Downhill Posted April 21, 2004 Report Share Posted April 21, 2004 (edited) Jag är lite nyfiken på vilken utrustning man använder inom jägarförbanden idag. Det jag funderar på är: - Radio (Storlek, vikt ) - Kängor (Finns annat än M90 att tillgå) - Stridssele/väst - Mat i fält (oftast) - Ryggsäck Hoppas "the grownups" pallar med att jag frågade om just jägare. Brukar ju bli oroligt när man nämner det ordet här. Edited April 21, 2004 by Downhill Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fbj972 Posted April 21, 2004 Report Share Posted April 21, 2004 Du kan få dina frågor besvarade genom att söka som en hungrig iller här på forumet... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted April 21, 2004 Forumsledning Report Share Posted April 21, 2004 Radio - Som de flesta andra arméförbanden Kängor - Som alla de andra arméförbnaden (+ eventuell annan vinterkänga som K4 har) Stridssele/väst - Som alla de flesta andra förbanden Mat i fält - ja mat i fält oftast. Vad det blir är en överaskning. Ryggsäck - LK100 på K3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Downhill Posted April 21, 2004 Author Report Share Posted April 21, 2004 Såg inte att det fanns ett specielt forum för materiel. Tråden får gärna flyttas. KimsterPosted den Apr 21 2004, 11:05 Radio - Som de flesta andra arméförbanden Kängor - Som alla de andra arméförbnaden (+ eventuell annan vinterkänga som K4 har) Stridssele/väst - Som alla de flesta andra förbanden Mat i fält - ja mat i fält oftast. Vad det blir är en överaskning. Ryggsäck - LK100 på K3 Radio = RA145 ? Kängor = M90 ? såg att många hade någon annan känga på ett foto från FBJS. Stridssele/väst = Något namn ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
joppe Posted April 21, 2004 Report Share Posted April 21, 2004 Stridssele/väst = Något namn ? stridsväst 2000 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raffe Posted April 21, 2004 Report Share Posted April 21, 2004 Radio = RA145 ?Kängor = M90 ? såg att många hade någon annan känga på ett foto från FBJS. Vanligtvis används Ra 180. 145/146 används av hemvärnet. En del förband, bl.a. FBJ får skobidrag. Har ingen aning om hur stort. I vilket fall brukar egna kängor accepteras. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted April 21, 2004 Report Share Posted April 21, 2004 Radio = RA145 ? RA180 med dart. Antagligen har kompstaberna pcdart har hört rykten (jävulens ord jag vet) om att pcdart även ska finnas på plutonsnivå hos vissa förband. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Downhill Posted April 21, 2004 Author Report Share Posted April 21, 2004 Ok.. tackar mycket för svaren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted April 21, 2004 Forumsledning Report Share Posted April 21, 2004 @Downhill jag vet inte vad du kan om utrustning, men www.SoldF.com ger dig en ganska bra glimt om vad som är mer eller mindre standard inom de svenska förbanden. ...och som sagt leta gärna runt INNAN du frågar, öven kollar över vilket i vilket forum frågan ska ställa, lite tid kräver jag att ni lägger ner på era frågor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ARN Posted April 21, 2004 Report Share Posted April 21, 2004 RA180 med dart.Antagligen har kompstaberna pcdart har hört rykten (jävulens ord jag vet) om att pcdart även ska finnas på plutonsnivå hos vissa förband. Alla Helge båtar på AMF Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SloWie Posted April 21, 2004 Report Share Posted April 21, 2004 DXL: Om PC-Dart på plutonsnivå, så kan jag säga att jag hade det i LV, RBS70 (MekLv) ner på Troppnivå (4 troppar, varav 1 PS tropp). Varje tropp hade en Laptop med tillhörande PCMCIA-Kort som vi använde väldigt flitigt. Dock var detta ett par år sedan (00-01), så jag kan juh inte tro att utvecklingen gått bakåt där. Lv brukar annars vara långt frame på kommunikations fronten, har jag fått för mig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BUCK Posted April 21, 2004 Report Share Posted April 21, 2004 Kan tillägga att PC-Dart finns på troppnivå även hos RBS90 plutoner.. vi hade även en extra burk där vi körde LULIS (Luftlägesinformationssystem) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
danno Posted April 21, 2004 Report Share Posted April 21, 2004 På jägarförband borde det även förekomma en del Ra195ALE, dvs kortvågsradio med datatrafiköverföring. Mycket häppt när det funkar man man är en slav under atmosfären. Vi "pratade" från Karlsborg till Boden med den utrustningen utan några problem, men sen ett par veckor senare var räckvidden bara några kilometer... förklaringen? Mycket solvindar just då! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CfrHGB Posted April 22, 2004 Report Share Posted April 22, 2004 Jag kan faktiskt hålla med Fbj972 att det mästa behandlats i andra trådar, men varje fråga är unik och man får alltid lära sig något nytt Till saken, jag tror att FSJ har FSJ orginal (110L) ryggsäck och FSJ strids/överlevnadsväst bilder finns på recon.se Är det någon som vet hur det är att bära fsj orginal ryggsäcken, främst lite längre sträckor (går lite i halvcilila köptankar ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts