cjg Posted February 16, 2003 Report Posted February 16, 2003 Jag ska göra lumpen som systemtekniker L/S på TS9000 i Halmstad (LV6). Tror jag ska vara KB (kan det stämma?). Undrar lite om vad folk har för erfarenheter om denna tjänst och vad man kommer få göra, vilka fordon man får köra, hur stor grupp man kommer att leda, osv.. Quote
Minimi Posted February 16, 2003 Report Posted February 16, 2003 Om du åker på utlandstjänst i den befattningen, då kommer du få tillbringa många, långa, ensamma stunder i en liten TS-hytt.... Quote
cjg Posted February 16, 2003 Author Report Posted February 16, 2003 Låter ju väldigt inspirerande, är det likadant i lumpen eller? Quote
Minimi Posted February 16, 2003 Report Posted February 16, 2003 Ingen aning, men det är nog ingen actiontjänst direkt. Mer hjärna än muskler skulle jag tro... Quote
fu Lindfors Posted February 16, 2003 Report Posted February 16, 2003 Som systemtekniker på ts9000 kommer du efter del av GSUn är avklarad i Halmstad att bli ivägskickad till ATS i Östersund i några månader för systemtekniker utbildning. Efter detta när du kommer tillbaks till förbandet kommer du att antingen hamna i en KP(knutpunkts) tropp (dessutom stf C), i en SLE(System Lednings Enhet) eller som C/syte i en APN(Anslutningspunkt Nät). Du kommer antagligen att få hjälpa till att utbilda de 10 månaders GB/E som hör till grupperna, samt laga/underhålla den matriel som hör till grupperna. Av och till slitigt, men utan probelm 8 timmar sömn per natt om man jobbar effektivt. Quote
cjg Posted February 16, 2003 Author Report Posted February 16, 2003 Minimi: hade inte direkt väntat mig att det skulle vara en actiontjänst, men lite mer action än att sitta i en liten TS-hytt hela dagarna hade jag väl väntat mig ;) fu Lindfors: Tack, vilken av de tre tjänsterna gör du? såg att du gör en systenteknikertjänst. Quote
Fu Dahlberg Posted February 16, 2003 Report Posted February 16, 2003 Ähhh... Man behöäver inga KSP för att vara tuff, du kan lika gärna välta TS-masten på den ledne fi. Den är TUNG Quote
fu Lindfors Posted February 16, 2003 Report Posted February 16, 2003 (edited) Ingen syte tjänst. Gör som Kp tropp chef, har en syte som stf. Man kan nog lungt säga att strid/action inte är det mest prioriterade för ts folk. Däremot är det ganska.. tungt att kötta mast, fast det är mycket trevligare i Halmstad än i Boden. Edited February 16, 2003 by fu Lindfors Quote
Minimi Posted February 17, 2003 Report Posted February 17, 2003 Jag klagar inte på någon sätt på TS..! Utan dem skulle jag ju sitta torsk utan samband... (Det är iofs de som får skiten också, då det inte fungerar ;) Quote
Azan_Gb Posted February 17, 2003 Report Posted February 17, 2003 Snackad emed en kille som varit Systemtekniker. Han sa " Att rita el scheman i 12 timmar om dagen är inte så skojj" Quote
cjg Posted February 17, 2003 Author Report Posted February 17, 2003 Okej! Med action menade jag kanske inte riktigt att vara ute och skjuta hela dagarna, hade jag velat det hade jag nog tagit en annan tjänst, jag menade mer att det gärna ska hända lite saker, sitta och göra ingenting är ju inte speciellt kul. MEn det verkar på er som att det finns saker att göra hela tiden så jag kommer nog inte dö av tristess/slöhet. Quote
Recommended Posts