Jump to content

HvU/FBU-U i Salem??

Knekt

Recommended Posts

Dottern till några vänner har just fyllt 15 och pratar ibland om att göra lumpen.

Dessutom skulle hon må bra av lite vettiga fritidssysslor.

Familjen bor i Rönninge, Salems kommun.

Jag behöver få förslag på och kontaktinfo till bra aktiva avdelningar inom HvU och FBU-U i området.

Alltså seriösa avdelningar som tar ungdomsverksamheten på allvar.

Hilfe!

FBU-U föreningen "Svartlösa" håller ju till i Huddinge-Botkyrka-Salem.

Vad jag vet så är det inte alls många aktiva och kanske inte så mycke övningar och så men det är alltid nåt. Dom har övningar på HvSS i Södertälje om jag har förstått saken rätt. :uzi

Från www.fbu.se:

Stockholms Hv /FBU-förening Svartlösa Ungdomsavdelning

Svartlösa Ungdomsavdelning genomför utbildning för ungdomar mellan 15 och 21år.

Sidan är under uppbyggnad. För info och medlemskapsansökan ring:

073-610 86 61

Alternativt maila till:

[email protected]

MVH/ AvdC Johan Lindeberg

Hejsan!

Härligt att se folk jaga info om detta, jag har varit lite orolig att alla sitter hemma och väntar på rekryteringsinfo och - får de ingen, så blir det heller inget. Vore tråkigt.

Men, till saken - jag är sämst i landet på geografi [men hittar ändå i terrängen] så jag kan på rak arm inte svara på vilken ungdomsavdelning som ligger er närmast. Men, gå in på http://www.fbu.se - klicka på medlemsorganisationer och sedan ungdomsavdelningar. De är då sorterade i bokstavsordning, på "hemstadens" namn. På fbu.se finns allt man behöver, anmälningsblanketter och information.

Ta en titt där - hoppas du finner vad ni söker! :uzi

Mvh,

Nilsson

Ungdomsledare Uddevalla FBU-U

PS - Är ingen fena på HvU, men jag rekommenderar http://www.hemvarnet.mil.se att kika på..

Det är ju just det... det känns inte så bra att tipsa om en avdelning som sedan inte har nån verksamhet att erbjuda.

Hennes yngre syrra är med i Scouterna, och där är det ett jäkla drag.

Edit:

Problemet med FBUs webbplats är att det inte står ett skvatt om var det finns bra verksamhet. Oeh så tar den ju inte heller upp HvU.

Rönninge och Salem ligger en bit söder om Stockholm.

Allt mellan Stockholm och Södertälje är av intresse. Finns det inget bra i regionen får man väl kasta blickarna norr om Slussen. Nån med info om de delarna?

Mitt eget kompani, Stockholm Södra, har ju inte nån ungdomsverksamhet alls.

Hur är det med er andra från "lenet"? Vilka kompanier har en fungerande ungdomsverksamhet?

Edited by Knekt

Min egna FBU-U förening (Spec), håller till på K1 under veckorna och LG på helgövningarna. Kan ordna fram nr till avdelningschef om det är av intresse!

Jag kan av egen erfarenhet säga att vi bedriver seriös verksamhet, OFTA!!!

Hmm jag har allt sett er bedriva seriös exercis på kavkas... :P Fast er avdelning kanske inte tycker att exercis är grunden i all militär verksamhet som vissa andra, eller ???? ;)

Exercis :D

@knekt

Du menar vad han menar med seriös verksamhet???

Jag menar:

Vilka avdelningar handlar detta om?

Vad har de för verksamhet?

Hur ofta?

Vad har de för intruktörer?

Vilken placering fick respektive avdelning i senaste Ungdomsfälttävlan? ;)

Typ så.

Edit: fippel

Edited by Knekt

Det finns ungdomsverksamhet i salem.

Svartlösa ungdomsavdelning tillhör Stockholms hemvärns ungdomsavdelning.

Dessa har teorikvällar varje tisdagskväll och minst en helgövning i månaden.

Dom övar på HvSS och Livgardet.

Instruktörerna är seriösa. några har gjort utlandstjänstgöring, är själva hemvärnsmän och har rötterna i HvU.

Du får kontakt med avdelningen på [email protected]

Det finns ungdomsverksamhet i salem.

Svartlösa ungdomsavdelning tillhör Stockholms hemvärns ungdomsavdelning.

Dessa har teorikvällar varje tisdagskväll och minst en helgövning i månaden.

Dom övar på HvSS och Livgardet.

Instruktörerna är seriösa. några har gjort utlandstjänstgöring, är själva hemvärnsmän och har rötterna i HvU.

Du får kontakt med avdelningen på [email protected]

Jo, jatg vet det. Men som det står lite högre upp i tråden så har inte Svartlösa så mycket verksamhet. Det stämmer alltså inte? Vad gör de på helgövningarna?

Och visst vet jag att man kan ringa Livgardesgruppen och fråga. Men det jag är ute efter är lite bra info från folk ute i verksamheten som vet hurdet ser ut på riktigt.

Var finns länets bästa ungdomsverksamhet? Hur ser den ut? Vad gör ni? Hur ofta? Hur ser fördelningen tjejer/killar ut?

Så kom igen nu! Sälj lite! :angry:

Edit: fippel

Edited by Knekt

Jag behöver få förslag på och kontaktinfo till bra aktiva avdelningar inom  HvU och FBU-U i området.

Hej! För ett år sedan stod jag inför samma problem som du. Jag ringde helt enkelt och förhörde mig om möjliga grupper. Jag fick en mycket bra kontakt med en kapten som det senare visade sig hade bekanta som jag kände.

Detta har nu gjort att sonen är med i HvU och trivs bra. I mitt fall kontaktade jag ett befäl inom Göteborgsgruppen, alltså MDS, och kom sedan till rätt person.

Jag blev till och med inbjuden att närvara vid första mötet, vid introduktionen. Kul faktiskt, en flashback om inte annat. 8-/

Pi