Jump to content

Bgbv 120

Guest

Recommended Posts

utgår ifrån att det är försöksvagn som levererats, annars är jag paff måste jag säga. När jag låg inne (tom april 2002) sades det att svenska befäl var på utbildningen på den, att det över huvud taget skrivits kontrakt visste jag inte.

Enligt vad jag hört är "Büffel" mycket bra, dags att 81:an skickas bort från Leoparden, inte alls funkis i min mening.

...Vagn nr 1 levererades "härom veckan.." fick jag höra idag.

Man har kollat upp det och fått klartecken från FM att publicera inlägg om detta i nästa nummer av SPHFs tidning PANSAR.

Det finns en artikel om Bgbv 120, dels om vagnen dels om svenskar som varit nere i Tyskland och fått första utbildningen på den..detta i senaste PANSAR.

Lynx_39

Enligt Stefan Karlssons artikel i PANSAR sp levereras en vagn per månad fr.o.m. september.

Totalt är 14 stycken beställda.

Notera att Bgbv 120 är en utvecklad och förbättrad version av tyskarnas egna Bergepanzer 3 "Büffel" - anpassad för svenska krav.

Sannolikheten är mycket stor att Sverige utrustas med världens bästa bandbärgare!

Vagnchefshuven får en Ksp 58 monterad, men är anpassad så att man i framtiden kan byta till annan beväpning, exempelvis en HMG eller en granatspruta...

Enligt Pansar 2/2002

Lynx_39

Guest stor och tung

Nu blir en lite glad åt alla tolo-jägare som slipper slita med den gamla, satans j**la centurion bärgaren... tack gud för en dieseldriven bärgare... finns inget som är så jävligt för en tolo-jägare som en slutkörd jävla centurionbärgare... jo det vore väl alla dessa jävla 206 ( den äldre är ju bensin driven )som finns i massor.... borde bytas ut de oxå mot nått bepansrad som 206s :D den är ju diesel driven å bepansrad å allt fint... nee nu blev den mycket jävlar å skit .. :) ..