Jump to content

Berghaus

Guest Lt. Payne

Recommended Posts

Guest Lt. Payne

Funderar på att köpa en Berghaus rygga. Har ett svagt minne av att jag nånstans hört att de Korea-tillverkade var av sämre kvalitet än övriga.

Om det stämmer, hur kan man skilja de åt?

Finns det någon substans i ryktet?

Har inte sökt innan, tar skydd för säkerhets skull och lyssnar efter det svaga vinande ljudet från ett par M/90 kängor på väg åt mitt håll. ;)

Det är ju möjligt att det syftas på kopiorna av Vulcan vilka har klart sämre kvalitet och kostar ungefär hälften så mycket. Berghaus Vulcan är av mycket bra kvalitet och 10 års garanti gör att man slipper oroa sig om det mot förmodan skulle vara ett måndagsex.

Tror att det ligger lite i det ni säger om skiftande kvalitet.

För en 4-5 år sedan så var Berghaus Vulcan väldigt svår att få tag i, åtminstone här i dom södra delarna av landet.

Jag skulle i den vevan införskaffa en ny slitvarg, läs ryggsäck och jag skulle promt ha en Vulcan.

Under ett besök i Stockholm hittade jag en Vulcan i en välsorterad friluftsaffär.

Jag slog till direkt och fick även lite rabatt då det var det sista exet dom hade och den hade hängt ute i butiken som visningsexemplar.

Frågade försäljaren hur de kunde vara så svårt att få tag på just dessa ryggsäckarna och enligt honom höll Berghaus på att flytta tillverkningen ifrån europa till ngt asiatiskt land. Ryggsäcken som jag införskaffade var alltså ett europeiskt exemplar och när jag tittar på dom som finns ute i handeln idag så tycker jag att dom är lite ljusare i färgen samt ngt tunnare i väven.

Förövrigt är Vulcan den bästa säck jag någonsin haft i min ägo.