SnowFlax Posted February 5, 2005 Report Posted February 5, 2005 (edited) Har blivit av med min tidigare inskrivning på ingbat/I 19 (Kvm) och istället fått inskrivningen GA724 - Bas/Strilsäktroppchef. Har väldigt lite koll på vad tjänsten innebär, är nöjd med att få göra vpl överhuvudtaget. Dock vore det kul att få lite mer information än den som Lumpen.nu erbjuder. Tacksam för svar. EDIT: Utbildningsplatsen är F 21. Edited February 5, 2005 by SnowFlax Quote
Guest matte Posted February 5, 2005 Report Posted February 5, 2005 Sök på "Flygbassäk" så hittar du info. Eftersom du är placerad vid F21 kommer inte Strilsäktroppchef bli aktuellt för dig. Quote
t0be Posted February 5, 2005 Report Posted February 5, 2005 Jag låg inne på Strilsäk F21 förra året och då fanns det minsann strilsäktroppchefer, dock gjorde dom ett uppehåll med den plutonen på ett år men sitter du på nån inside-info matte som säger att det inte blir nån pluton nästa omgång heller? Quote
Guest matte Posted February 5, 2005 Report Posted February 5, 2005 (edited) Jodå... i framtiden (from nästa utbildningsår - 2006) utbildar F17 och F21 soldater mot Basbataljon. Luftstridsskolan utbildar soldater mot Strilbataljon. Och det är ingen direkt "inside" information. Edited February 5, 2005 by matte Quote
FkN Posted February 6, 2005 Report Posted February 6, 2005 lite info Jag gjorde GU på dess föregångare, Radarkompaniet. Vi hade tre troppchefer, varav två av dom blev krigsplacerade som stf Plutonchefer. Quote
BARBIE Posted February 6, 2005 Report Posted February 6, 2005 Bara att gratulera till att du hamnat på f21 som är en mycket bra flottilj att vara på Quote
SnowFlax Posted February 7, 2005 Author Report Posted February 7, 2005 Trevligt att så många hittat tråden. Tror att jag får mer svar om jag ställer direkta frågor. Har sökt i forumet och fått en hel del kött på benen, dock har jag några frågor: Vad innebär min tjänst i praktiken ute i tg? Är det mycket strid (fysiskt krävande)? Hur bör jag lägga upp träningen, lika mycket fys (just nu skidåkning) som styrketräning eller satsa mer på något? Quote
t0be Posted February 7, 2005 Report Posted February 7, 2005 När jag låg inne har jag för mig att det var en viss skillnad mellan strilsäks troppchefer och flygbassäks troppchefer. I förbifarten hörde jag något om att våra troppchefer krigsplacerades som stf plutonchefer medan fbs troppchefer var just troppchefer (lagom luddigt kanske). Skulle tro att du på övning mest kommer sitta i stabstältet och hjälpa plutonchefen med lite av varje, vara med och lägga upp taktiker och annat. Om det skulle smälla nånstans kan du få åka med ev. beredskapsgrupper för att sedan leda dessa och gruppen som hamnat i strid på plats (om inte plutonchefen känner för att ta det själv). Oftast finns det fler troppchefer vilket kan göra att ni får turas om ha befälet. Troppcheferna var alltid dom som hade befälet över plutonen när inget befäl höll i något direkt. Fysiskt skulle jag säga att det är mycket från och till. Du deltar ju i plutonens vardagliga verksamhet med allt vad det innebär av strid och annat. Ute på övning kan det bli mycket dötid för att under vissa perioder vara väldigt hektiskt. Hoppas jag inte vara alltför luddig ;) Quote
FkN Posted February 7, 2005 Report Posted February 7, 2005 Din tjänst innebär att du kommer utbildas till att leda en Säkpluton som genom stridsspaning ske se till att Stril-objektet (ps860,ps870 master alt rrgc) är intakta. Som jag nämnde tidigare så hade vi tre troppchefer, varav två blev krigsplacerade som stf plutonchefer. Plutonchef är en y/off. Quote
wern Posted February 7, 2005 Report Posted February 7, 2005 Syns om ett år då Rycker in som bas/strilsälgruppchef jag Quote
Guest matte Posted February 7, 2005 Report Posted February 7, 2005 Fk Nordin: Nu skrev jag ju precis innan att F21 inte ska utbilda fler Strilsäkplutoner i framtiden... Alltså, bara F21 och F17 kommer utbilda soldater mot Basbataljon i framtiden och i det här fallet Flygbassäk (eller vad förbandet kommer heta i framtiden). Luftstridsskolan i Uppsala och enbart Luftstridsskolan kommer att utbilda soldater mot Strilbataljon. Det vill säga det är bara på Luftstridsskolan som Strilsäkpluton (eller vad förbandet kommer heta i framtiden) kommer utbildas i framtiden. Tillräckligt tydlig? ;) Quote
FkN Posted February 7, 2005 Report Posted February 7, 2005 Klartecken i guld! Då kommer Snowflax patrullera runt en flygbas istället då! Quote
Recommended Posts