Guest Pal Posted October 1, 2002 Report Share Posted October 1, 2002 Jaha, JAS 39C alltså, lufttankning, nya crt´s, syre produktionssytem ombord, strukturell förstärkning. Nu frågar jag mig om tomvikten för JAS 39C är större än för JAS39A? Någon som vet? Verkar inte bra om tomvikten gått upp nämligen. Sen blev jag en aning konfunderad när jag fick data om T-50 som precis gjort sin första flygning. T-50 väger 6441 kg tom, vilket borde vara ungefär samma som Gripen. T-50 har en ebk dragkraft på 79,1 kN, samma som Gripen. T-50 anges ha en toppfart utan last på 1.4 Mach, varför går den inte fortare? Vad är Gripens toppfart? Har definitvt sett den luddiga ungefärliga siffran 2 Mach för gripen, men hur ligger det till egentligen? http://www.aeroflight.co.uk/types/korea/kai/t-50/T-50.htm Ok, litet tillägg, jag vet att Gripen inte klarar 2 Mach, eller misstänker att den inte gör det iallfall. F16C som jag känner till från simulator gör det inte heller även om det sägs att 2 mach är F-16's maxfart. Man får va glad om man får upp en F-16C i 1.7 när den är ´ren'. Men ändå, T-50 specad till 1.4 'ren' är väldigt lite. Antigen går T-50 fortare än dom säger. Eller så är Gripen långsammare än jag trott. Eller så har Gripen mer dragkraft i motorn än vad Saab säger. Eller så är det luftintagen som gör skillnaden, men kan dom verkligen göra så stor skillnad? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LRRP Posted October 1, 2002 Report Share Posted October 1, 2002 Kan nästan inget av T50, men några grejer ser man ju: -Den är kort och relativt högt byggd (ändvirvlar) - Den har en något klen motor - Den är baserad på F16 och några andra maskiner, i en kortare form. Detta leder till aerodynamiska kompromisser då man måste få plats med vissa saker, man bygger maskinen runt systemen istället för tvärtom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Bodin Posted October 1, 2002 Report Share Posted October 1, 2002 Nä, 39:a kanske inte klarar Mach 2 med fulla vapenbalkar och på 50 meters höjd, och det är inte många kärror som kan det heller. Mach 2 kan lätt nås på vissa höjder även om km/h-talet inte är så högt. Data över tomvikt är det lite husch-husch över. Datan kanske säger 6 ton, men kan det vara 5? Min polare som gjorde ett specialarbete om 39:an räknade lite på jaktbeväpning etc. och fick fram ett vesäntligt lägre tal än 6 ton. Jag var på F7 förr några år sedan med Flygvapenungdom och provsatt 39:an. Kollade även runt lite och märkte att det fortfarande finns en hel del tomrum i maskinen, så jag är verkligen tveksam över angiven tomvikt över 39:an Jag har för mig att 39C skall få ett kraftigare landställ för att kunna bära två extra robotar, dels så är fler lavetter för fler vapen/balk på väg. Datasimuleringen med conformal fuel tanks har vi ju oxå sett. Hoppas att de modar vingen också så att de kan flytta ut den näst yttersta vpenbalken så att större vapen kommer på. Två BK 90 i bredd går ju inte på huvudvingen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LRRP Posted October 1, 2002 Report Share Posted October 1, 2002 Bodin har rätt, tomvikten på en "clean" Gripen är varierande, men oftast lägre än det som angivits. Den var från början designad med tomrum, med hänseende på uppgraderingar, men nu har tomrummen blivit fler, främst i kabinen där störst (synliga) förändringar skett. Nya APU:er osv gör också att vikter diffar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts