Showmaker Posted June 23, 2010 Report Posted June 23, 2010 Jag skulle vilja veta vilken utbildning man ska gå för att bli utbildad som prickskytt inom armén?
Longan Posted June 23, 2010 Report Posted June 23, 2010 (edited) Hej och välkommen! Jag rekommenderar att göra en sökning här på forumet så ska du nog hitta lite svar. Men i regel så är det nog bara jägargrupper som har prickskyttar och det är, om jag har förstått det hela rätt, inget du söker till utan du kan lika gärna bli sjukvårdare eller ksp-skytt i jägargruppen. Regelrätta prickskyttepar med observatör och skytt är nog inget du kan sikta på. Edited June 23, 2010 by Longan
Showmaker Posted June 23, 2010 Author Report Posted June 23, 2010 okej men då ska jag söka lite här på forumet. Finns det inga skolor för den utbildningen?
hajjper Posted June 23, 2010 Report Posted June 23, 2010 De enda som kan utbilda dig till en riktig prickskytt är FM. Finns säkert några 'hittepå'-organisationer som erbjuder snarlika utbildningar. Men de lär knappast inte vara i paritet med FM's. Jag tror inte ens du kan söka till prickskytt. De handplockas nog från något av de 'häftiga' förbanden. Du har mycket större sannolikhet att bli skarpskytt. Och då behöver du inte bo i en gran i två veckor och bajsa i en påse.
Showmaker Posted June 23, 2010 Author Report Posted June 23, 2010 Okej. Hur blir man det då igen FM? alltså hur blir man vald då till det?
Showmaker Posted June 23, 2010 Author Report Posted June 23, 2010 Inom. skrev lite fel på den andra..
Knekt Posted June 23, 2010 Report Posted June 23, 2010 Här finns att du behöver veta: http://tinyurl.com/2fpc4z8
Longan Posted June 23, 2010 Report Posted June 23, 2010 Vi måste nog reda ut vad en prickskytt är för dig egentligen. Vad är det för tjänst du har tänkt dig?
Showmaker Posted June 23, 2010 Author Report Posted June 23, 2010 Vad finns där för tjänster inom försvarsmakten? Har inte bestämt mig än för vad men inom armén i alla fall.
trädet Posted June 23, 2010 Report Posted June 23, 2010 Först och främst så borde du genomgå GMU, sedan välja och vraka. Att vara prickskytt är jävligt tråkit. Du ligger och tittar på folk och har tur om du ens får osäkra vapnet. Du är också otroligt ensam, tänk dig att vara ute på en 2v övning och endast ha din stridsparskamrat som sällskap.
Showmaker Posted June 23, 2010 Author Report Posted June 23, 2010 Okej. Har tänkt göra allihopa. Gmu, kmu och officerar utb..
Recommended Posts