siros Posted January 18, 2004 Report Posted January 18, 2004 Tjena!! e det någon som kan lägga upp ett tränings schema för att komma i någorlunda bra form på några veckor?? måste börja träna lite för att kunna klara av årets svåra påfrestningar! tacksam för svar Quote
Vysotskij Posted January 19, 2004 Report Posted January 19, 2004 (edited) Här finns en tråd med lite förslag på det du söker. Det finns fler du kan hitta via sökfunktionen. Lycka till! EDIT: Där finns också en diskussion om kosttillskott, men den bör du strunta i. Ät nyttigt bara. Edited January 19, 2004 by Vysotskij Quote
siros Posted January 19, 2004 Author Report Posted January 19, 2004 Vad är uthållighet. vad tränar man då (---- jag Quote
Vysotskij Posted January 20, 2004 Report Posted January 20, 2004 (edited) Vad är uthållighet. vad tränar man då (---- jag Uthållighet har jag använt synonymt med konditionsträning (och träning av viljestyrkan, såklart). Man springer eller åker skidor på längden, förslagsvis. Börja på ungefär 5 km om du är otränad. Lugnt tempo till en början. Bättre att köra lite långsammare och ta sig i mål än att gå ut hårt och dö efter ett par kilometer. Efterhand som konditionen förbättras och du lär känna dig själv kör du högre fart och längre sträckor, uppåt en mil. Du kommer att göra framsteg snabbt, om du verkligen tränar tre gånger i veckan. Varva gärna med bollsport eller annan intensivare träning när du kommer åt. Är det så att man någon gång inte orkar springa går det bra att simma, cykla eller gå långt. Men löpning och längdskidåkning är enklast och ger högst effekt snabbast. Edited January 20, 2004 by Vysotskij Quote
A2Keltainen Posted January 20, 2004 Report Posted January 20, 2004 Uthållighet har jag använt synonymt med konditionsträning (och träning av viljestyrkan, såklart). ... Är det så att man någon gång inte orkar springa går det bra att simma, cykla eller gå långt. Men löpning och längdskidåkning är enklast och ger högst effekt snabbast. Fy! Vi är faktiskt en del som tycker det är ROLIGARE att cykla än att springa. ;) Men jag håller med om att löpning är extremt bra träning. Jag får aldrig samma belastningsträning av benen av cykling som av löpning, men cykling ger å andra sidan en möjlighet att maximalträna syreupptagningen och hjärtat på ett sätt som inte löpning ger mig. Lite skamsen över vissa lite för fanatiska inslag i min träning, så kan jag nämna att jag har lyckats cykla så hårt att jag fått känningar/stickningar i hjärtat, men aldrig lyckats springa så hårt. (Det var förra sommaren under ett försök att slå mitt personbästa (92 min) på min standardrunda. Jag hade så hård mjölksyra under andra halvan av turen att jag skrek av smärta i uppförsbackarna, men jag slog mitt personbästa med fem minuter. Sådana här saker är inte så smarta, men det blev som det blev. Rekommenderas inte.) Jag tränar både cykling och löpning, men kan inte komma ifrån att cykling är extremt mycket roligare, och att löpningen känns mer som nytta än som nöje. Jag vill även påpeka att styrketräning med relativt låga vikter och många repetitioner är en form av uthållighetsträning. Man ska inte heller glömma att det inte är någon mening i att ha ett jätteambitiöst träningsprogram, om man aldrig följer det och därför inte tränar alls. Då är det bättre att ha ett lite mildare program, som man faktiskt följer (och helst tycker är roligt) och därför får träning gjord. Quote
corneliu Posted January 20, 2004 Report Posted January 20, 2004 Vet inte riktigt om detta är användbart om du ska komma iform på fyra veckor, men gör så många armhävningar du kan varenda dag. Samt så många sit-ups du kan varenda dag... Har inget med kondis att göra men det är ju också träning! Tar ca 10 minuter i anspråk... Men glöm inte att vila typ var tredje dag eller nåt... Quote
Vysotskij Posted January 25, 2004 Report Posted January 25, 2004 Det ska också tilläggas lite om den uttjatade vardagsmotionen. Korta stunder av höjd puls förbättrar också konditionen. - Ta trappa istället för hiss - Skutta uppför trappor istället för att släpa dig upp - Gå i rulltrappor (Det finns överhuvudtaget ingen anledning att stå still i rulltrappor, om man inte har nedsatt rörelseförmåga...) - Gå istället för att ta buss korta sträckor - Öka i stället för att sakta ner i uppförsbackar Kombinerar du punkterna här med lite löpträning och benstyrka kommer du märka dina träningsframsteg i varje trappa du möter. Det är motiverande. Quote
juice! Posted January 25, 2004 Report Posted January 25, 2004 När jag mönstrade så tyckte läkaren att jag skulle gå ner några kilo men till saken hör att jag har lagt på mig lite muskler och uppgår ungefär samma vikt som då. Kan detta innebära problem? Quote
Vysotskij Posted January 25, 2004 Report Posted January 25, 2004 Välkommen till forumet. Förmodligen behöver du inte vara orolig; om det inte är så att du måste väga något speciellt för din befattning menade nog läkaren att du skulle minska lite på ditt kroppsfett. Och det verkar du ju ha gjort. Om man inte är extremt överviktig och fortsätter att äta normalt är det nog snarare regel än undantag att vågen ligger ungefär still när man börjar träna, lite beroende på träningsform. Långlöpning minskar väl vikten något, medan styrketräning gör att den rentav kan öka lite. Quote
Recommended Posts