Jump to content

Recommended Posts

Guest Star_of_Life
Posted

Kan någon berätta lite hur det är att göra lumpen som kock?

Skulle vilja ha lite mer detaljerad info än den man får på lumpensidan.

Posted (edited)

Inte för att jag har någon större erfarenhet, men räkna med mycket matlagande. Våra kockar (norrlands artilleribataljon) jobbade för full rulle från morgon till kväll under övningarna. Hade betydligt mer att göra än de flesta.

Vettig utbildning för övrigt. Önskar att jag hade den, då jag är ganska less på att käka snabbmakaroner (har nyligen flyttat hemifrån).

EDIT: Förtydligande

Edited by madog
Guest Star_of_Life
Posted
Vill och vill. Jag hamnade som kock i armén på P4.

Av ditt användarnamn och profil att döma hade du hellre velat hamna på en sjukvårdstjänst än kock.

Varför blev det som det blev?

När jag mönstrade så blev jag granatkastarsoldat i Kvarn.

Dom sa att jag inte fick bli sjukvårdare.

Nåväl. När jag väl ryck in, så ville jag bli förflyttad till Skövde, vilket jag blev efter en månad.

Då sa dom att jag fick ta den befattning som de behövdes folk till, dvs kock. Så är hela historien.

Mvh.

Oskar.

Posted

Om du vill ligga som kock bör du byta till flotta...

I flottan får du jobba med bra råvaror, det är varmt och skönt och du bestämmer över kakorn (vilket är en makt i sig!!!).

Att stå i skogen och laga fryst pyttipanna lär du dig inte mycket utav. Om du gillar att slita arslet ut av dig rekomenderas ubåt. Har hört att dom har dåligt med kockar till det kommande inrycket.

Om du vill ha mobilnumret till värnpliktshandläggaren på flotiljen kan du PMa mig...

PS Det är jävligt kul att åka ubåt! DS

:D:clap::lala:

Posted
Vill och vill. Jag hamnade som kock i armén på P4.

Hallå där blivande underhållssoldat!

Har under två utbildningsår utbildat militära kockar i armén. Första året på Ing 2 och andra på P7. Arbetet är fördelat mellan 4 -5 man en chef och resten soldater. I gruppen ansvarar man för att förse de stridande enheterna med föda morgon till kväll och på pansar ofta även natt. Eftersom det handlar om så pass mycket tjänst så arbetar man under mycket eget ansvar och man delar själva inom gruppen uppgifterna så att man kan sova själv någon gång ibland.

Antingen kommer du att laga met på ett lastbilsflak eller i en conteiner. Fasiliteterna är faktiskt mycket bra och man kan göra en hel del med både livsmedlen och den mtrl som du har fått tilldelad.

Du kommer förhoppningsvis att få en hel del uppskattning eftersom du ar den vanlige soldatens ljuspungt under dagen.

Vet inte vad jag mer ska skriva till dig med om du eller någon annan har några frågor angående underhållstjänst inom armén så kom gärna med frågor så ska jag försöka svara. Jag är ungefr som SWEDE men han gillar pansarfordon och jag är svag för UH. ;)

Guest Star_of_Life
Posted

Aha, då ska jag la slänga in en fråga.

Hur ser en typisk kock dag uti armén?

Flyttar dom runt sin container varje dag?

Mvh.

Oskar.

Posted
Flyttar dom runt sin container varje dag?

Inte för att jag varit så mycket kock, men min erfarenhet är att kokgruppen omgrupperar lika ofta som det övriga kompaniet.

Dessutom är ju kockarna uppe ganska tidigt eftersom de ska göra gröt och frukost till soldaterna. Och lite småfix med koket när dagen börjar ta slut.

Posted

Låg på em Stab/Tross-kompani under värnplikten, där ingick även kockarna.

Från mina erfarenheter av dem:

De har mest att packa upp och packa ner.

De lagar mat en stor del av dygnet.

Uppe tidigt, nattas sent. (frukost och nattvickning).

De har kontroll över alla godsaker som finns på kompaniet. (kockarna var de som ökade mest i vikt av alla på kompaniet).

De hade stor tillgång till värme.

Deras arbetsuppgifter är ganska "straight forward". Laga mat. Laga mat. Packa ner, packa upp. Laga mat.

Det man lär sig där har man nytta av i det civila med i större utsträckning än vad personer med andra befattningar får av sina lärdomar.

Det är det jag kommer ihåg direkt från minnet.

Posted (edited)

Jag har ju som sagt utbildat kockar under 3 år och på 3 olika bataljonsuppsättningar inom olka uppgifter. Men jag kan inte beskriva det dom gör bättre än Honken! :D

Edit:

Jag tror till och med att Honken vet vem jag är om han tänker efter lite, tror nämnligen att han hade Fänriken under GU innan han gick ut på befattningsutbildning...

Edited by quiXsand
Posted (edited)
Låg på em Stab/Tross-kompani under värnplikten, där ingick även kockarna.

Från mina erfarenheter av dem:

De har mest att packa upp och packa ner.

De lagar mat en stor del av dygnet.

Uppe tidigt, nattas sent. (frukost och nattvickning).

De har kontroll över alla godsaker som finns på kompaniet. (kockarna var de som ökade mest i vikt av alla på kompaniet).

De hade stor tillgång till värme.

Deras arbetsuppgifter är ganska "straight forward". Laga mat. Laga mat. Packa ner, packa upp. Laga mat.

Det man lär sig där har man nytta av i det civila med i större utsträckning än vad personer med andra befattningar får av sina lärdomar.

Det är det jag kommer ihåg direkt från minnet.

när jag låg inne P4: Stab o Tross som Livsmedelsgruppchef.

min uppgift var att hämta alla mat och dela ut den till dom olika kockarna på stridsvagnbataljonen VL.

kan garantera att av allt godis som blev över hamnade i våra lastbilar (hade två stycken i gruppen).

med tanke på att det alltid beställdes mer än vad som gick så hade vi mer eller mindre alltid ca 2-5

flack med läsk och och ett par kartonger med antingen alghrens bilar, delicatobollar eller kexchocklad över.

kort och gott: vi var den gruppen som garanterat jobba minst (max 3-4h effektivt om dan) och hade kolla på allt godis. jag och dom övriga i gruppen var runda som fotbollar efter det att vi hade varit ute på övning.

Edited by NordicFear
Posted

Utan att vara alltför insatt verkar kock vara en ganska bra tjänst om man senare vill söka sig till US. Tycker det är ofta man ser vakanser för just kockar.

Posted
Utan att vara alltför insatt verkar kock vara en ganska bra tjänst om man senare vill söka sig till US. Tycker det är ofta man ser vakanser för just kockar.

har frågat om det . till utlandstjänsten vill de helst ha utbildade kockar . alltså från restaurang skola eller som har erfarenhet från arbetslivet på en restaurang .

själv går jag på restaurang skola så jag räknar med att åka på utlandstjänst :D

Posted

Som kock under GU lagar man mat i fält med de medel som finns, inte det mest kulinariska som finns men det funkar. Man har någon annan som går igenom matsedel och beställer mat efter en mall. Det enda man egentligen gör är att blanda ingredienser. DETTA GÄLLER ARMÈN! Marinen har en helt annan utbildning och är man civil kock bör man säöka sig till denna.

I US krävs det att kocken själv kan planera beställa och beräkna måltider vad göller näring och pris. Så därför vill man ha kockar som kan sin sak. Vill du åka ut som kocka bör du försöka skaffa dig en tjänst som kock i Marinen tror jag, dock har man i Marinen inte riktigt samma GSU (Grundläggande soldat utbildning) och får då inte samma fältvana som en armé kock.

Ring till mönstringsförrättaren och prata med honom, dom har lite koll.

Posted
Utbildar armén fältkockar längre?

Mitt senaste utbildningsår med utbildning av kockar var 03, och jag har fortfarande kontakt med mina gamla kollegor. Och så vitt jag vet gör vi fortfarande det.

Varför skulle vi inte göra det?

Posted
Vad jag vet slutade P10 med det -98. Eller så slutade de utbilda kockarna i matsalsköket kanske.

Ja det är de så kallade malajerna i köket som slutade att utbildas. Detta räknade nämligen som svart arbetskraft och samtidigt avskaffades även de som klippte gräsmattor, städade skjutfält etc. Däremot finns kockarna som används av trosskompaniet i fält kvar då dessa är "vanliga" soldater och ligger i fält med vapen etc samtidigt som de stridande kompanierna övar.