RaggaMuffin Posted February 28, 2005 Report Posted February 28, 2005 (edited) Jag ska in som Gruppbefäl på stadsskytte nu i sommar och hade tre undringar. Vilket datum i Juni rycker man in? Läste på www.stadsskytte.tk att det utbildas en prickskytt/pluton. "1st/Pluton - Prickskytt, prickskyttegevär 90, Ak5 (10mån GB)" Betyder det då att jag som gruppbefäl kommer ha möjlighet att få den befattningen och hur går det till när de väljer? Påverkar försvarsbeslutet mig på så sätt att jag kommer ligga inne i 11 månader istället för 10? Edited February 28, 2005 by RaggaMuffin Quote
111 SSK BAT Posted March 1, 2005 Report Posted March 1, 2005 Jag ska in som Gruppbefäl på stadsskytte nu i sommar och hade tre undringar. Grattis! Vilket datum i Juni rycker man in? Det kommer du få besked om i din inkallelse order. Den skickas vanligtvis ut några veckor innan inryck. Läste på www.stadsskytte.tk att det utbildas en prickskytt/pluton. "1st/Pluton - Prickskytt, prickskyttegevär 90, Ak5 (10mån GB)" Betyder det då att jag som gruppbefäl kommer ha möjlighet att få den befattningen och hur går det till när de väljer? Om det utbildas prickskyttar kommer du liksom alla andra som uppfyller de formella kraven att kunna söka tjänsten. Bäst lämpad får tjänsten. Påverkar försvarsbeslutet mig på så sätt att jag kommer ligga inne i 11 månader istället för 10? Nej. Quote
RaggaMuffin Posted March 1, 2005 Author Report Posted March 1, 2005 En liten följdfråga då. Hur många gruppbefäl utbildas per pluton? Quote
Hammurabi Posted March 1, 2005 Report Posted March 1, 2005 En liten följdfråga då. Hur många gruppbefäl utbildas per pluton? Kan se olika ut från år till år beroende på organisation, hur många värnpliktiga man tar in, hur många som hoppar av osv. Men med största sannolikhet två st per grupp. Tre-fyra grupper per pluton. Dvs 6-8 gruppbefäl per pluton. (vanlig skyttepluton) Forumarna johanp, King kill eller nån annan av de mer nybakade stadsskyttarna kan nog ge mer detaljerad och aktuell info. Quote
pehu Posted March 2, 2005 Report Posted March 2, 2005 Precis som Hammarubi sa så är det ca två per grp, resten är enkel matematik Sen att det inte blir så på grund av vakanser och sådant är ju en helt annan sak... nybakad stadsskytt som man är Om ca en månad kommer ju en helt färsk kull ut och dom har väl den senaste infon. Ha det gott alla! Quote
johanp Posted March 2, 2005 Report Posted March 2, 2005 vet inte riktigt det där med att söka en tjänst... vi hade en "tjej" som blev avskiljd pga KASSA resultat men lyckades överklaga(medelst fet muta motsv?) blev då placerad som stabsassistent, samma sak gällde många tjänster på speciellt SoT. Men även prsk tydligen, har en kamrat som är duktig med ytterst individualistisk och som hade vissa problem att samverka med speciellt sin KB och vissa andra GB = given prsk, vilket passade glockrent. Annars gäller en specialare som inte kan påpekas tillräckligt ofta, 10mån och körkort = pbvförare = Esoldat = inte GB. Oavsätt vad pliktverket sa. Quote
Hugin Posted March 8, 2005 Report Posted March 8, 2005 Räkna inte med att tilldelningen av befattningar kommer vara rationella. Så här går det till: Har du en tjock, lutande panna (pannben á la Neanderthal) eller grovt käkben, gärna med underbett? Då får du GRG. Som ovan fast med smalare axlar samt duktig på att slarva bort små vapendelar? Då får du Kulspruta 90. Är du en liten, gnällig Korpral? Då får du AK5B. Är du en liten gnällig Korpral som genomgått målbrottet? Då får du Granattillsats. Är du en arbetsskygg Sergeant? Då får du leda gruppen. Blev du över? Då får du prickskyttegevär 90 Ovanstående är empiriskt bevisat och fullständigt sant. Quote
Recommended Posts