Jump to content

JAS 39 Gripen


Calle no1

Recommended Posts

Gripen genomgår till svenska delserie tre en så stor förändring att man anser det vara nya flygplan. De nya varianterna har fått beteckningarna 39C (ensits) och 39D (tvåsits). De stora förändringar av cockpit i 39C/D jämfört med de tidigare varianterna (39A/B) är nya fyrfärgdisplayer(se tidigare inlägg i detta forum), speciella baksitsfunktionen(nya multifunktionsdisplay) samt anpassning till flygning med Night Vision Goggles(fullt ut). Dessutom byts så gott som samtliga apparater och paneler i cockpit ut mot nya, detta har lett till att de blivit lite plats över på panelramperna, vilket är mycket mycket ovanligt. Skall sägas att de bilder som visades i det tidigare inlägget är montage, alltså manipulerade bilder. de ger dock en bra bild om hur det ser ut ungefär, dock finns det vissa knappar på de bilderna som kommer från J35 Draken.....

 

Sedan tillkommer även refuelling boomen. Detta är alltså ett "rör" som körs ut ovanför vänster luftintag (i färdriktningen) så att flygplanet kan lufttanka.

 

Motorer är inte mitt intresseområde. Vet att de hade tester med en eventuell ersättare till Ge 404an, men som sagt, vet inte vad det rann ut i.

Link to comment
Share on other sites

Guest Hades

Kommer flygvapnet att börja köra med lufttankning alltså? kommer man använda en ombyggd TP-84 eller köpa typ en KC135 av jänkarna?

 

nån som vet?

Link to comment
Share on other sites

Man håller som bäst på med att bygga om en Tp 84 till lufttankningskärra. Man har tagit kontakt med USMC som är den mest rutinerade användaren av C130 (Tp 84) i luftanknings operationer för att slippa alltför många barnsjukdomar.

 

Att köpa in en dedikerad luftankare alá Kc 135 eller Kc 10 har nog aldrig varit aktuellt....Sverige=flerroll.

Link to comment
Share on other sites

Enligt vad som sades av informationschefen på F7 vid mitt besök där med kadettskolan senast så är lufttankning ngt som tagits fram dels för kommande utlandsuppdrag samt en extra finess när man skall sälja planet till andra länder. Enligt honom var det inte aktuellt för sverige att för "eget" bruk börja använda lufttankning!

Link to comment
Share on other sites

Nej för att verka inom sveriges gränser under fredstid behövs ingen lufttankning, då en Grip lätt täcker in våra gränser med ordinarie bränslemängd. Detta behövs dock vi internationella insatser, där Gripen måste kunna leva upp till NATOs CAP (Combat Air Patrol) krav. Detta är uppdrag som kan vara upp till 4-8 timmar. Då Tp 84 redan ingår i SWAFRAP är det ju lämpligt att kunna använda denna till tankning/moderskepp vid långa transporter. Då bla RAF och US navy använder samma tankningsanordning är dessa också tänkbara mackar för en Grip.

 

Lufttankning kan ju också användas taktiskt, då för att kanske slippa bära en extratank.

Link to comment
Share on other sites

Motorvalet som diskuterats för delserie 3 har varit samma motor som i Super Hornet.

Men självklart som det verkar i detta landet så blir det nog ingen ny motor. Fixar de inga nya fyrfärgsdisplayer till resterande 138 Griparna, så är kanske inte en motor för de 64 delserie 3 39:orna nått som fallit regeringen på smaken. Kanske för exportversionen får en ny, men då får det nog vara en stororder.

Eller (nu spekulerar jag) att inom 10-20 år när en MLU (Mid Life Upgrade) är nödvändigt för 39:orna så hamnar en ny motor i skärten.

 

Min favorit för 39:an som vore perfa är EJ200 motor med TVC.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...