Jump to content

Recommended Posts

Det är en 'vanlig' 9040 med RBS 56 på tornet.

Sanning med modifikation.

I bollhavet har man kastat ut alla soldater o ersatt med sikte o amlager för robotvapnet. Kvar finns bara en soldat som skall skjuta robot!

Därmed mister vagnen en del funktioner som:

Möjligheten att gå in i bebyggelse, då detta kräver avsutten trupp rent stridstekniskt.

Skydd/observation åt sidorna.

mm mm

Detta ihop med att vagnen är tvungen att stå still i skottögonblicket ssamt under robotens färd mot målet gör mig mycket tveksam till nyttan med denna vagn.

(Är som Vc lite allergisk mot att låta vagnen stå stilla efter avfyrad robot, tveksam till att det är någon med kunskap om pansarstrid som kläckt denna idé)

Grunden i all pansarstrid är ju att rörelse är ditt bästa skydd!

Nja, alla är inte utkastade. Det finns kvar fyra stycken.

Edit: nu kom jag på antalet.

Edited by jake the snake

*jubelorkarner*

Då har nån lyssnat på oss, vi framförde detta när vi fick framföra åsikter!

Känns bra att det finns lite flexibilitet i FM iallafall...

Detta ihop med att vagnen är tvungen att stå still i skottögonblicket ssamt under robotens färd mot målet gör mig mycket tveksam till nyttan med denna vagn.

(Är som Vc lite allergisk mot att låta vagnen stå stilla efter avfyrad robot, tveksam till att det är någon med kunskap om pansarstrid som kläckt denna idé)

Grunden i all pansarstrid är ju att rörelse är ditt bästa skydd!

Det beror ju på hur roboten och siktet är uppbyggda.

Det är ju inget ändamål att stä stilla, men en konsekvens av att man använder befintlig teknik. Nu är jag inte expert på bradley, men tow funkar i princip på samma sätt som bill, så därför borde den också stå stilla när den skjuter.

904056 har ett ganska högt placerat robotsikte och utskjutningsrör, det gör att man borde kunna välja bra eldställningar. Sen är längsta skjuttid ca. 14 sek. inte mycket längre än vad man befinner sig i eldställning i vanliga fall. Om du som vagnchef inte vill skjuta roboten pga att du måste stå stilla, skit då i att skjuta den. Det ärbättra att ha och inte behöva, än att behöva och inte ha.

Rörelse i sig är inget skydd, men kombinerat med eld så blir det bra.

Edited by jake the snake

@VC_90

Vagnen ska väl inte uppträda enskilt utan tillsammans med sina övriga 9040 syskon? Då är ju problemet med ingen skyttegrupp i bebyggelse lika stort. Och om dina kompisar eldar på runt omkring kanske du hinner parkera och skicka iväg en robot och sen omgruppera. Men jag håller med om att det är kasst att man inte kan skjuta robot under gång.

Nu är väl det inte så att man skall ha en soldat per vagn utan man behöver ett gäng...

En tittar uppåt vänster, en uppåt höger, en lågt vänster, en lågt höger, en bakåt bla bla bla (kan fortsätta ett tag men ni har nog fattat poängen)

Det går åt ett gäng soldater, inte direkt så att man kan "låna" några från någon annan vagn.

Å andra sidan är väl 9056 inte ett stridsfordon a'la 9040 eller M2 Bradley, utan en understödsvagn. En vagn att betrakta som en PV-robotvagn a'la hasande hämnaren, fast varken hasande eller ja.. hämnande kanske den är ändå :wub:

Om int eannat så borde den väl vara lite hämmande på fiendens pansar..

Att den inte har sin egen infanteri blir då lika intressant som att Strv 122 inte heller har eget infanteri, för inte åker väl infanteri på motordäcket längre? :)

Men hur som helst, någon Strf 9056 lär vi väl aldrig få se i försvaret när det talas om att minska ner det bestånd som redan finns etc..

/Erik G som ju KAN ha fel i denna fråga, men som då ändå inte har fel..

• 3 years later...

Tar tag i denna gamla tråd om CV9056....

En sak som jag funderat på länge är varför man måste ha en särskild robotskytt på 9056 som siktar "som vanligt" med robotsiktet (via LEMUR).

Skulle man inte på ett inte alltför komplicerat sätt kunna "slava" robotsiktets rörelser till eldrörets rörelser så att robotsiktet (och robotarna) hela tiden pekar dit kanonen pekar.

Att slava i sida är ju inga problem om man sätter siktet och robotarna på tornet, och det borde väl gå att få till en slags mekanisk överföring från eldröret till siktets upphängning på tornet, typ en arm som rör siktet och (typ två) robotar uppåt när eldröret riktas uppåt etc och denna modifikation borde väl inte vara alltför komplicerad.

Lite stålrör samt kraftigare rikt(hydraulik?) till eldröret och en extraknapp på skyttens riktdon kan väl inte kosta alltför mycket och det skulle ju dessutom bli en viss besparing jämfört med dagens 9056 som har ett extra dag/nattsikte utöver Robotsiktet samt en LEMUR.

Eftersom gyrostabiliserade 9040:or kan skjuta under gång så border väl denna variant kunna göra det med robotar också?

Vad har jag missat?

/Andreas

Nu är jag ingen robotskytt, men rb följer ju skytten tills den har träffat målet medan med akan så håller man in avtryckaren och sen är kontakten med projektilen och skytten bruten. Dvs två helt olika principer. Men jag har också tänkt i samma bana som du att det antaglien vore grymt om ALLA 9040 hade rb56 som opererades från skyttplats = förmåga att agera i självförsvar mot strv.

Nu är jag ingen robotskytt, men rb följer ju skytten tills den har träffat målet medan med akan så håller man in avtryckaren och sen är kontakten med projektilen och skytten bruten. Dvs två helt olika principer. Men jag har också tänkt i samma bana som du att det antaglien vore grymt om ALLA 9040 hade rb56 som opererades från skyttplats = förmåga att agera i självförsvar mot strv.

Jo men om Robotsiktet slavas till akan så behöver ju skytten bara sikta på målet efter att han tryckt iväg roboten, då ligger ju robotsiktet också på målet.

En sak som jag funderat på länge är varför man måste ha en särskild robotskytt på 9056 som siktar "som vanligt" med robotsiktet (via LEMUR).

Skulle man inte på ett inte alltför komplicerat sätt kunna "slava" robotsiktets rörelser till eldrörets rörelser så att robotsiktet (och robotarna) hela tiden pekar dit kanonen pekar.

Det kostade för mycket.

Eftersom gyrostabiliserade 9040:or kan skjuta under gång så border väl denna variant kunna göra det med robotar också?

Vad har jag missat?

De olika varianterna av Bradley kan så vitt jag vet inte skjuta robot under gång. Trådstyrda robotar torde ge ganska dåliga förutsättningar för detta.

Det kostade för mycket.

Men kan det verkligen kosta mer än ett extra dag- och nattsikte plus en LEMUR?

Till att börja med så var 9056 endast en teknikdemonstrator.

Att man valde en speciell robotskytt kan ha att göra med att man snabbt ville få fram fordonet för att kunna börja testa och utvärdera.

OM man valt att gå vidare med försöket kan det ha blivit så att man flyttat upp robotsiktet till skyttplats.

The Swede :rockon:

Kanske inte utslaget på alla vagnar om det skulle köpas in. Men nu skulle ett sådant system först utvecklas för att sedan provas och det hade kostat pengar. Istället gjordes en raggarlösning med i stort sett befintlig teknologi som anpassades och skruvades på.

Obs. nu spekulerar jag bara.

Kanske inte utslaget på alla vagnar om det skulle köpas in. Men nu skulle ett sådant system först utvecklas för att sedan provas och det hade kostat pengar. Istället gjordes en raggarlösning med i stort sett befintlig teknologi som anpassades och skruvades på.

Obs. nu spekulerar jag bara.

Och jag som tyckte att min variant var en raggarlösning... :rockon:

Att man valde en speciell robotskytt kan ha att göra med att man snabbt ville få fram fordonet för att kunna börja testa och utvärdera.

OM man valt att gå vidare med försöket kan det ha blivit så att man flyttat upp robotsiktet till skyttplats.

The Swede :-P

Men siktet sitter ju på tornet på 9056:an, eller vad menar du med "flytta upp robotsiktet till skyttplats"?

The Swede :-P

Men siktet sitter ju på tornet på 9056:an, eller vad menar du med "flytta upp robotsiktet till skyttplats"?

Den delen skytten tittar i samt styrdonet, trodde folk fattade det alt. kunde tänka ut det själva.