Eynosh Posted September 5, 2004 Report Posted September 5, 2004 Jag undrar om det finns värkekikare á la Predator. En kikare där man ser värmeutstrålande ting i rött. SKulle även vlja veta vart man kan köpa dessa (om det nu finns för privat bruk). Quote
BUCK Posted September 5, 2004 Report Posted September 5, 2004 Har du 100k att avvara så är det bara att slå till ;) Webpage Quote
Fredriksson Posted September 5, 2004 Report Posted September 5, 2004 Ja det finns (i det militära), men jag skulle tro att Svensson har lite svårt att finansiera ett sådant köp. Quote
Rickard N Posted September 5, 2004 Report Posted September 5, 2004 Inga priser, men du kan ju kontakta dem om du är intresserad FLIR Quote
A2Keltainen Posted September 5, 2004 Report Posted September 5, 2004 SOPHIE från Thales Optronique är ett hett tips om man vill ha en bra bärbar värmekamera. Den modellen har köpts in av ett flertal utländska specialförband de senaste åren och verkar ha ett allmänt gott rykte baserat på användande under skarpa operationer. Jag har ingen aning om de säljer till vanliga dödliga civila och priset lär säkert inte vara lågt med tanke på att det är högteknologisk state-of-the-art-materiel. Mer information finns här: http://www.thales-optronics.com/dos/produc...ls/sophie.shtml Quote
zaitoh Posted September 6, 2004 Report Posted September 6, 2004 Det går att få tag på en sensor för några hundralappar... frågan är mer vad du ska ha den till för ngt. Har tappat bort länken efter en liten systemkrash - men en enkel ir-sensor för att användas till att holla koll på horisonten i en mindre flygande farkost gick på 2-300 kr. Själva sensorn är inte dyrare än andra - tvärtom går de ju att få ganska billiga då det inte behöver vara samma krav på upplösning som för de som ligger inom det 'vanliga' optiska spektrat. Bygg lite själv så kommer du garanterat under tusenlappen. Quote
Guest JVE Posted September 7, 2004 Report Posted September 7, 2004 Inga priser, men du kan ju kontakta dem om du är intresserad FLIR Billigaste modellerna från FLIR Systems kostar i dagsläget ca 80-100 tkr. Men på www.ebay.com hittar man ofta de gamla fina Agema 110 (Agema = f.d. FLIR), som brukar gå att få för runt 5-10 tkr. Idag finns där en sådan, med ett utropspris på USD 100: http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewI...ssPageName=WDVW JVE Quote
Guest JVE Posted September 7, 2004 Report Posted September 7, 2004 Själva sensorn är inte dyrare än andra - tvärtom går de ju att få ganska billiga då det inte behöver vara samma krav på upplösning som för de som ligger inom det 'vanliga' optiska spektrat. Bygg lite själv så kommer du garanterat under tusenlappen. Om vi talar om bildalstrande IR-system - jo, då är sensorn betydligt dyrare än andra sensorer. Tror att mikrobolometersensorer 160 x 120 pixlar ligger på åtminstonde 15-20 tkr och det är en sådan du måste ha om du ska bygga ett bildalstrande system. JVE Quote
Eynosh Posted September 8, 2004 Author Report Posted September 8, 2004 Tänkte ha den till jakt =) Skulle ju va coolt och se en liten röd grej röra sig 150m fram utan att se den med blotta ögat :P Men nåja, jag får väl börja spara pengar och köpa en till min 65:års dag eller nåt... Quote
A2Keltainen Posted September 8, 2004 Report Posted September 8, 2004 Skulle ju va coolt och se en liten röd grej röra sig 150m fram utan att se den med blotta ögat :P Hmmm... du har inte funderat på att skaffa LSD istället för en värmekamera? Det blir förmodligen betydligt billigare för ditt syfte. Som en bonus, så kan du då säkert även få se andra saker än små röda grejor i skogen... Quote
Sg Joker Posted September 8, 2004 Report Posted September 8, 2004 Tänkte ha den till jakt =) Skulle ju va coolt och se en liten röd grej röra sig 150m fram utan att se den med blotta ögat :P Men nåja, jag får väl börja spara pengar och köpa en till min 65:års dag eller nåt... Det är inte lagligt att jaga med bildförstärkare odyl.. även om det kanske hade varit "coolt" att se nåt i skogen 150m bort.. B) källa: http://www.jagareforbundet.se/juridik/faqj...ldsvinsjakt.asp Quote
Eynosh Posted September 8, 2004 Author Report Posted September 8, 2004 Aj fan.... först kråkband och nu detta :'( Nåja, det var ändå för dyrt :P Quote
Diezel Posted September 8, 2004 Report Posted September 8, 2004 (edited) Men till eftersök får du ha så väl lampa som ljusförstärkande riktmedel. Edited September 8, 2004 by Diezel Quote
Fredriksson Posted September 9, 2004 Report Posted September 9, 2004 Du får titta och fastställa var djuret befinner sig i värme/mörkerkikaren, för att därefter skjuta det med ditt vapen. Montage typ KDN på AK5B är inte tillåtet. Quote
Recommended Posts