Guest Posted June 26, 2002 Report Share Posted June 26, 2002 ..till Svenska försvaret... Någon som har bilder på vagnen/mottagningen etc??? Mvh, Lynx_39 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fö strv 122 Posted June 26, 2002 Report Share Posted June 26, 2002 utgår ifrån att det är försöksvagn som levererats, annars är jag paff måste jag säga. När jag låg inne (tom april 2002) sades det att svenska befäl var på utbildningen på den, att det över huvud taget skrivits kontrakt visste jag inte. Enligt vad jag hört är "Büffel" mycket bra, dags att 81:an skickas bort från Leoparden, inte alls funkis i min mening. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted June 26, 2002 Report Share Posted June 26, 2002 ...Vagn nr 1 levererades "härom veckan.." fick jag höra idag. Man har kollat upp det och fått klartecken från FM att publicera inlägg om detta i nästa nummer av SPHFs tidning PANSAR. Det finns en artikel om Bgbv 120, dels om vagnen dels om svenskar som varit nere i Tyskland och fått första utbildningen på den..detta i senaste PANSAR. Lynx_39 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Holger3D Posted June 27, 2002 Report Share Posted June 27, 2002 Vill se en bild Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LRRP Posted June 27, 2002 Report Share Posted June 27, 2002 Får inte en, men tre bilder: En buffel En buffel till Japp,ännu en buffel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fö strv 122 Posted June 27, 2002 Report Share Posted June 27, 2002 Det ser ju faktiskt mycket lovande ut. Speciellt den nedersta bilden har ju något heroiskt över sig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted June 27, 2002 Report Share Posted June 27, 2002 Enligt Stefan Karlssons artikel i PANSAR sp levereras en vagn per månad fr.o.m. september. Totalt är 14 stycken beställda. Notera att Bgbv 120 är en utvecklad och förbättrad version av tyskarnas egna Bergepanzer 3 "Büffel" - anpassad för svenska krav. Sannolikheten är mycket stor att Sverige utrustas med världens bästa bandbärgare! Vagnchefshuven får en Ksp 58 monterad, men är anpassad så att man i framtiden kan byta till annan beväpning, exempelvis en HMG eller en granatspruta... Enligt Pansar 2/2002 Lynx_39 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fö strv 122 Posted June 30, 2002 Report Share Posted June 30, 2002 Således vore det ju lämpligt att de planer jag skrivt om tidigare förverkligas och strv 122/121 utrustas med ksp 58. Känns onödigt att använda flera olika kulsprutor på stridsvagnskompaniet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest stor och tung Posted June 30, 2002 Report Share Posted June 30, 2002 Nu blir en lite glad åt alla tolo-jägare som slipper slita med den gamla, satans j**la centurion bärgaren... tack gud för en dieseldriven bärgare... finns inget som är så jävligt för en tolo-jägare som en slutkörd jävla centurionbärgare... jo det vore väl alla dessa jävla 206 ( den äldre är ju bensin driven )som finns i massor.... borde bytas ut de oxå mot nått bepansrad som 206s den är ju diesel driven å bepansrad å allt fint... nee nu blev den mycket jävlar å skit .. .. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doggydriver Posted June 30, 2002 Report Share Posted June 30, 2002 Bara nämna, såg när Buffeln prövades i Sverige en bild på när en Buffel lyfter en bgbv90 (rätt förkortat?) rätt upp, den väger en del vill jag minnas ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tikvah Posted June 30, 2002 Report Share Posted June 30, 2002 Bgbv90 väger 23,5 ton om jag minnsrätt. Vagn nr. 144002 var den som lyftes, vi känns det bra med en massa onödig information. Men visst väger tornet mer på 122:an än 23,5 ton ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fö strv 122 Posted June 30, 2002 Report Share Posted June 30, 2002 122:ans torn väger ca 25 ton Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts