Helmersson Posted March 1, 2004 Report Posted March 1, 2004 Jag funderar lite smått på att flytta till New York. Än så länge så är det bara funderingar men det kan ju bli "värre" än så Sitter just och kollar runt på Amerikanska ambassadens hemsida och letar efter info. Är det någon här som har haft samma funderingar som mig? Någon som har löpt linan ut? "Charlie Spartan" och "LRRP" tex. Är det fler än så? Nåja tänkte kolla om det är någon här som har nån koll på hur "jobbigt" det är att få ett "Green Card" alt. att få bli Amerikansk medborgare? Hur lång tid det kan ta innan man blir godkännd så att säga. Skall resa till New York i sommar för att kolla läget hade jag tänkt. Börjar tröttna på Sverige och Svenskarna Ta det inte personligt.... Nä vänta nu, jag är ju själv Svensk Än så länge.... Har gått i flera år och tänkt på saken lite grann men nu börjar jag fundera mer och mer. Dessutom är det ju ingen som tvingar en att stanna om man inte gillar det. Men som sagt är det någon som har något att dela med sig av så är jag tacksam... Helmersson
jed Posted March 1, 2004 Report Posted March 1, 2004 http://uscis.gov/graphics/services/imm_visas.htm http://uscis.gov/graphics/services/residency/index.htm Ett av de lättaste sättet är att skaffa ett jobb där borta och låta företaget skaffa ett greencard till dig och sen ansöka om "change of status" vilket tar ungefär 2 år Ännu lättare är att vinna greencard lotteriet (82 svenskar vann ett green card i DV-2004) Vinner du lotteriet kommer du att behöva lite papper: Birth certificate (pers bevis) vigselbevis skilsmässobevis military service record school records police records medical tests körs i samband med intervju. Lungröntgen vaccinationer, mm mm Har du något i polisregistret, så sluta nu, det är ingen ide... Eller spara 500.000 US$ Men om du inte har en examen från minst gymnasiet (helst högskola/universitet) och fast jobb så är det inte mycket vits för dig att ansöka... Går du på socialbidrag kommer du att få blankt nej, likaså om du inte har nån kompetens som de (US gov) inte är intresserade av (läs: kassan på konsum eller liknande), det har de mer än tillräckligt av redan. Lycka till!! Källa: en vän som vann greencard lotteriet och flyttar dit i juni/juli och som har bott i Florida i 2 år (1997-98)
Helmersson Posted March 1, 2004 Author Report Posted March 1, 2004 Jo det har jag sett men grejen är att jag inte är ute efter att få göra militärtjänst där utan jag vill (ev.) flytta dit och ha ett civilt (?) arbete... Jag är alltså inte ett dugg intresserad av deras miltär. Helmersson
FkN Posted March 1, 2004 Report Posted March 1, 2004 Lättaste sättet är att skaffa en amerikansk tjej. Finns faktiskt inget smidigare sätt. Alternativet är som sagt jobb eller att man har släkt där borta, men den chanserna är ju rätt små i normal fall.
FkN Posted March 1, 2004 Report Posted March 1, 2004 En fundering bara, har du bott i USA under en längre tid? Alltså längre än en två veckors semester? Svenska medborgare får uppehålla sig som turister i USA i 90 dagar, kanske värt att sticka dit och sondera terrängen? Man kan få vara där längre, men då krävs visum och en anledning att vara där.
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.