn och DART slog mig en tanke att här har jag utrustning kapabel till att sända SMS 4 km i normalterräng ungefär(krypterat och utan basstationer).

Vad min fråga är till radiofantasterna på forumet är hur bra RA180 är internationellt sett egentligen? Den är i och för sig dryga 10 år men ändå. Hur ser en motsvarande militär radio anno 2002 ut storleksmässigt/prestandamässigt?

Och så skulle jag vilja ha lite info om RA195 (nyfiken som jag är) då den inte ingick på pluton. Batteritid, vikt, kryptering?, special features, antal spel osv. :angry:

Ra 180 håller väl någorlunda fortfarande. Krypteringen är tillräckligt stark för normala behov och tack vare digitaliserat tal, felrättande kod och multipel sändning kommer både tal och data nästan alltid fram inom räckvidden även i rejält störd miljö. Anslutning till TS 9000 förbättrar ju sambandet avsevärt för förband med tillgång till radioanslutningspunkter.

Det var väl det positiva, men det finns ju en del negativt också. Jag skulle säga att ra 180 inte är "beväringssäker" dvs det krävs en del utbilning för att verkligen få radion att fungera ihop med andra och det är ju inte särskilt bra. Sedan kan man ha synpunkter på hoppfrekvensen. Det är idag inget större problem att pejla radion vilket det ju från början inte gick med fältmässig utrustning. Återigen det beror ju på hur kvalificerad motståndare man har, kosovoalbaner klarar säker inte att pejla ra 180, USA och Ryssland gör det definitivt. Det finns bättre lösningar på problemet t ex i Norge. Vad avser vikt, storlek och batteristorlek finns det skillnader, men inom felmarginalen. Det är egentligen otroligt att försvaret betalar 50 000 för en apparat som inte klarar särsklit mycket, men den är ju grön, gummerad och tål att lastas hårdhänt på ett lastbilsflak i 15 år. Samma sak med DART:en 30 000 för prestanda som väl får en ABC 80 (Gammal svensk dator för yngre läsare) användare att verka modern.

Jag skulle säga att ra 180 inte är "beväringssäker" dvs det krävs en del utbilning för att verkligen få radion att fungera ihop med andra och det är ju inte särskilt bra.

Absolut. Byte av kodnycklar och bataljons insynkning i fält är en höjdare - not. Typisk "ingenjörsprodukt".

Numera använder man en vanlig Pc kopplad till en ra180 för att använda Dart (PcDart) används iofs mest inom staber och liknande där man kan släppa på en vanlig civil laptop (hörde iofs att det är på väg en Fältmässig laptop, men det dröjer nog)

Guest stor och tung
Numera använder man en vanlig Pc kopplad till en ra180 för att använda Dart (PcDart) används iofs mest inom staber och liknande där man kan släppa på en vanlig civil laptop (hörde iofs att det är på väg en Fältmässig laptop, men det dröjer nog)

finns redan militärt anpassade laptops. :))

dock är det inte lika snabba som de nya fina men tillräkligt... sedan är de ju vatten,fukt, stöt tåliga m.m m.m .. dock kostar de massa kronor eftersom de inte är delar i den som kan gå sönder så lätt. dessa datorer går givetvis å köpa civilt också om man har råd ... tror dom kostade runt 200 tkr för en p300 eller liknade..

• 2 years later...

Tjenis!

För att inte reta Blågul så startar jag ingen ny tråd om radioprylar utan fortsätter på den här.

Vad är det för koppling till telefonen på RA145/146? Vet någon var eller om man kan köpa en eller några stycken.

Finns det någon "civil" dvs mindre radio som kan gå på RA145/146 frekvenser och då menar jag inga enormt dyra utan lagom och i så fall vilka ?:blink:

Edited by wolfie666

Vad min fråga är till radiofantasterna på forumet är hur bra RA180 är internationellt sett egentligen?

det största problemet som jag ser det med just denna radion ur det internationella perspektivet är dess handikapp, den mörkgröna färgen.. :D radion har uppenbara problem med "värmeslag" med andra ord hade Ra180 mått bättre av att vara "khaki-målad" -vilket ju hade höjt hipp-faktorn lite dessutom.. :P

Någon som har erfarenheter av kryptotelefon 710?

har använt den lilla rackaren (iofs inte så liten egentligen..) nja, det är ju ingen häftig telefon direkt, den fyller sin funktion, men letar man efter mobilkamera och MMS-funktioner samt ett flashigt tetris på färgskärm blir man fett besviken.. luren funkar i princip bara till att ringa med :D

Vad är det för koppling till telefonen på RA145/146?

fins en gammal tråd där kopplingen till handmikjacket finns, hittar du det inte så skicka mig ett PM så ska jag leta fram schemat. :)

Finns det någon "civil" dvs mindre radio som kan gå på RA145/146 frekvenser

det finns gott om civila "amatörradioapparater"apparater som täcker runt 50MHz (6M bandet) dock kan dom inte direkt användas tillsammans med Ra145 m.fl. utan att modifieras lite, våra gröna apparater har en brusspärr som avaktiveras av en subton på 150Hz. :/

@ slurry:

den brusspärren känner jag till.

hemvärnet i bohus/dal har som jag tidigare skrivit, begåvats med RA 70.

skräp som blev över från civilförsavret, när de insåg att de lika gärna kunde använda civila pmr-apparater, eller två konservburkar och ett snöre.

ty så bra funkar RA70.

dessutom är de inte begåvade med med brusspärr.

och eftersom visa människor är enkelspåriga och anser att det som de lärde sig under GU, är det som gäller, skulle stf PC tvinga mig att gå en helg med "white nosie" i örat.

blev inget med det.

dessutom var jag även begåvad med trevliga plutonskamrater som ansåg att det var signalistens fel att det var så.

är man utbildad med RA 180, så fanns det inte saker som kunder ligga och brusa i tältet på natten.

och radion var sign ansvar, alltså skulle jag lösa uppgiften i fält.

kvar stod att komma hem med svår tinitus i vänster örat eller tappa sambandet till högre stab.

nu är det ju inga problem, RA 70 funkar endast utmärkt på de få platser som fortfarande har kvar en fungerande repeter i civilförsvarets mast.

vilket i vårt område endast är i uddevalla, och i på någon gudsförjäten dykarbas på västkusten.

Hur ser en motsvarande militär radio anno 2002 ut storleksmässigt/prestandamässigt?

..ja, vi har ju TETRA på ingående, det är ju alltid en tröst, de TETRA handterminaler vi har idag i FM är rätt stora och klumpiga men det är bättre o betydligt smidigare grejer på ingång, typ i storlek med en PMR-apparat.. :uuh:

Och så skulle jag vilja ha lite info om RA195 (nyfiken som jag är)

kommer inte ihåg uteffekten riktigt, vill minnas att det var max 20Watt

radion jobbar både med AM-modulation och SSB (USB, LSB), frekvensområde 2-30MHz som ställs in med tumhjulsomkopplare (långsamt & omständigt sätt att ändra frekvens..) radion är med andra ord en kortvågsradio och kan ej samverka med övriga apparater som nämnts i denna tråden.

hemvärnet i bohus/dal har som jag tidigare skrivit, begåvats med RA 70.

Ra70 är väl ett sorgebarn, det håller jag med om, det enda dom duger till är att samverka mellan blåljusmyndigheterna utanför storstäderna och försvarsmakten :unsure: jag ser ingen direkt nytta av dom eftersom vi har andra radioapparater i firman som skulle lösa den uppgiften betydligt bättre samt dessutom är mindre till storleken.

Edited by slurry