Jump to content

LRRPs i Colombia, del 8

Recommended Posts

Om jag börjar med Springsteen: Hade köat och köpt biljet (420 spänn). Fick ju fyra, varav jag bara behövde två. Så jag sålde två på plats vid Globen, för 2300 styck. …….

Glad – Gladare- LRRP.

Dock kan ju de som missade detta religiösa tillfälle glädja sig för en konsert med Bruce S till sommaren (runt midsommar vad jag hört) i en öppen arena (dags att riva Ullevi igen). Då rör det sig ju om ca 50 000 biljetter = lättare att fixa.

Back to the djungle.

Min patrull hade nu återhämtat sig hjälpligt. Patrull chefen tog med sig en kille och drog sig upp mot insatsområdet för att om det skulle bli nödvändigt hjälpa till. PatrullC hade på sin minst sagt imponerande meritlista bla 2 år på SWAT (SRT) i Florida, han kunde det där med tillslag. Vi övriga stannade kvar vid vår checkpoint. Vi visste att insatsstyrkan nu sättes in öster om oss, om de så hade firat ned sig 200 meter ifrån så hade vi inte hört dem då vi hade en fågel samling runt och över oss, dessa fåglar var uppenbart irriterade på något och diskuterade högljutt hur de skulle lösa problemet. Jag sneglade då och då bort mot gnisten för att se om jag kunde snappa upp lite info om insatsen. Jag fick till att börja med bara huvudskakningar tillbaks, men till sist höjde han på huvudet och meddelade att helikoptrarna hade gått över till hold mode.Med detta menades att de hade blivit av med sin last och hade dragit sig en bit tillbaka där de nu inväntade ordern att kom in och landa vid. Tillslagsområdet. Detta innebar att någonstans ute i djungeln öster om mig trängde nu insatsstyrkan fram på två täter. Detta var inte deras första insats, tror det var den femte. I svårighetsgrad var den nog bland de lättare. Då målpersonerna var koncentrerade i två områden skulle tillslaget göras på två punkter, ej synkront. Det primära problemet var objektet som var ”inomhus” han var tvungen att neutraliseras först för att undvika att ge honom tid att, ,oobsereverad, reagera på eventuell kalabalik ute på fälten. Detta skulle lösas av en styrka som närmade sig skjulet från en vinkel som osynlig från de andra två objekten på fältet. Dessa två objekt var i sin tur observerade av delar av  en LRRP patrull (+vår PatrullC och bihang) samt en insatsstyrka i startgroparna att slå till på kommando från op ledningen (fanns i gruppen som hade skjulet som mål) eller om vissa andra kriterier uppfylldes (någon upptäcktes, en tidigare ”unaccounted” dök upp från ett annat skjul etc).

Då jag inte såg denna specifika insats går jag på ”cola snacket” (skitprat över en coca cola efter hemtransport) och tidgare erfarenheter.

Skjul styrkan kom fram till en kontaktplats där en medlem ur LRRP visade befälen på vissa elemnt i området, var objekten fanns, allmänna + och – (+ =säkra, - = osäkra) osv. Här synkades även en CAS rapport till DAPen (varifrån den skulle komma, fria skottfält, prio mål osv). Efter klattecken från observatörerna påbörjades närmningen av skjulet, som gjordes i en gruppkolonn om två täter som ovanifrån ser ut som ett sick-sack mönster.Frammarschen var inte utanproblem då en medlem snubblade vilket ledde till att hela formationen gick ned i knästående. Då alla var på rätt köl och i ordning fortsatte marschen framåt. Framme vid skjulet noterades nöjt att musik spelades innanför plåtväggarna. En optisk kabel stacks in i ett tomt spikhål. Om insatsledningen var nöjd förut så var det leenden från ”ear to ear” nu. Killen med optik kabeln lade ihop sina händer som en buddist munk och lutade sedan sin kind mot dem för att visa att objektet sov. Blixtsnabbt rullades tre bårmattor ut, fästes ihop och hölls upp framför tygstycket som var dörren in skjulet. På detta viset kunde tre åt gången ta sig in iskjulet utan att ljust strålade in då tyget fördes åt sidan. 5 soldater (2 SF ,3 Local) tog sig på tå fram till sängen. Där de enligt snabbt tecken språk fick tilldelade lemmar att hålla i på objektet. Här gick det lite snett och vissa ansåg att detta efteråt nog blev lite för "stiligt"....