jensa Posted October 13, 2003 Report Posted October 13, 2003 jo nu är det såhär att jag mönstrar på fredag och jag skulle va tacksam om någon kunde hjälpa mig med lite information. Jag hade tänkt Fältarbetssoldat (pionjär då helst), vad är kraven för denna utbildning? Vad kommer det kräva på intelligenstestet , muskel samt konditionstestet? Kommer jag absolut inte komma in ifall jag inte har gått rätt linje eller har körkort? tack i förhand mvh Jens Quote
Ingbat/I19 Posted October 13, 2003 Report Posted October 13, 2003 Man behöver varken vara ett snille eller ett fysiskt monster för att bli farbsoldat. Det räcker med att ha hyfsade resultat på mönstringen skulle jag tro. Körkort torde inte vara något krav och vad du har läst på gymnasiet har ingen större betydelse. Detta är vad jag TROR. Quote
Lund Posted October 13, 2003 Report Posted October 13, 2003 Du kan ju bara göra ditt bästa så det är ju orelevant vilka krav som ställs egentligen.... Säg att du kommer ha körkort när du rycker in ifall du planerar det. När du pratar med inskrivningsförättaren så kan du ju säga att du tex vill till pionjärpluton på trosskompaniet på pansarbataljonen på i19! Eller du kanske ville vara på Ing3 motsv? Ifall du verkligen vill veta exakt vilka krav som ställs så får nån annan svara på det för det vet jag ej... Quote
jensa Posted October 13, 2003 Author Report Posted October 13, 2003 njaaa helst pionjär, de får ligga och skjuta mer (om jag inte har helt fel för mig) Quote
Lund Posted October 13, 2003 Report Posted October 13, 2003 Det är helt rätt, då kan du ju faktiskt söka dig till I19. Dom skjuter ganska mkt om jag inte har fel... Quote
jensa Posted October 13, 2003 Author Report Posted October 13, 2003 I19.. ingenjörskompani 19? Vart i landet ligger dom då? ;) Quote
Lund Posted October 13, 2003 Report Posted October 13, 2003 BODEN sveriges bästa regemente om du frågar mig... Men det e klart jag kanske är partisk... En stor fördel med boden är att det finns flera battaljoner där som man kan samöva med och det ger i sin tur att man får ökad förståelse för dom olika truppslagens roll. Quote
Lund Posted October 13, 2003 Report Posted October 13, 2003 I19 står inte för det... Ing3 är ingejörsbataljonen och I19 är regementet.... Men om du tar pionjär kommer du tillhöra Pansarbataljonen. Quote
Ingbat/I19 Posted October 13, 2003 Report Posted October 13, 2003 (edited) I19.. ingenjörskompani 19? Vart i landet ligger dom då? ;) 19. Infanteriregementet -Norrbottens regemente ligger i Boden och består av pansarbataljonen, signalbataljonen, luftvärnsbataljonen, artilleribataljonen och ingenjörbataljonen. I19 på webben Edit: fippelfingrar Edited October 13, 2003 by Ingbat/I19 Quote
jensa Posted October 13, 2003 Author Report Posted October 13, 2003 synd bara att boden ligger 160 mil bort... :DDD Quote
Lund Posted October 13, 2003 Report Posted October 13, 2003 Det spelar ingen roll det är dit du vill! Quote
Ingbat/I19 Posted October 13, 2003 Report Posted October 13, 2003 synd bara att boden ligger 160 mil bort... :DDD Så kännde jag också när jag skulle rycka in men min nuvarande uppfattning är att det bara är positivt. Eftersom det ligger långt bort och de flesta kommer från andra ställen i Boden så stannar alla på regementet på kvällarna vilket gör att man får en mycket stark gemenskap. Hemresorna är faktiskt inte så farliga och vill man inte åka hem varje helg så kan man få bidrag från regemtet för att få något trevligt att göra t.ex åka till den närbelägna skidanläggningen(vars namn jag glömt), titta på rödbergsfortet eller pansar museet mm. Jag såg det även som mycket positivt att det finns så många vapenslag på samma plats. Man får ett stort utbyte av kunskaper och insikter mellan vapenslagen. Skulle gärna se fler liknande utbildningsplatformar i landet. Quote
Sillen Posted October 13, 2003 Report Posted October 13, 2003 För det första är det bra om du döper dina trådar lite mer beskrivande. Råkade klicka bort den och letade som besatt innan jag hittade den igen Du kan börja med att läsa tråden som jag startade om fältarbetssoldat för ett tag sedan: http://forum.SoldF.com/in...?showtopic=6332 Pionjärplutoner utbildas vad jag vet på I19, I5 och P10. I19/pbat utbildar en pionjärpluton till trosskompaniet. De åker pbv401 ( http://www.SoldF.com/pbv401.html ). I5 utbildar nån sorts hanteringstropp som sysslar med ammunition (i en kombinerad pionjär/transportpluton). P10 utbildar ett pionjärkompani som jag tror åker runt i bandvagn ( http://www.SoldF.com/bv206.html ). Självklart så rekommenderar jag att du väljer I19! Angående kraven på mönstringen så är det ganska medelmåttiga. Glasögon är okej, du behöver inte vara smart eller ha bra kondition. Styrka ligger dock lite över medel, 6, men det borde du klara. Quote
jensa Posted October 14, 2003 Author Report Posted October 14, 2003 kk tack för alla svar, har klarnat upp lite ;) Quote
A527 Posted October 14, 2003 Report Posted October 14, 2003 Då får ni använda stora bössan, AG90... Quote
jed Posted October 14, 2003 Report Posted October 14, 2003 Om du verkligen vill lära dig någonting och inte bara vara "bärslav", så sök KB eller GB tjänst. Då får du 15 eller 10 månaders tjänst, ledarskapsutbildning som är civilt meriterande, och de flesta får förstegsutbildning på fler områden än just sitt lilla gebit. (Jag låg på batstaben, men har utbildning på tex GRK och fler vapen än de som var KB på skytte. Jag låg på I13, det kan skilja sig på andra regementen...) Ska du bli befäl så krävs det bra betyg på IQ-testet och hos psykologen, en bra gymnasie utbildning skadar inte, men det fanns de på kbs när jag gick den som hade läst sam etc också. Fast natur/teknisk var klart dominerande när jag gick där iaf. Om du vill veta mer om vad det innebär att vara KB på Ingbat/I19, läs Foxtrot Limas tråd om hur det var för honom på kbs (Rapport, KBS/Ing). Vad du än väljer och hur det än går, lycka till! Quote
Lund Posted October 15, 2003 Report Posted October 15, 2003 Som orientering kan jag tillägga att jag gick EL på gymnasiet och studerar nu till officer... Så utb spelar kanske inte så stor roll... Jag var GB för jag ansåg att jag inte vågade bli KB efterssom jag inte visste vad lumpen var vid den tiden. Dessutom ang. "IQ testet" som är ett inskrivningsprov motsv, så gör man ändå om ett liknande efter att man har sökt som officer. Jag kommer dock inte ihåg vad kravet var.... Dessutom får långt ifrån alla GB och KB civilt meriterande utbildningar. Annars håller jag väll med.... Quote
jensa Posted October 17, 2003 Author Report Posted October 17, 2003 Jaja, blev inget i fältssoldatväg... föll på synen och enbart det ;/ Bevakningssoldat i F17 får väl duga.. antar jag Quote
Tjalle Posted October 17, 2003 Report Posted October 17, 2003 OM jag minns rätt så kräver fältarbetssoldat 6 i styrka, 5 i konditon och en 2'a på inskrivningsprovet...detta enligt min inskrivningsförättare. Har dock för mig att pionjär kräver lite högre på inskrivningsprovet...ca 4. Förmodligen kräver pionjär lite högre på dom fysiska kraven men det får nån annan svara på. Lycka till på F17! Bavakningssoldat är väl inte fy skam det heller! Verkar vara en kul utbildning enligt vad Wittman har beskrivigt. Quote
Sillen Posted October 18, 2003 Report Posted October 18, 2003 Jaja, blev inget i fältssoldatväg... föll på synen och enbart det ;/ Skumt. Bevakningssoldat och fältarbetsgruppbefäl har väl båda 6 i synkrav? Själv fick jag iaf 6 i syn och jag blev fältarbetare. Quote
jensa Posted October 20, 2003 Author Report Posted October 20, 2003 syn höger öga 0.3 / 1.0 Okorrigerat/korrigerat värde syn vänster öga 0.3 / 1.0 Okorrigerat/korrigerat värde Han sa att för att bli fältarbetare måste du ha 0.6 okorrigerat på syn... ;/ Styrka 7 och kondition 6.. så det är inga problem där... han sa även att körkort var ett måste (men ett sånt kan man skaffa) Nu undrar jag en sak.. finns det möjlighet att göra om/överklaga... jag vill verkligen ha den befattningen och tycker det är lagom drygt att jag inte släpps in :( Quote
Sillen Posted October 20, 2003 Report Posted October 20, 2003 Min syn: vänster: 0,2/1,0 (okorr./korr.) höger: 0,4/1,0 (okorr./korr.) Jag ska rycka in som fältarbetsgruppbefäl i juni. Fick du 6 i syn? Vad jag vet så har bevakningssoldat och fältarbetare samma synkrav. Och det där med körkort har jag inte hört talas om... då är det ju kört för mig. Blir till att fråga pliktverket. Quote
Recommended Posts