Jump to content

Recommended Posts

Posted

När jag såg att det var inga glasögonkrav på allt som har med pansar att göra så var det bara att säga hejdå till :rockon:

Jag ser jäkligt bra på högra ögat med och utan korrektion, men riktigt dåligt på vänster öga, ser knappt vad jag skriver just nu om jag blundar med högerögat (1600x1200)

Mitt synfält är ändå bra och som jag ser nu med korrektion kan jag se väldigt bra på lång eller kort distans. Har börjat bli intresserad av att ha en Chefsroll på Amröj, GB eller PB, och undrar då vad man behöver kunna se för att upfylla det. Gärna lite annat vad man ska vara duktig på, och om det blir att skynda på att få körkort före man rycker in. Peppra mig med lite info om vad pliktverket vill höra så jag hinner träna och förbereda. :wub:

Posted

När jag blev uttagen till am.röj.gb. så hade jag inget körkortskrav eller annat liknande. Bara du gör ditt bästa på mönstringen och att du får bra på psyket och säger att du vill bli just am.röj så ska de nog inte va nåt problem! men som sagt; träning är ju aldrig fel... Hur som helst vart jag inte amröj. Så direkt mer om tjänsten vet jag inte...

Posted
Dock är normalt färgseende ett hårt krav.

Det är absolut inga problem med färgerna, hade en sån undersökning på skolan förut där man skulle se det, tog 20 bilder av 20, och sedan var det en bild med 15 huvuden inbakade som man skulle se, normalt var att man såg 7, jag såg 14, så det är jag inte oroad över, det ät det med vänsterögat, har de tester med båda ögonen eller kör de en itaget på plikverket?

Posted

Den som lever får se... ;) När jag mönstrade tog man ett öga i taget om jag inte minns fel.

Amröjtjänsten ställer vad jag vet inga våldsamma krav på synen, men om du vill vara helt säker på att få rätt information kan du maila Pliktverket och be dem maila kravprofilen till dig. Sedan ska jag även göra dig uppmärksam på att du som amröjare i Armén endast fungerar som chef i någon form om du är KB-uttagen, dvs gör värnplikten i 15 månader som befälselev. Det är en ganska lång tid och innehåller mycket annat än bara amröjtjänst - på gott och ont, beroende på vad man tycker är kul. :camo:

Tjänsten innebär väldigt (relativt) omfattande teoretiska studier, som inte alltid är sådär himla intressanta (enligt vad jag hört). Därför är det superviktigt att motivationen är på topp, eller rättare sagt att du har kapacitet att motivera dig själv även när omständigheterna inte är optimala.

Jag försöker inte avskräcka dig, utan enbart informera om tjänsten. Det finns åtminstone en här på forumet (EOD) som gjort lumpen som amröjare och troligtvis kan svara på alla eventuella detaljfrågor. Avslutningsvis kan jag nämna att amröjtjänsten har en del "status" och om du lyckas kommer du garanterat känna att du lärt dig något vettigt i lumpen. Dessutom är chanserna att komma med på utlandstjänst eller komma in på MHS enorma, förutsatt att du är lämplig.

Hälsningar, Foxtrot Lima :camo:

Posted
Den som lever får se... ;) När jag mönstrade tog man ett öga i taget om jag inte minns fel.

Amröjtjänsten ställer vad jag vet inga våldsamma krav på synen, men om du vill vara helt säker på att få rätt information kan du maila Pliktverket och be dem maila kravprofilen till dig. Sedan ska jag även göra dig uppmärksam på att du som amröjare i Armén endast fungerar som chef i någon form om du är KB-uttagen, dvs gör värnplikten i 15 månader som befälselev. Det är en ganska lång tid och innehåller mycket annat än bara amröjtjänst - på gott och ont, beroende på vad man tycker är kul. :camo:

Tjänsten innebär väldigt (relativt) omfattande teoretiska studier, som inte alltid är sådär himla intressanta (enligt vad jag hört). Därför är det superviktigt att motivationen är på topp, eller rättare sagt att du har kapacitet att motivera dig själv även när omständigheterna inte är optimala.

Jag försöker inte avskräcka dig, utan enbart informera om tjänsten. Det finns åtminstone en här på forumet (EOD) som gjort lumpen som amröjare och troligtvis kan svara på alla eventuella detaljfrågor. Avslutningsvis kan jag nämna att amröjtjänsten har en del "status" och om du lyckas kommer du garanterat känna att du lärt dig något vettigt i lumpen. Dessutom är chanserna att komma med på utlandstjänst eller komma in på MHS enorma, förutsatt att du är lämplig.

Hälsningar, Foxtrot Lima :camo:

Tack så mycket! Teori har jag inga som helst problem med bara det är intressant, dvs handlar om MÖPiga saker ;) Är det ingen som har kravprofilen liggande? Hur är det med PB som amröj då? finns det inte?

Posted

Kravprofil som jag fick från pliktverket för nån vecka sedan:

BL PF PG MU FA SY FÄ HÖ TJB

JA603 Ammunitionsröjningsplutonbefäl 7 6 6 4 4 6 9 B D

JA903 Ammunitionsröjsoldat - 5 4 5 5 6 9 B D

BL= Befälslämplighet (Bedöms av psykolog)

PF= Stresstålighet (Bedöms av psykolog)

PG= Inskrivningsprov (Kravet för chefstjänst är minst 5)

MU= Muskelvärde

FA= Cykelvärde

SY= Synvärde (Normalt syn 1-6 beroende av synhjälpmedel.

7-9 ej beroende av synhjälpmedel)

FÄ= Färgseende (Finns bara 1 eller 9. Samtliga tavlor godk. = 9 någon

underkänd = 1)

HÖ= Hörseltest, graderas A, B eller C. A=Normal hörsel

TJB= Tjänstbarhet (Bedöms av läkare)

Posted
Kravprofil som jag fick från pliktverket för nån vecka sedan:

BL PF PG  MU FA SY FÄ  HÖ TJB

JA603 Ammunitionsröjningsplutonbefäl 7  6  6    4    4  6  9    B  D

JA903 Ammunitionsröjsoldat                -    5  4    5    5  6  9    B  D

BL=    Befälslämplighet (Bedöms av psykolog)

PF=    Stresstålighet    (Bedöms av psykolog)

PG=    Inskrivningsprov  (Kravet för chefstjänst är minst 5)

MU=    Muskelvärde

FA=    Cykelvärde

SY=    Synvärde      (Normalt syn 1-6 beroende av synhjälpmedel.

7-9 ej beroende av synhjälpmedel)

FÄ=    Färgseende    (Finns bara 1 eller 9. Samtliga tavlor godk. = 9 någon

underkänd = 1)

HÖ=    Hörseltest, graderas A, B eller C. A=Normal hörsel

TJB=    Tjänstbarhet (Bedöms av läkare)

Är det lägre krav på PB än vanlig dödlig på muskler och kondis :baskerFN:

Posted

@ Elfgren

Ja du, man läser ammunitionslära, säkerhetsbestämmelser etc. Mina kamrater (KB) som blev amröjare satt ofta med flera böcker och studerade hårt. Trots det är det inte ovanligt att folk blir kuggade - antingen på teorin eller något praktiskt moment. Har man tur får man göra omprov ett litet tag senare (ekonomisk fråga).

Minns att det under mitt utbildningsår 03-04 skulle sparas in pengar i försvaret, och det pratades om att amröjarna inte skulle bli certifierade, dvs de skulle få all nödvändig utbildning, men inte det formella intyget som visade att de var godkända EOD:are. Då ingrep C I 19 och sa att de skulle certifieras till varje pris, och det avsattes extra pengar till deras examination etc. Det slutade med att översten själv delade ut utbildningsbevisen och tygmärkena vid en liten ceremoni under en övning.

Tyvärr blev det ingen formell IEDD utbildning för dem, även om de fick sig lite till livs ändå. Fast jag förstår inte i efterhand själv hur de skulle haft tid med det också, med tanke på vilket tidsuttag de flesta hade för att klara EOD-certifieringen.

@ Gugge

Jag vet inte om du redan sett det någonstans på forumet tidigare, men PB-tjänster (plutonbefäl) är idag väldigt sällsynta inom Armén. Däremot finns de inom Flygvapnet och Marinen. Alla 15-månadersutbildningar i Armén är KB-tjänster (kompanibefäl). Pliktverket använder således inte rätt termer alltid när de beskriver eller namnger en viss tjänst.

Hälsningar, Foxtrot Lima :baskerFN:

Posted

Gugge: Jag kände att det inte var rätt tjänst för mig. Så jag bytte...