Jump to content

Stripbv 4021

Guest

Recommended Posts

Hej!

Hösten -97 var jag på en befälskurs på MT-LBu...vi skulle prova ut vad som kom att bli Stripbv 4021. Jag undrar nu var de används idag, antal osv.

Bilder någon?

Jag hoppas kunna få tag på min försöksledare inom kort för att kunna illustrera min hemsida, Pansarcentralen, med bilder från försöken. (En hel del trevliga minnen..hehe..).

http://only.at/pansarcentralen

Här finns mest grejer från beredskapsåren, stridsfordon, artilleri, uniformer, regementsvyer...

Mvh,

"Lynx_39"

På tal om Ing 2 så förekom Pbv 401 med dess varianter en hel del under deras slutövning, huvuddelen av 4:e kompaniet är splitterskyddat i form av ovanstående vagn. Kolla således på deras slutövningssida:

http://www.ing2.mil.se/index.php?c=news&id=6706

"Kapten Rickard Jacobsson i färd med att leda sitt kompani." På en bilderna på nedanstående länk. Han var plutonchef på min tid på mitt kompani men har tydligen hux-flux avancerat till kompanichef för 4:e trots att han bara är kapten. Måste kännas irriterande för de karriärsugna majorer som inte får vara mer än stf kompanichefer. Hm.

http://www.ing2.mil.se/article.php?id=4917

LD, han är ju fältkompanichef där.

De flesta fältkompanichefer är ju just kaptener, eller tom löjtnanter ibland.

Han kan mycket väl vara plutonchef fortfarande.

Majorer däremot håller sig mest på bataljonsnivå eller högre i fält.

Tex batch och stfbatch samt batstrich brukar vara majorer.

Fu Johanson.. tror han är kompanichef även i vanliga fall faktiskt, kommer iaf ihåg en diskussion med en löjtnant som var stf Plutonchef som skulle bli plutonchef i det kompaniet där Kn Jacobsson skulle bli kompanichef. Befälsbrist på Ing 2 vet du så löjtnanter blir plutonchefer och kaptener kompanichefer.

Även om du förstås har rätt i det där med fältbefäl.

Tja, befälsbrist känner jag till.

Vi hade hela fyra yrkesofficerare på kompaniet när jag ryckte in.

Efter ett par månader anlände det lite fler för att sedan minska till vintern igen.

Kompaniet har nu en nyutnämnd major som kompanichef och en ännu nyutnämndare major som stf. Ett annat kompani där har en Kn som stf.

Enda anledningen han inte var kompch förra året också var att en major från Bofors återgick i tjänst och de lyckades sno dit honom från Bonus projektet. Hur nu det gick till.

• 2 years later...

Aha denna tråd har jag inte sett innan.

Brigadledningskompaniet I19 04/05 använder PBV 4021.

Vi har två stycken nyinredda, hur fina som helst (och dem är mina :) ).

Bollhavet är inrett med fyra stycken Recaro(eller liknande)stolar med 4-punktsbälten B) runt ett bord, i bordet finns dockningsstationer till datorer. Och det finns även tre fällstolar.

Har några bilder, men ingenstans att lägga upp.

//PIC

• 2 weeks later...
Här är några bilder på dem kära 4021:orna som var med under brigadledningsåret 03-04 på P4. mmmm... gamla försvunna tider..... :baskerPa:

Bild #1

Bild #2

Bild #3

Bild #4

Bild #5

Hoppas dem kan vara till någon hjälp!

/ Trob

Fina bilder. Vad använde ni för sorts tält mellan vagnarna?

Hur kan ni stå i luckan på tornet? Sitter ingen på stolarna direkt under??

//PIC

PIC:

Angående tältet så var det ett sk. kopplingstält, vilket vi hade grava problem med när man skulle backa in 4021:orna och Stripbv90:an vilket bara löses med enorm träning och precisionsmätning. :D

Vet faktiskt inte vilket tält ni använder, men det var detta tält vi på Brigadledning 03-04 hade att tillgå.

Angående frågan om hur en person kunde stå i luckan, så är svaret att just då bilden togs så var det ingen stab med under framryckningen som satt och grisade ner säterna, vilket möjliggjorde att man kunde stå upp...

Jag ser att du ligger innne på I19 nu, så jag antar att det är ni som har P4:s ledningsvagnar nu? Stämmer detta?

/ Trob

Vi har en ljussluss mellan vagnarna. Det är en massa presseningsdelar i det kammot som liknar 8-bitar, som man lägger ut över takstolarna som finns bak på vagnarna.

Jag vet inte vart vagnarna kommer i från men de kan kanske komma från P4. (Vi har 210059 o 210060)

Använde ni också tält 4 till stabstält?

//PIC

Edited by PIC

Angående tältet så var det ett sk. kopplingstält, vilket vi hade grava problem med när man skulle backa in 4021:orna och Stripbv90:an vilket bara löses med enorm träning och precisionsmätning. :D

Vet faktiskt inte vilket tält ni använder, men det var detta tält vi på Brigadledning 03-04 hade att tillgå.

Nu blir jag lite besviken. Låg själv på P7 BrigL 02/03 och en av de sker vi lärde oss var att byta ut "kopplingstälten / slussen" mot ett "uppblåsbart sjukvårdstält". Fungerade hur bra som helst. Det var sagt att P7 skulle stödja P4 och föra vidare erfarenheter av denna typen. Nu kan det ju va så att P4 ratade idén eller att det inte fanns några tält att tillgå.

• 7 months later...