Jump to content

SV 2000

Guest

Recommended Posts

Sen kan det ju vara så som jag gjorde på min övning om man har många moment... att man tar ut b-styrkan inför varje moment från dom som skall vara a-styrka... då går det ju inte börja byta kläder och fippla på, utan då får man markera det på annat sätt... vi använde röd/vitt avspärningsband...

//Sgt. Fjellman

De gånger jag kört b-styrka mot FV har jag försökt att ha utländsk utrustning, svart eller jänkarnas utr.

Samt div. annat för att överraska... min löspluggs Beretta har skrämt mången FV soldat :)

En del verkar vara för vana att bara se Svensk utrustning, de plockar av en Ak/ksp och genomför mer eller mindre bra visitering.... och så: *plopp*, Berettan har talat.. :) en kille trodde han vart skjuten på riktigt och säckade ihop på vägen!

dubbel- :)

En polare körde stenhårt på att bara prata ryska, en annan Kroatiska, funkade det med....

Jag tror det är bra för övningen att agera oväntat och okonventionellt, det ställer högre krav på ett snabbt och fast agerande.

på min hvbat fick vi ut ett överdrag bestående av anorack samt byxa i tunt material och Brittiskt camomönster, dom var väldigt funkis samt lätt att ta av och på mellan momenten, hur är det Fjellman,var du med på terrorövningen, hade Kompanichef "lånat" stridvästen?

Hmmm, kan kompanichefens något besvärade ansiktsuttryck ha att göra med att han försöker dölja ciggaretten han håller i högerhanden?

LOL..!! Ja tänk om frugan hans skulle se det..!! Då blir det goth om "belöningar" och inre tjänst..!! :D

Hur f*n ser karln ut??? Mössan på svaj, inte helt knäppt jacka, västen ej knäppt samt att han bär vapnet som om det vore hans egna jaktgevär...

Det späder inte alls på den dåliga bilden folk redan har av Hv uniformsbärande :sneaky2

Jag tycker det är bättre med en "fast" b-styrka. Sist när jag gick som Plutonchef så plockade  övningsledningen helt plötsligt ett par gubbar ur plutonen. Saken var att jag redan hade 3 reducerade grupper. Det är dåligt att göra så, då inte gruppen/grupperna får öva ihop sig riktigt. :D

Apropå b-styrkor som har annan klädsel än M90 och inte agerar som väntat, är klockrent...

Råkade ut för en sådan B-styrka förra helgen. En av killarna hade palestinasjal, Mujaheddin hatt och någon form av arabiskt klädesplagg. De andra hade inte uniform utan såg ut som terrorister/banditer. Det var skitbra gjort samt att dem inte agrea i gängse rutin :D

Mycket är frl, men mössan?

Tycker mössan sitter väldigt bra, lite snett, men det gör mössan automatiskt......

Men varför har han 1. Varför har han ingen gradbeteckning på jackan?

2. varför är kragspegeln ett Infanterimärke?

3. Varför inget förbandsmärke?

martensson_sido.jpg

Mycket är frl, men mössan?

Tycker mössan sitter väldigt bra, lite snett, men det gör mössan automatiskt......

Men varför har han 1. Varför har han ingen gradbeteckning på jackan?

2. varför är kragspegeln ett Infanterimärke?

3. Varför inget förbandsmärke?

martensson_sido.jpg

Min mössa sitter sällan snett, möjligtvis om jag är sk*tfull. Men det är jag ju aldrig iförd uniform ???

Glömde det där med kragspeglar och märken...

Guest Lt. payne

Han är ju B-styrka!

Därför har han varken förbandsmärke eller gradbeteckning ;)

Om ni tittar noga så har satt på Gunnery sergeant Thomas Highway blicken så att alla förstår att han har de nya vikbara

Kpist magasinen i västen!  :)  :)