Jump to content

Strv 122

Recommended Posts

Posted
Jo de fanns utsatta på de ryska kartor vi inköpte över Malmö och Skåne under min GU. Där fanns även två av Malmös superhemliga ledningscentraler utsatta.

Det måste funnits en jäkla massa goltuppar i Sverige under det kalla kriget.

ja så hemliga var de ju. Alla..ja nästan alla iallafall i Malmö vet om dessa ledningscentraler. Sen var det nog inte så svårt att hitta de hellar....följ en militär reggad bil i en stad utan regemente och se var du hamnar.

Posted

Såg inte om detta nämndes tidigare. Men om jag inte har fel så kan Strv122 i praktiken vada ända upp till vagnchefsluckans övre kant. Dvs till ett djup på närmare 3 meter. Det enda man behöver undvika är ju att vatten rinner in i vagnen, och enda stället som vatten kan göra detta på vid vadning är ju via vagnchefsluckan, förutsatt att man dragit vadhydraliken samt monterat mynningsskyddet och proppat igen ksp-hålet.

Posted
Jo de fanns utsatta på de ryska kartor vi inköpte över Malmö och Skåne under min GU. Där fanns även två av Malmös superhemliga ledningscentraler utsatta.

Det måste funnits en jäkla massa goltuppar i Sverige under det kalla kriget.

Kommer ihåg en liknande karta över Uppsala som jag såg i mitten av 90-talet. Där var HumanistCentrum utmärkt, dvs nuvarande EkonomiCentrum. Där fanns/finns bara studenter och lärare i tusental. Strategiskt viktigt? Nja, sånär som att hela källarplanet i princip kan göras om till skyddsrum. Med tanke på allt annat av militär natur i Uppsala så var det både märkligt och olustigt att se att en stor skolbyggnad hade märkts ut som en mål av värde.

Posted
Såg inte om detta nämndes tidigare. Men om jag inte har fel så kan Strv122 i praktiken vada ända upp till vagnchefsluckans övre kant. Dvs till ett djup på närmare 3 meter. Det enda man behöver undvika är ju att vatten rinner in i vagnen, och enda stället som vatten kan göra detta på vid vadning är ju via vagnchefsluckan, förutsatt att man dragit vadhydraliken samt monterat mynningsskyddet och proppat igen ksp-hålet.

På 122:an kan vatten tränga in i tornkransen, dvs mellan chassiet och tornet eftersom Sverige inte har köpt in den vadningsutrustning som finns på tyskarnas leo2:or...

Posted

Det handlar om en gummislang man pumpar upp och som således sluter tätt. Som sagt, Sverige har inte köpt in den utrustningen så jag har inte sett den själv men det är så här jag har fått principen förklarad för mig under förarutbildningen.

Posted

Den tätning man pumpar upp kallas torntätning och är som "Fö strv 122" sa en gummislang som ligger i tornkransen. Denna pumpas upp från laddarplats med manuell pump. (Gäller 121:an) visste inte att 122:an inte hade denna...då är 121:an bättre på en punkt iaf ; )

Som någon tidigare nämnde att man skulle få friskluft om man körde med vadhyraliken till, visst är det så. Enda kruxet är att luften inte passerar luftfilterna och under den tid på året man vill fläkta sig med vadhydraliken är det väldigt mkt grus och damm i luften, särskilt när ett kompani 121:or lufsar runt ute på den skånska slätten. Detta kan medföra mangeln för motorn vilket inte är att eftersträva. Nä jag föredrar att köra med ABC-anläggningen för att få friskluft under årets varmare perioder.

Fö 121

Posted (edited)
Det kan vara riktigt.

Tyskarna har utrustning för djupvadning (4-5m) till sina Leopard men det har vi inte i Sverige till Strv 121 och 122.

The Swede

Precis håller med The Swede

Har på video när dom kör en leo på 4m djup och det anges som max djup.

Ser ganska kul ut då står vagnch längst upp i röret, undrar hur svajit det blir? :Malaj:

Edited by RaVeN
Posted
Det kan vara riktigt.

Tyskarna har utrustning för djupvadning (4-5m) till sina Leopard men det har vi inte i Sverige till Strv 121 och 122.

The Swede

Precis håller med The Swede

Har på video när dom kör en leo på 4m djup och det anges som max djup.

Ser ganska kul ut då står vagnch längst upp i röret, undrar hur svajit det blir? :huh:

Jag tycker mest det ser ser väldigt fel och stört ut med en Strv som är ute och kör på botten. :((