Doggydriver Posted August 26, 2002 Report Posted August 26, 2002 Bitar av tyska slagskepp användes som mål på 60-talet bl.a. Tror det var med "miniman" man lyckades göra öta små hål i det..... Kan inte få tankarna från TIGERN! *morr* Quote
Guest Posted August 26, 2002 Report Posted August 26, 2002 Det finns en fysikalisk aspekt på detta med stora och tunga tanks... det är som följer.. Dubblar du ett objekts längd mot osv i alla dimensioner dvs tjockare pansar osv kommer du mer än dubbla vikten.... Ja detta ger STORA problem... ty trycket per Cm2 blir högre... därför måste man öka larvfötternas kontakt yta.. det syns tydligt på mauserna att kontakt ytan är stor % sätt jämfört med en strv 90 tex. Ja tillslut GÅR det inte att göra banden större för då upptar dessa en större yta än tanken är bredd. Därför är det ett intressant spörsmål hur detta skulle lösas med 1500 tons tankens som Fuhrern planerade skulle funger.... Quote
Guest Posted August 27, 2002 Report Posted August 27, 2002 Att man vill mäta svensk mtrl mot det värsta som tyskarna tog fram precis efter kriget kan jag förstå, men jag har lite svårare för att förstå tanken bakom BORTSKÄNKNINGEN av Panthern 1961...den var då fortfarande fullt körduglig, den kördes för egen maskin till järnvägsstationen för lastning..i Munster står den nu som museiobjekt... Nån chef med för mycket glitter lovade lite för mycket vid ett tillfälle, vilket slutade att P18 "bestals" på sin strv m/21-29 som man fått över som övningsvagn tack vare Janse..Munster var det som fick den också.. Munster verkar för övrigt aldrig nöjda...det senaste tror jag var att de ville ha Marder:n också ifrån Axvall...men nu skall det vara klok personal på de rätta positionerna, så av det blir det inget - den är en del av den SVENSKA historien, åtminstone den individen... Lynx_39 Quote
Recommended Posts