Jump to content

Polisliv


Fu Frippe

Recommended Posts

  • Replies 290
  • Created
  • Last Reply

Hade gärna skrivit mer, men mitt ADSL har inte funkat sen slutet av november.... :D

Har lyckats hanka mig fram genom att låna kompisars och jobbets dator....

 

Har nu bytt leverantör, men de träder först in i feburari... :(

 

Fu Frippe --> :winner: <-- Tiscali

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Tycker dock det är synd att det inte finns ett renodlat Polisforum/Site, mostv. Det skulle säkerligen titta förbi både fler intresserade och fler med erfarenhet där än hos oss "grönklädda".

http://www.polisman.com/  har ett forum, men av den sämre sorten.

Det forumet är nu utbytt mot ett av den bättre sorten, med inloggning, moderatorer och annat som hör ett modernt forum till.

 

Direkt till det nya forumet

Link to comment
Share on other sites

Polisjobbet kan vara ganska segt och jobbigt ibland. Vidare kan man, ibland ganska fort, bli bitter cynisk och inåtvänd.

 

Det gäller därför att se små glädje ämnen och det komiska i situationer så man klarar sig mentalt längre.

 

Ett roligt minne är när det var demostration utanför en porrklubb i Sthlm. Ett stort antal arga, unga aktivister stod utanför och skanderade. Mest var det unga tjejer i 15-25 år åldern. Givetvis fanns det ett antal killar där också, mest av typen med långt stripigt hår och gamla avlagda armekläder. Ja ni fattar nog typen, aktivisttypen helt enkelt. Slagorden var de typiska om att porr är kvinnoförnedrande och att gubbarna kan s***a sina egna k**kar osv. Vidare mycket av typen att tjejer klarar sig utan killar/svin/män osv osv. Vi poliser var givetvis riktiga svin som "skyddade" "porren". Ja ni fattar nog vad de tyckte när vi inte lät dom storma butiken och förstöra den, de hade ju rätten på sin sida. Porren var ju fienden liksom vi eftersom vi skyddade "porrens" intressen ( givetvis eftersom vi var män och säkerligen hemligt avlönade av porrmogulerna.

 

Killarna skanderade dom också (speciellt mot oss) och gormade och stod i men iaf en kille var betydligt mer intresserad av tjejerna än av själva demonstrationen efter ett tag. Det dröjde inte länge innan han började få "napp". Han och en aktivistflicka satt snart vid ett gathörn, lite för sig själva och hade förtroliga samtal. Flickans kamrater försökte förgäves få med henne i mer skanderande men förgäves även killens kompisar var framme och pratade med killen. Hon var som helt förtrollad av killen. Han satt och drog alla de "rätta flosklerna". (som kille så känner man igen skitsnack när man hör det liksom).

 

Efter nån timmes "gullande" så reser sig killen och går till sina polare. Det blir lite viskande, flin och tummar upp och något smusslas från en killen till vår hjälte. Jag som stått och bevittnat/beundrat hela situationen från dess början slår givetvis på falkblicken för att se vad de smusslar med. Alla killar känner nog, återigen, igen situationen när allt är "fixat och klart" men en avgörande lite skyddsdetalj saknas som kan vara bra att ha lite senare. Som sagt man helt enkelt frågar kompisen om en kådis. Givetvis måste detta göras i smyg så att inte tjejen ser det och inser hur kalkylerande man är och blir sur och drar. Precis detta var det jag bevittnade. Något lite blått byter hand och försvinner snabbt ned i fickan. Sen blir det lite "mano a mano" blickar aktivistkillarna emellan och han går till tjejen igen.

 

Han märker dock att jag tittat ganska intensivt mot dom och tittar mot mig: lite skamset, lite trotsigt, lite undrande liksom. Jag kan knappt hålla mig för garv. Situationen är sååå gullig och så typiskt tonårsaktig att jag nästan dör av söthetsslag. Nåväl jag tittar på honom, ler och ger honom två tummar upp. Stackarn blir helt illröd i ansiktet, tittar bort och går fram och lägger armen runt tjejen och de går iväg. Jag tittar efter dom och ser hur killen vänder på huvudet och tittar på mig, jag ler igen och han tar då sin lediga hand bakom sin rygg och ger mig en tumme upp.

 

Ooo vad glad jag blev, sen var den dagen räddad liksom... Kul att tom under demonstrationer mot porr i synnerhet och män i allmänhet så segrar hormonerna.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag äntligen fått tillbaka mitt Internet! :dribble:

 

Det varade ju inte så länge, stoppet, bara mellan 041129 - 050203.... :angry:

 

Nåväl, ska se om jag kan knåpa ihop en berättelse igen snart, måste ju uppdatera alla program och läsa i kapp mig på forumet!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu har jag fått ur tummen och skrivit ner lite om min första tid som polisassistent i:

 

 

”Falkenberg”

 

”Första dagen på jobbet”

 

När aspiranttiden var slut skulle detta markeras genom en ceremoni där vi skulle få vår polisbricka och de symboliska axelklaffarna med kronan på. Traditionen påbjöd också att aspiranterna, deras handledare och de två rekryteringsansvariga skulle äta en finare lunch på en av Halmstads bättre restauranger, men eftersom en av oss aspiranter hade blivit påkörd av ett rattfyllo bara några veckor innan och därför inte kunde närvara, lade detta lite sordin på stämningen. Vi beslöt därför gemensamt att vi bara skulle ha en liten ceremoni där vi skulle få våra saker och diplom utan några större krusiduller för att ta lunchen när den påkörda kollegan kunde vara med. Efter några korta, vackra ord av biträdande länspolismästaren var vi sedan polisassistenter (Pa) !

 

Efter den korta ceremonin var vi några som kände att vi behövde snacka lite, så efter ett snabbt ombyte satte vi oss på ett café i centrala Halmstad. Det var jag, en som heter likadant som jag, men som vi kan kalla för J. och två andra killar som vi kan kalla för A. och Z. (Jag har inte frågat om de vill medverka i denna tråd, därav hemlighetsmakeriet). A och Z hade gjort sin aspiranttid i Falkenberg, (Fbg), och eftersom både jag och J. skulle få vår placering där, men hade gjort aspiranten i Halmstad, hade vi en del frågor om staden och dess klientel.

 

A och Z berättade bland annat om en av de ”yrkeskriminella” i Fbg, som vi kan kalla H. Denne H var en man i fyrtioårsåldern, narkoman och inbrottstjuv. Han höll på mycket med gamla bilar, sålde och fixade och körde jämt olovligt. Enligt A och Z var han mycket aktiv, men alltid harmlös och det var aldrig några problem när man träffade honom i tjänsten. H hade varit med om en trafikolycka ungefär en åtta – nio månader innan, ratten hade lossnat i en av hans bilar och han hade kört i diket och brutit foten. Efter ambulansfärd och en kortare lasarettsvistelse med gipsning av vänster underben som följd hade han snart varit i farten igen. Till saken hör att H tydligen hade läkarskräck och att han därför inte hade tagit av sig gipset!

 

Han hade haft samma gips på sig hela tiden och det började tydligen se rätt så slitet ut. Dessutom hade det börjat lukta… till saken hör också att H inte var den renligaste personen i världen om man säger så…

 

Nåväl, fikan led mot sitt slut och vi gick hem för att kunna gå till jobbet som Pa klockan 23.00 kvällen därefter. Jag och J. hade gått i parallellklasser på polisutbildningen och dessutom varit någon vecka samtidigt på trafikavdelningen och närpolisen, men mer än så kände jag inte honom, men han var ju trevlig så det skulle nog inte bli några problem att jobba med honom. Eftersom vi dessutom bara skulle ha en kille till i vårt turlag i Fbg ville det till att vi kom överens. Den tredje killen var en inspektör, ungefär fem år äldre än oss, men just de två första veckorna hade han semester, så vi var utelämnade åt varandra.

 

J. bodde några kilometer söder om Halmstad så han hämtade upp mig inne i stan och vi åkte till Halmstads polishus och hämtade alla våra saker för att flytta dessa till Fbg. Som tur var hade han en kombi… Vi hade bara varit på polisstationen i Fbg en gång innan, under de första två veckorna av aspiranttiden åkte vi bland annat runt på alla stationer i länet, men vi hittade fram och lyckades byta om och vara klara i tid. En av tjejerna i det turlag som vi löste av stannade kvar medan vi hade utsättning per telefon och visade oss sedan var våra skåp var, var man låste in vapnet och gav oss våra nycklar med mera. Efter detta önskade hon oss lycka till och körde hem. Klockan var då cirka 23.30, mitt i december, i Falkenberg, där varken J eller jag visste vad något fanns. Vi hade knappt varit Pa i ett dygn och nu var vi ensamma i en främmande liten stad. Vad göra? Vi flabbade lite och satte på lite kaffe! :D

Efter kaffet bestämde vi oss att det var dags att åka ut en sväng, så vi lastade bilen, kollade så stationen var larmad och låst och rullade ut genom grinden. Jag körde. När vi kommit ut från stationen frågade jag J: – ”Jaha, och åt vilket håll ligger centrum?” Vi skrattade lite båda två och enades om att det var lite ljusare mot höger så vi svängde dit och mycket riktigt kom vi fram till Stortorget, hjärtat av Fbg!

 

Vi körde runt lite på måfå och försökte memorera vägen till olika krogar, eftersom det är ställen som man ofta får åka till som polis, men mest av allt skrattade vi åt hela situationen, samtidigt som vi försökte lära känna varandra. Vi visste ju inte hur länge vi skulle jobba ihop, bara vi två, och man ville ju gärna veta var man har varandra. Vi kom fram till att vi hade ungefär samma syn på polisarbetet och livet i allmänhet. Förutom att J inte var så militärt intresserad. (Han hade ju gjort lumpen på F10, så han behövde inte vara militärisk, som han sa… ;) ). Mitt i allt detta gemyt kommer det plötsligt ur radion:

 

-”5940, kom”

 

Men, det är ju vi! J svarar snabbt:

 

-”5940 lyssnar…”, men han visste inte var vi var, så det kunde han inte ange, men operatören på LKC verkade inte reflektera över detta utan fortsatte bara:

 

-”Securitas har fått inbrottslarm från Tångaskolan och är på väg dit. Kan ni ta och köra dit?”

 

J svarade och när anropet var avslutat tittar vi på varandra och säger nästa samtidigt: - ”Var fan ligger Tångaskolan?”

Link to comment
Share on other sites

När vi kommit ut från stationen frågade jag J: – ”Jaha, och åt vilket håll ligger centrum?” Vi skrattade lite båda två och enades om att det var lite ljusare mot höger

 

Vilken härlig situation! Jag kan föreställa mig den känslan!

 

Ser fram mot fortsättningen...

Link to comment
Share on other sites

Har inte upptäckt denna tråden förrän nu, eller iaf inte "orkat" läsa den...

 

Mycket intressant läsning, och då särskilt för att den utspelar sig i min hemstad, och man känner igen många av de händelser som avhandlas, från tidningsartiklar osv.

 

Fortsätt gärna, och det skall bli "intressant" att läsa om 17-åringen om det nu blir ett avsnitt om hela den grejen, då jag har kompisar som känner någon som kände honom osv. osv.

 

Keep up the good work/writing!

 

 

simon

Link to comment
Share on other sites

Har nu pratat med kollegan som körde och det är hyfsat bra med alla inblandade. Kvinnan i den påkörda bilen är på sjukhus för observation och kollegan har en svullen hand.

 

Kan dessutom upplysa om att polisbilen var ovan nämnda 5940....

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 2 months later...

Sådär, nu har jag köpt hus, kombi och gjort frugan med barn samt skaffat ett nytt ADSL - abonnemang, så eventuellt kan jag slänga in lite mer berättelser från det hårda polislivet! ;)

 

Men, finns det inga andra som vill dela med sig???

Link to comment
Share on other sites

Men, finns det inga andra som vill dela med sig???

Vill, men kan inte...

 

Men så fort jag kommer ut på aspiranten så slänger jag in lite här! I avvaktan på detta så tänkte jag ju läsa dina berättelser, så sätt igång nu! ;)

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag fått tummen ur igen...

 

Vi plockade fram en turistkarta som vi hittat i receptionen och försökte hitta Tångaskolan på den, men vi hade ingen tur. (Vad vi inte visste då var att det fanns jättebra räddningstjänstkartor i en väska som tillhörde vårt turlag. Denna väska stod i en hylla i vapenrummet…) Det närmaste vi kom var ett område som hette Tånga, så vi antog att skolan skulle ligga där i närheten, så vi åkte dit. Efter att ha snurrat i området ett tag och förbannat den person som planerat bostadsområdena i Fbg och som då inte haft den goda smaken att sätta ut vägskyltar i alla korsningar började vi skratta igen.

 

- ”Tur att ingen håller på att bli ihjälslagen i alla fall…” sade J.

 

När vi snurrat i cirka tio minuter utan att ha hittat någon skola ringde det på mobiltelefonen. Det var BVB, biträdande vakthavande befälet, (som dessutom hade varit J:s handledare under aspiranttiden), som undrade om vi inte var framme snart. När vi förklarat att vi inte hittade och att vi inte såg någon skylt i den korsning som vi befann oss i, sade han med illa dold munterhet:

 

- ”Det är ju bara att köra från ”Tångakrysset” och sedan ta höger i nästa korsning och sedan…”

 

- ”Jaha, men var fan ligger Tångakrysset då?” frågade vi.

 

- ”Men, det var ju där ni kom när ni gick av E6 på väg till Fbg…”, sade han skrattande.

 

Vi skrattade också och började köra åt det hållet som vi trodde var rätt och då helt plötsligt ser vi en Securitasbil som körde förbi framför oss på en korsande gata i en hyfsat hög fart. Aha! tänkte vi, den måste ju vara på väg till skolan, vi hänger på. Efter att ha kört efter bilen i kanske 40 sekunder svänger den in på en skolgård och parkerar bakom en annan Securitasbil…

 

Vi hoppade ut och jag funderade på vad vi skulle göra nu. Hmm, vad sa de på skolan och under aspiranten om inbrott? När vi gick fram mot de två väktarna hejade de och undrade om vi hade mycket att göra eftersom det tog så lång tid innan vi kom fram. (Tångaskolan ligger inte så långt från polishuset, om man säger så…) Jodå, lite hade vi ju haft att göra, host, hrrmm…

 

Vi gick med väktarna in och de frågade om vi var nya, då de inte kände igen oss. Efter att vi presenterat oss påbörjade vi själva ”anmälningsupptagningsprocessen”. Någon hade kastat in en tegelsten genom ett fönster till ett arbetsrum och försökt släpa ut ett kassaskåp, men inte lyckats. (Jag ser i min anteckningsbok att larmet gick 00:22 och att rutan var 30x180 cm stor. Jag tänker dock inte avslöja när vi väl var på plats :dong: ). Eftersom det var mitt i vintern hittade vi inga fingeravtryck att säkra så vi lämnade skolan och väktarna påbörjade sitt jobb med att laga rutan provisoriskt.

 

Vi åkte in till station och skrev anmälan och fick utstå lite spott och spe telefonledes från BVB, som tyckte att det var jättekul att vi inte hittade till Tångaskolan. Efter detta åkte vi ut igen och fortsatte att bekanta oss med vår nya stad.

 

Fbg är en liten stad med väldigt lite folk ute på nätterna, speciellt mitt i vintern. De enda som var ute var vi, väktarna och tidningsbuden. Vi hade ett par riktigt långtråkiga timmar, där vi försökte åka till alla skolor eftersom de var utsatta för många datorstölder. Vi kollade också krogar, industriområden och butikerna i centrum.

 

Vid 03:50 såg vi en gammal Volvo som körde in mot centrum på Söderbron i Fbg. Jippi, något litet att göra! Bilen svängde av in mot de centrala delarna av stan och vi hängde på efter. Hastigheten var inte över lagstadgad men det var en bil som inte var från Securitas eller tidningsbuden och vi slog därför en så kallad QP på den. Detta innebär, kan man enkelt säga, att man kollar upp bilen i polisens olika register. Det tog ett tag efter att vi tryckt på frågekanalen innan LKC svarade, så vi hann köra in på en parkeringsplats där Volvon stannade med oss bakom.

 

När svaret till sist kom visade det sig att bilen var belagd med körförbud. Jag klev ur bilen och gick fram mot förardörren, när denna plötsligt öppnades…

 

 

Spännande va´? :P ;)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...