Jump to content

Vad packas i stridssäck 2k, trossväskan...

ERI

Recommended Posts

Uppvuxen med 35Lk... samt p-påse M/69

Ni som nu gör värnplikten kan kanske redogöra hur stridssäck 2000 respektive bärsäck 2000 packas på bästa sätt.

Vad medförs i stridssäcken ? (sovsäck, liggunderlag, mm.)

Lista gärna stridssäck respektive bärsäck.

/ERI

I sridssäcken packas det som är av vikt för uppgiften, och för soldatens överlevnad. Därmed skiljer det sig från förband till förband och från uppgift till uppgift.

Att packa stridssäck för mig när under min GU betydde att packa ner; värmejacka, värmetröja, x-tra strumpor, termos, vatten 2-3L, kök, termos, regnställ, mat(3dygn), pers.ammo ("3dygn")..... Vi skulle klara tre dygn med det vi hade i stridssäcken därmed blev det kanske "lite" förmycket att konka på i striden, säcken är inte gjord för att vara en "miniLK100". Vi tyckte att det va lika bra att packa ner det som inte behövs i säcken och springa runt i stridspackningen istället. Det tycte då inte befälen.....

"Grunden" är väll att packa ner regnställ, förstärkningsplagg..

• 1 year later...

Det är ju som 2sharp skriver anser jag, man får anpassa det efter uppg. och vad övriga grpen har med sig. Allt från endast ammo till kläder och käk. Goggles, samt kikare av olika slag hör hemma där också

Att Limp: såg kort på samma sak från en SIB övning förra året med soldater ur K3, de hade Pskottet fäst under/på stridssäcken på något sätt.

Skall se om jag hittar ett fotografi.

Edited by VH

Hur får man med sig p-skott på marcher och dylikt? "På min tid" spände man fast det ovanpå locket till 35LK.

tja, man kan väl spänna fast det vertikalt på sidan med snöre/motsv...

liggunderlaget rullas och fästs likadant på motsatta sidan, sedan kan man ju även göra säcken "större" genom att hänga på flerbruksficka stor från stridsvästen... fördelen som jag ser med SS2k är att den går att modda precis som stridsvästen :=o

en tumregel av det gäller att packa är ju att det som är tungt skall vara så nära ryggen som möjligt och så högt upp som möjligt...

så att fästa P-skottet baktill eller under tycker jag låter som en dålig idé.

Ett bättre alt tycker jag isåfall skulle kunna vara att spänna fast två P-skott på ryggsäcken, en på vardera sida för att få jämvikt....

Packlista på I 19/Ingbat 03/04:

Stridspackning (SS2000):

Packat i svart sopsäck (typ 70 l):

-Sovsäck

-Extrasulor

-Tröja 90

-Ombyte bestående av: Fältskjorta 90, Långkalsong 90, Kortkalsong (Strumpombyte i flerbruksficka på stridsvästen. I mån av plats packar dock de flesta ett ombyte strumpor/sockar även här.)

-Ev. regnställ (packas i tross på vintern)

-Enmanskök mtbh.

-Termos

-Värmejacka

I Topplocksfickan: Frottéhandduk, arbetshandskar, toalettartiklar.

Skyddsväska hängande på vänster sida av säcken (i färdriktningen).

Kroppsskydd, om ej påtaget fästes på säckens undersida mha. två st. spännremmar

Liggunderlag fästes rullat på framsidan av säcken.

KLAS med skaftet nedstucket i stridssäcken och ryggsäckslocket stängt över (alt. bredvid) det nedvikta bladet.

Mitt minne är lite rostigt när det gäller trossen men:

Trosspackning (Bärsäck 2000):

Packat i sopsäck:

-Motoroverall

-Gummistövlar

-Värmebyxor

-Skjorta m/59 1 eller 2 st.

-Resten av alla strumpor, sockar, kalsonger, 90-skjortor som ej ligger i stridssäcken eller bärs påtaget.

-Regnställ (vintertid)

Sen trycker man väl ner resten av allt nyttigt som t.ex. extra handdukar, någon ylletröja m/87 och sånt också.

Jag skriver ur minnet och tror att jag fått med det mesta men man vet ju aldrig...

Edited by LeadHead

Hur får man med sig p-skott på marcher och dylikt? "På min tid" spände man fast det ovanpå locket till 35LK.

Det är lite knepigt...... Vet inget reglementerat sätt att bära p-skottet då man samtidigt har stridssäcken men tycker själv att det fungerar bäst att ha det i gående färdigställning (och då ak-5 på bröstet gevär).

Om det är ak:n i färdigställning som gäller så går det att bära p-skotten som en gammal älgjägare d.v.s på axeln. Detta fungerar vid marsch, vid löpning riskerar man lätt att tappa det.

I värsta fall går det att kränga på sig det som vanligt och det får helt enkelt hänga brevid strissäcken. Man får då en viss snedbelastning men ändå klart godkänt. Dock blir eldberedskapen lägre då det kan vara svårt att snabbt få av sig p-skottet då ryggsäcken är i vägen.

Komplett packlista för stridspackning och trosspackning finns i SoldR Mtrl P som finns att ladda hem från http://www.fmlog.mil.se (alt. utan www.). Servern är dock nere ikväll...

är det jag som behöver nya glasögon igen eller ?

Hittar ingen mtrl p förutom några trista oh bilder.

FSCs Lista från 2001:

Stridssäck:

Regnjacka

Regnbyxa

Enmanstält

Värmetröja

Bestick

termos

Petflaska 1,5L

Rödspritsdunk

Kåsa

Jägarkök

(Handduk, tändstickor, samt diskutrustning)

Fältskjorta (m/90 alt m/59)

Kortkalsonger

Knästr stålgrå filt

Ytterstrumpa frotte

Bärsäck:

Persedelpåse

Hygienartiklar

Frottehandduk

Fältskjorta x2

T-Shirt x2

Långkalsonger

kortkalsonger

Sovsäck

Kängor/ Gummistövlar

Overall

Knästrumpor stålgrå filt

Värmejacka

Värmebyxor

Pälsmössa

Tumhandskar

Snödräkt

• Forumsledning
Är det ingen som släpat på p-skott nån längre sträcka och har kommit på nåt vettigt sätt att bära dem på?

Högst upp under eller över fastspänt på locket på LK70 var den under min lump.

Personligen så tyckte jag att det efter lite kämpande med remmen gick alldeles utmärkt att ha Pskottet i slinga över höger axel även om man bar ryggsäck.

DXL som hade 2000 ryggsäcken men 1800 tals bältet i lumpen

Till oss var det kort "allt som ni vill se inom 2 veckors tid åker ner i trossen" eftersom att det var så att var det tvunget att vi skulle ha med trossen så ja då var det ungefär som att ta själva skopet och packa ner i väskan sen var det klart.

Kort och enkelt.

Fast nu var det med nya stridssäcken frågan gällde  :dong:

Under locket skulle iofs kunna funka även med stridsäcken.

Det var en jämförelse bara.. på "min tid" hade vi inte SS2K

vi har både ss2k och Lk70 i flygbassäk :D dvs använder vi inte bärsäck 2k

den är kass att bära. :wub:

Edited by Henningsson