slurry Posted August 7, 2004 Report Posted August 7, 2004 blev lite sugen på en Becker Necker - BK&T från www.wafe.se smidig att ha runt halsen eftersom den "bara" väger 70g. och är ganska platt.. -men, är det någon kvalitet? skulle man våga lita på kniven? -erfarenheter av denna kniv? nån som har lindat skaftet med paracord och fått det snyggt? -gärna bilder... -finns det något annat alternativ till denna?, jag har iofs en fällkniven WM som det finns necksheath till, men eftersom det är min standardkniv så vill jag inte ha den runt halsen.. Quote
BUCK Posted August 7, 2004 Report Posted August 7, 2004 (edited) Becker brukar ju vara prisvärda knivar, så kvaliten borde vara hyffsad.. Skaftet ser lite svårlindat ut, blir nog mycket pill för att få det bra. Verkar föresten som Camillus lyckats bra med kydexslidan en av de mer ofula jag skådat, hur den funkar i praktiken vet jag iofs inte.. men snygg var den Måste även hålla med Fredriksson, om du gillar F WM varför inte en till ? Edited August 7, 2004 by BUCK Quote
fk_urb Posted August 8, 2004 Report Posted August 8, 2004 (edited) Äger sedan några månader en Becker Necker. Jag är då mycket nöjd med kniven, den är helt klart "lagom" för de flesta uppgifter jag har haft åt den. Jag har bara goda erfarenheter av stålet den är gjord av. Tidigare knivar som passerat mina händer, bla några BlackJack har varit gjorda av 0170-6, dessa var dock inte härdade till 58-59Rc vilket denna är. När den väl blivit slö går den att få vass, jäkligt vass utan att behöva lägga ner så mycket tid. Jag har lite svårt att få till eggen på knivar gjorda av tex. rostfritt 154-cm, ats-34 och vg-10. Det går, men det tar tid och tålamod, allafall för mig. Kniven har inte samma eggvinkel, från skydd och fram till bukens början ligger den på ca 16-17 grader kanske, därefter ökar den för att vid spetsen vara på ca 25-30. Helt ok i mina ögon, rätt vinkel för rätt uppgift. Jag har lite svårt för att bära kniv runt halsen så jag gjorde så här, då kan jag bära den horisontalt, vertikalt i bältet eller runt halsen om jag nu måste det. Inte direkt vackert men funkis. Edited August 8, 2004 by fk_urb Quote
slurry Posted August 8, 2004 Author Report Posted August 8, 2004 Tack för tipsen gubbar! det avgjorde det hela, en beställning läggs i skrivande stund.. :P @fk-urb: är det militaryshops paracord du lindat med? Quote
fk_urb Posted August 8, 2004 Report Posted August 8, 2004 Tack för tipsen gubbar!det avgjorde det hela, en beställning läggs i skrivande stund.. :P @fk-urb: är det militaryshops paracord du lindat med? Yes, det är det. Komihåg att blöta den lite innan du lindar på den så den sträcker sig lite. Inte corden på kydexslidan bara, det kan bli svårt och få igenom skärpet då Quote
Lt.Beavis Posted August 8, 2004 Report Posted August 8, 2004 fk urb Ville bara säga att jag gillar din avatar. Du har god smak, Lagavulin är fin singel malt. Quote
fk_urb Posted August 9, 2004 Report Posted August 9, 2004 fk urbVille bara säga att jag gillar din avatar. Du har god smak, Lagavulin är fin singel malt. Mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm, svårslagen är den Quote
2Sharp Posted August 9, 2004 Report Posted August 9, 2004 Kvalitén är det med stor sannolikhet inga problem med, dock tycker jag att en kniv i den här längden är för lång för att bära runt nacken. Allt givetvis med hänsyn taget till hur lång man är och hur lång överkropp man har. Jag har mest använr REKAT's (RIP) Fang och Strider SLCC men även titan knivar från Newt Livesay. Liknande knivar runt nacken och jag tycker att det blir för långt, dunkar i bord och annat när man far omkring. Den absolut bästa neckknifen jag har använt är Fred Perrins "La Griffe", jag har använt Emersonknives version och Fred's i kolfiber, kort men med ett mycket säkert grepp. Jag har en Hideaway kniv på beställning som jag tror kommer att bli glockren, kortare totallängd men med samma egglängd. Kan man bära den utanpå kläderna spelar längden mindre roll så man kan rigga den annorlunda. Quote
Recommended Posts