Jump to content

..:: Vapen, Fordon, Materiel ::..

Kimster

Recommended Posts

Guest Guest

Hej!

Under 90-talet så lades massor av M/90 uniformer in i mobförråden,

finns dessa kvar?

Eller ligger dom ute på förbanden nu?

Har M/90 uniformerna slutat tillverkats?

Det är sällan man ser en uniform gjord efter 1998

// Undrade KFÖ-fånge

Hej!

Under 90-talet så lades massor av M/90 uniformer in i mobförråden,

finns dessa kvar?

Eller ligger dom ute på förbanden nu?

Har M/90 uniformerna slutat tillverkats?

Det är sällan man ser en uniform gjord efter 1998

// Undrade KFÖ-fånge

Rättare sagt, finns mobföråden kvar? :(

Töms ju ur en efter en...

Hörde att det skulle tillverkas nya uniformer i Gore-Tex-material....Någon som kan bekräfta?

Reggad som du är så råder jag dig att söka på det för om jag inte missminner mig så har det snackats om detta förr. Tror inte heller att denna plats är till för "oss" att ställa frågor. Inte som jag har uppfattat det iaf.

Jag var in i ett mobförråd någon gång 2000 eller 2001 och där låg pallvis med oöppnade kartonger med FU90 (och allt annat mellan himmel och jord), så de finns antagligen fortfarande i mobförråd.

Mobförråden är inte längre lador i skogen utan man har samlat in om inte allting så iaf det mesta till större centrala/regionala förråd som även är lättare att bevaka.

Det var inte så länge sedan FM lade en beställning på nya FU90 (jackorna med ficka med lock och kardborrestängning på ryggen), tror det var kring millennieskiftet. Men om de fortfarande tillverkas vet jag inte.

Guest HV-lök

Hej jag skall rycka in som Bevakningssoldat 3månader i östersund nu i juni, och vi blir ju utrustade med AK4, det är så att jag är vänsterskytt trots min högerhänthet pga oliksidighet och EJ kan skjuta gevär högerhänt med öppna riktmedel (dock går det utmärkt med optiska riktmedel) och man har ju hört att det skall vara svårt att vara vänsterskytt på AK4 hur är det med det? :huh:

sen hade jag en fråga om siktet som ju är ett hålsikte, är det svårare att skjuta med det än ett vanligt öppet riktmedel?

MVH HV löken

Hej jag skall rycka in som Bevakningssoldat 3månader i östersund nu i juni, och vi blir ju utrustade med AK4, det är så att jag är vänsterskytt trots min högerhänthet pga oliksidighet och  EJ kan skjuta gevär högerhänt med öppna riktmedel (dock går det utmärkt med optiska riktmedel) och man har ju hört att det skall vara svårt att vara vänsterskytt på AK4 hur är det med det?  :)

sen hade jag en fråga om siktet som ju är ett hålsikte, är det svårare att skjuta med det än ett vanligt öppet riktmedel?

MVH HV löken

Vet du hur det blir med era vapen nu när Hv får aimpoint till ak4orna?

Jag menar kommer 3månaders soldaterna fortfarande utbildas på vanliga Ak4or eller kommer dom att direkt få aimpoint? Isåfall aknske du får en Ak4B istället, eller?

Det som jag har hört, är att AK4b enbart är till för HV och inga andra kommer at få ut den, sålänge inte alla i HV har utrustats med den. Det var vår kompanichef som sa detta.

Det som jag har hört, är att AK4b enbart är till för HV och inga andra kommer at få ut den, sålänge inte alla i HV har utrustats med den. Det var vår kompanichef som sa detta.

3-månaderssoldaterna utbildas ju för placering i Hv så helt otroligt verkar det ju inte, men själv hade jag valt att utbilda på öppna riktmedel från början.

Själva siktet används redan av andra än Hv.

Min erfarenhet är att det är lättare att skjuta med hålsikte än med ett vanligt öppet riktmedel. Framförallt så blir det lättare att rikta rätt i höjdled.

Jag har själv mycket svårt för hålsiktet. men det beror på att jag har ett brytningsfel som gör att ringen inte blir helt rund. Jag har mycket lättare för det konventionella "korn skåra"

Men som jag har förstått det så är olika från person till person. ett gemensam ståndpunkt som jag har förstått det är att det går mycket snabbare att sikta in sig med hålsikte.

3-månaderssoldaterna utbildas ju för placering i Hv så helt otroligt verkar det ju inte, men själv hade jag valt att utbilda på öppna riktmedel från början.

aha.. vilka förband?

jag håller med om att det är bättre att få en första utbildning på öppna, för att läta re kunna hantera dessa då det kan behövas, samt att det går snabbare att lära sig att skjuta med rödpunkten då man kan grunderna med öppna.

aha.. vilka förband?

Bland annat de som provat Ak5CF dvs I5, F4, P4/Kvarn och LG/Inf. Vet inte om siktet kommit på övriga vapen med skena än, innan detta siktet fanns hade man ett annat rödpunktssikte på Ak5D.

aha.. vilka förband?

jag håller med om att det är bättre att få en första utbildning på öppna, för att läta re kunna hantera dessa då det kan behövas, samt att det går snabbare att lära sig att skjuta med rödpunkten då man kan grunderna med öppna.

Jo, men om du går in i HV som nymuckad så får du väl AK4b i vilket fall? (när alla har den alltså)

Iof kan du öppna redan iom ak5an, men ändå...

Kan inte se varför det skulle vara bättre att lära sig öppna först?

Dels så finns dom ju inte kvar på Bertil sen så behöver man ju numer bara hålla ögat på en punkt. Kan inte se att en soldat blir bättre skytt med rödpunkt bara för att han kan öpnna riktmedel. Klart att erfarenhet är bra, lika som en skytt som skjuter civilt innan lumpen blir bättre än dom som inte gjort det. I annat fall så lär man sig med tiden, kan inte se att man måste kunna "orginal" för att bli bra lika lite som man måste ha skjutit annat innan man skjuter ak5an tex.

Svårt att förklarar men du vet hur jag menar va? Tidigare erfarenhet är alltid att fördra men alldrig något krav eller så för at kunna bli lika bra som alla andra. Ser det bara som slöseri med tid.

Man kan vända på det;

Om han får ak4b under 3månaders utb så blir han ju då bättre på aimpoint efter intro utb än dom som kommer in till HV efter värnplikten istället. han har 3 månader med aimpoint och dom har några helger...

@Panzerfaust

mm..

till viss del håller jag med dig, och jag förstår vad du menar. Men jag anser att man ska ha så stor bredd som möjligt i sitt kunnande. Där komemr ett argument för att lära sig öppna riktmedle, då i en krigssituation kan det hända att du måste ta första bästa vapen.

Ett annat argument är det att det är bättre att börja med det svåraste (öppna), för då kommer det att bli mycket lättare att hantera RP.

Dock håller jag med om att det skulle gå bra att utbilda dem direkt på sk4b, då det är det de kommer att använda sen. Men min åsikt är att det gör nytta att prova på öppna först. Har inga vetenskapliga resultat på att det skulle vara bättre, det bara känn så. Dock så anser jag att de i slutet på sin utb så bör de ha en utbildning på RP för att få en smidig övergång.

Hoppas du förstår vad jag menar ;)

En fördel med att utbilda på öppna riktmedel är att soldaten då lär sig betydelsen av en bra skjutställning. Ett rödpunktssikte är betydligt mer förlåtande, vilket då kan få soldaterna att börja slarva.

Sedan är det ju så att med tiden kommer soldaterna att komma i kontakt med andra vapen som inte har rödpunkt, och då är det bra att inte behöva börja från grunden igen. Särskilt inte som utbildningstiden i HV är så pass begränsad.

• 3 weeks later...
Guest krp_caesar
M90P har iaf nytillverkats fick mig en sprillans ny under ia03 utbildningen under våren -03 iaf

Hur gör man för att få ut en M90P för hv-bruk då????

Guest krp_caesar

Kan säga att ur egen erfarenhet så behöver inte ett helt komp. eller bat. ha AK4B, det räcker med att en hel plut. får ut det.

Själv så ska man utbildas på AK4B och göra skyddsvaktsprovet på det.

• 1 month later...
Guest Dedicated
M90P har iaf nytillverkats fick mig en sprillans ny under ia03 utbildningen under våren -03 iaf

Hur gör man för att få ut en M90P för hv-bruk då????

Om förrådet gör rätt får du INTE ut M90P för Hv-bruk. De Hv-soldater som ändå har M90P, oftast byxorna, har sannolikt köpt dessa i någon överskottsbutik eller i som i mitt fall direkt från dåvarande tillverkare. Sedan finns det ju klart andra, kanske inte fullt lika regelrätta metoder.......fast då spontan-antänder man ju ändå, så det är inte värt att testa!

Guest Guest

Hej!

Ok tack för länken, vad gav du för dina på öb?

och var det nån speciell butik så kanske man kan ringa dit..

Mvh

D

Nån som vet var man kan hitta fältapor??? jag hörde att ÖoB skulle ha men det förnekade de bestämt..:clap:

Mvh

D

Om du frågade efter fältapor kan jag förstå att dom nekade.

Hade du sagt telefonapparat hade det säkert blivit ett annat svar. :lol:

The Swede :surprise:

Guest DocDoom

He he´, tja jag antar att man blir lite "hemmablind" ibland.

Får fråga dem om de har telefonaparat Modell 37:-)

Mvh

/ D

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...