Jump to content

Transporttroppchef


Recommended Posts

Citerat från lumpen.nu

 

Transporttroppchef - MK700

11 månader

 

 

--------------------------------------------------------------------------------

Du kommer att utbildas för att i krig tjänstgöra i flygvapnet som transporttroppchef i en transportpluton på en flygbas eller som sjuktransporttroppchef i en sjuktransporttropp på en flygbas eller vid en ledningsanläggning.

Markförbandet vid en flygbas kallas basbataljon. I detta markförband kommer du att ha en viktig uppgift eftersom en stor mängd transporter måste utföras för att basbataljonen ska kunna betjäna våra flygplan. Allt från personal och materiel till ammunition och drivmedel måste finnas på rätt plats i rätt tid. Likaså är det viktigt att sjuktransporterna fungerar. De som utför dessa transporter är underhållskompaniets transportpluton.

 

 

 

--------------------------------------------------------------------------------

Utbildningens omfattning och innehåll

Utbildningen delas in i fyra block och det första kallas grundläggande soldatutbildning. Denna utbildning ger dig de kunskaper du behöver för att kunna fungera som soldat. Bland annat vapenutbildning, enskild soldatstrid, vaktutbildning och grundläggande sjukvård.

 

Nästa block kallas befattningsutbildning. Under denna utbildning får du lära dig grunderna inom transporttjänsten. Utbildningen är både teoretisk och praktisk. Ämnesområden är fordonsutbildning, transporttjänst, underhåll av fordon och stabstjänst. Du får även grundläggande utbildning i hur du ska arbeta i ditt förband. Efter detta utbildningsblock har du hunnit få den teoretiska chefsutbildning som du behöver för att kunna leda en eller flera grupper på åtta personer.

Det tredje utbildningsblocket kallas förbandsutbildning. Då får du tillämpa dina kunskaper i praktiken. Du får även tillfälle att tillämpa din ledarskapsutbildning.

 

Den sista delen av utbildningen är en slutövning som genomförs strax innan ni muckar. Denna genomförs från en krigsbas eller stridsledningsanläggning och då knyts hela utbildningen ihop.

 

Om du efter genomförd värnpliktsutbildning som transporttroppchef bedöms som lämplig för officersyrket, har du möjlighet att söka till officershögskolan.

Flygvapnet behöver dig som är intresserad av fordon och ledarskap och som vill ha en spännande och ansvarsfull värnpliktstid.

 

Beroende på när du rycker in, kan du komma att vara ledig några veckor under sommaren samt i anslutning till jul och nyårshelgerna.

 

 

 

--------------------------------------------------------------------------------

Utbildningsplats

Utbildningen genomförs vid:

Norrbottens flygflottilj i Luleå

Blekinge flygflottilj i Ronneby

Skaraborgs flygflottilj i Såtenäs

Upplands flygflottilj i Uppsala

Jämtlands flygflottilj i Östersund

 

Utbildningen startar i juli 2003, juli 2004

 

 

--------------------------------------------------------------------------------

Krav

Resultatet av de tester och prov som du gör under mönstringen visar om du är lämplig för utbildning till transporttroppchef i flygvapnet.

För att vara lämplig för denna befattning behöver du främst ha ledaregenskaper och vara intresserad av fordon. Du måste ha körkort. Du ska också ha förmåga att inordna dig i den miljö som ett transportsförband arbetar i. Det vill säga kunna leda andra människor under stress och tidspress så att hög kvalitet och högt säkerhetsmedvetande bibehålls.

 

 

 

 

--------------------------------------------------------------------------------

Meritvärde

Efter genomförd utbildning kommer du att få ett betyg som du kan använda i det civila.

 

Betyget omfattar följande delar:

- Utbildningsbeskrivning

- Befattningsbeskrivning

- Utbildning som kan vara civilt meriterande

- Eventuella förtroendeuppdrag under utbildningen

- Personlighetsbedömning: uppförande, självständighet, initiativförmåga, samarbetsförmåga, ansvar, uthållighet, ledarskapsförmåga, kunskaper och färdigheter.

- Omdöme

Du kommer att få följande utbildning som kan ha civilt meritvärde:

- Teoretisk och praktisk utbildning på tunga fordon

- Civilt körkort på tunga fordon (erbjuds möjlighet att göra uppkörning)

- Skyddsvaktutbildning

- Teoretisk och praktisk ledarskapsutbildning

- Sjukvårdsutbildning

 

Du får också ett militärt vitsord som används vid din krigsplacering. Betyg från 1-10 får du i uppförande, lämplighet samt i kunskaper och färdigheter.

Link to comment
Share on other sites

Guest Peevo

Jag har läst det ett x antal gånger. Men det säger mej absolut igenting. Det var en otydligt formulerad fråga. Det jag undrar är om någon har erfarenhet av just den tjänsten som jag frågade om.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Har du gjort eller gör just nu, lumpen som transporttroppchef?

Jag har sökt och hittat en annan tråd där en kille frågar ungefär samma sak. Bara att det gäller tydligen inte riktigt längre.

 

Jag skrev ett gulligt brev till Pliktverket om att ev få byta tjänsten jag blivit tilldelad fr.o.m jan -08 till något annat och fick (plötsligt) en massa att välja på.

 

Transporttroppchef var en av dom. Till skillnad från lumpen.nu's förra beskrivning av befattningen i tråden jag hittade (som var från 2003), är det numera PB-nivå. Dessutom fick jag reda på att man blev stf ch för ett befäl (detta är alltså P4, vet inget om andra regementen), över förare av strvtransporter. Men det var väl ungefär vad personen på PV kunde säga ang det.

Det står ingenting om denna befattning på lumpen.nu's hemsida i dagsläget.

Det jag har hört hittills låter väl intressant, men de gör ett av de andra alternativen också, nämligen stridsfordonsplutonbefäl. Om jag byter vill jag veta ungefär vad jag får iaf :eeh:

 

Ska ringa till P4 och ställa dumma frågor imorgon, det tipset behöver jag inte ;)

Men det skulle vara trevligt om någon som har erfarenhet, indirekt eller direkt, av transporttroppchef kunde skriva en rad. Behöver ju inte chatta här i tråden men jag kanske kan skicka ett PM då om jag undrar något.

 

Sköt om er /Jasmine

 

ed -> Afasi

Edited by Jasmine86
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...