Guest Lt. payne Posted August 18, 2003 Report Posted August 18, 2003 Här är några goda råd till hur man motiverar och stärker soldatämnena. Gäller särskilt nya Hv-soldater som är nymuckade. ;) På övningen: 1. Se till att ha så lite variation som möjligt. Öva på samma plats varje gång. 2. Se till att soldaten alltid är överlärd. För att nå detta mål, se till att varje moment utförs snabbare och bättre än det förra. Ex. 10 sek för skyddsmask på utförs på 7 sek. 3. Se till att han känner smärta. Att öva utan att det känns ger ju inget. Skapa ett poängsystem med ett pris till den som skadas mest. 5p - Klarar inte av momentet. 10p - Kräks i skyddmasken. 15p - Måste bäras från övningsplatsen. 20p - Behöver Sjukvårdare. 25p - Behöver Ambulanshkp. 50p - Får men för livet. 4. Ge varje soldat ett nummer, ägna dig inte åt individen. Tilltala soldaten med nummer, inte namn. 5. Var allvarlig. Varje övning är på liv och död. Ingen får skratta. Skäll ut enskilda inför truppen. Se till att alla förstår hur odugliga och inkompetenta de är. 6. Efter övningen skäller du ut alla. Här är några förslag: Nr 4, hur i helv. kan du kalla dig soldat med såna skavsår! Nr 19, Hur f-n kunde du missa en Stridsvagn med pansaskottet!? Nr 34, Den bästa delen av dig blev kvar på lakanet!! 7. Visa inga övningsschema. Ring kl 0400 och vråla: ÖVNING OM TVÅ TIMMAR,SÄTT FART!! 8. Kvinnor,familj och arbete är oviktigt. Straffa de som håller på med sånt. 9. Se till att alla känner till priset. Vägen till att bli soldat är kantad av blod,svett,tårar och skadade kroppsdelar. (Obs! Läs det med en stor portion ironi! ) Quote
Dies irae Posted August 18, 2003 Report Posted August 18, 2003 6. Efter övningen skäller du ut alla. Här är några förslag: Nr 4, hur i helv. kan du kalla dig soldat med såna skavsår! Nr 19, Hur f-n kunde du missa en Stridsvagn med pansaskottet!? Nr 34, Den bästa delen av dig blev kvar på lakanet!! Gillade nr 6.. Kul Quote
facit Posted August 18, 2003 Report Posted August 18, 2003 Fyhr skickade den till mig som förslag på höstens övningar på mailen. Trodde han menade allvar tills mn kome te poäng systemet:)! Då förstod jag att han skämtade. Blev lite orolig i början, tänkte man har inte hört ngt sådant förräns ens papper nyss kommer bli klara:)! Quote
Guest Lt. payne Posted August 18, 2003 Report Posted August 18, 2003 @ Fyhr, you gonna put me in a world of trouble! ;) Övriga: Det är inte på allvar. Quote
Guest Dedicated Posted August 18, 2003 Report Posted August 18, 2003 Fyhr skickade den till mig som förslag på höstens övningar på mailen.Trodde han menade allvar tills mn kome te poäng systemet:)! Då förstod jag att han skämtade. Blev lite orolig i början, tänkte man har inte hört ngt sådant förräns ens papper nyss kommer bli klara:)! Facit; med eller utan Lt. paynes utmärkta instruktionsbok kommer jag att göra ditt och övriga nymuckades liv till ett rent helvete. Dessutom har vi en plutonchef som har som mål att få minst 50% av oss att sluta så förvänta dig ingen nåd....... Glöm alla tankar på ICA-kasse med termos, dina goa röda gummistövlar och egna toppluva märkt "Strumpan" i klara gula bokstäver..... Quote
Guest Lt. payne Posted August 18, 2003 Report Posted August 18, 2003 @Fyhr, behöver du hjälpinstruktör till facit? Bara ring.. Quote
Honken Posted August 18, 2003 Report Posted August 18, 2003 Det är inte så svårt att få facit att jobba på lite. Han var ju en stabsråtta under värnplikten :P Quote
Recommended Posts