KD803 Posted December 16, 2004 Report Share Posted December 16, 2004 Själv hade jag hellre sett att de fick nybyggda plan än att de tär på våra egna Gripen-tillgångar Mja det är väl så att vi har ca 60 jas-plan över även när man räknar in dom som har leasats ut och dom som används för utbildningsstöd, så det är väl bättre att man säljer dom än att dom ruttnar bort i en berghangar. Det vi kommer att ha överskott av är A/B-plan. Tyvärr så är det C/D-plan som är intressanta för eventuella kunder, så det är "fel" plan som vi i så fall säljer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lanrezac Posted December 19, 2004 Report Share Posted December 19, 2004 Ungerns plan är väl uppgraderade A/B plan ?? och det är väl det som är finessen sälj överskottet billigt med krav på att uppgraderingen sker i Sverige så tjänar vi lite pengar ändå Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonte72 Posted December 19, 2004 Report Share Posted December 19, 2004 Ungerns plan är väl uppgraderade A/B plan ?? och det är väl det som är finessen sälj överskottet billigt med krav på att uppgraderingen sker i Sverige så tjänar vi lite pengar ändå Det är mycket dyrt att uppgradera A/B flygplan till "fullvärdiga" C/D flygplan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Meteor Posted December 19, 2004 Report Share Posted December 19, 2004 Hur dyrt? Och hur mycket i det gamla flygplanet används i det "nya"? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted December 19, 2004 Report Share Posted December 19, 2004 Ungerns "uppgraderade" flygplan är nybyggda C/D-skrov. På dessa har man sedan monterat vingar och fena från skrotade A/B-flygplan. Jag vet inte säkert, men antar att man även återanvänder motor och radar från A/B. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GrodanBoll Posted December 20, 2004 Report Share Posted December 20, 2004 Detta är kanske något OT, men medan vi ändå disskuterar JAS och export, är det någon som vet hur det går med Brasiliens upphandling av nya kärror? Läste ngn stanns (Flygrevyn tror jag) att JAS låg fint till. Ska tydligen ha "gått till final" tillsammans med Su-32 efter att F-16, Eurofighter och Mirage 2000-5 har ratats. Beslut lär väl iofs dröja med tanke på den ekonomiska kris som Brasilien tills nyligen har befunnit sig i... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BJK Posted December 20, 2004 Report Share Posted December 20, 2004 Ungerns "uppgraderade" flygplan är nybyggda C/D-skrov. På dessa har man sedan monterat vingar och fena från skrotade A/B-flygplan. Jag vet inte säkert, men antar att man även återanvänder motor och radar från A/B. Ett s k Skrovmål ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yxgubbe Posted December 20, 2004 Report Share Posted December 20, 2004 är det någon som vet hur det går med Brasiliens upphandling av nya kärror? Än så länge dröjer beslutet! På DefenseNews.com kunde man för en vecka sedan läsa bl a följande (utdrag ur artikeln): Brazil’s F-X Fighter Program Remains in Limbo The competition to supply a new fighter aircraft to the Brazilian Air Force may be just weeks away from collapse, according to a senior executive at Embraer, the country’s leading aerospace and defense company here. Latin America’s largest Air Force badly needs new combat aircraft to replace aging Dassault Mirage IIIs that are due to be scrapped next year. A decision on a winner of the service’s $700 million F-X program, for an initial 12 fighters, has been delayed several times during the last two years. Several factors have stalled the program’s progress, most notably a change of government in 2002 that saw the Workers Party of President Luiz Inacio Lula da Silva come to power. Embraer is offering a derivative of the Dassault Aviation Mirage 2000-5, with Gripen International offering the JAS 39 Gripen, Lockheed Martin the F-16 and Sukhoi the Su-35. Now, says Anastacio Katsanos, Embraer’s senior manager of defense market strategy, if a winner is not selected by the end of the year, the competition in its current form could be dead. “The best and final offers on F-X have already been extended twice, and they expire again at the end of December. If there is not a further extension, the program as it stands would be effectively canceled,” he said Dec. 8. But Erik Hjelm, Gripen International’s vice president in Brazil, said it could be a little longer before F-X’s future is clearer. “The government has let defense bids lapse before, sometimes up to eight months, and then resurrected negotiations based on the original bid,” he said. Media reports late last month quoted Jose Alencar, Brazil’s recently appointed defense minister and vice president, as saying a decision could be up to four years away. Hjelm said Dec. 10 that Gripen International can afford to wait out a long delay, but he’s not sure whether Embraer can with the Mirage 2000-5. “In four years’ time, Gripen will still be a new-generation fighter. That’s not the case for the Mirage,” he said. Katsanos said that an interim solution might be to acquire more F-5 fighters on the international market to fill the gap between the Mirage IIIs going out of service and the F-X becoming available. The company hasn’t made any proposals along those lines yet to the government, but it would be a natural conclusion if it were requested, he said. The industry source in Brazil said that if the Air Force realizes there isn’t going to be an F-X decision in the next two years, it will start pushing for the interim solution. Hjelm said that Gripen is planning to respond with an offer if the Brazilians opt for an interim solution. A Lockheed Martin spokesman said, “Whether it’s an interim or permanent solution, we are willing to support the Brazilian government.” Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maskirovka Posted December 20, 2004 Report Share Posted December 20, 2004 Ungerns "uppgraderade" flygplan är nybyggda C/D-skrov. På dessa har man sedan monterat vingar och fena från skrotade A/B-flygplan. Jag vet inte säkert, men antar att man även återanvänder motor och radar från A/B. Jag har aldrig förstått varför man måste modifiera planen till den milda grad att man t.om måste bygga så gott så nya skrov bara för att få dem NATO-anpassade. Varför är det så svårt att använda befintliga plan och bara ändra mjukvara, vapenfästen osv utan att behöva bygga om hela planet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Redin Posted December 20, 2004 Report Share Posted December 20, 2004 Jag har aldrig förstått varför man måste modifiera planen till den milda grad att man t.om måste bygga så gott så nya skrov bara för att få dem NATO-anpassade. Varför är det så svårt att använda befintliga plan och bara ändra mjukvara, vapenfästen osv utan att behöva bygga om hela planet? Det var kanske lätt att ändra på skrovet, osv. Man hade redan en stab upplärda ingenjörer, beräkningsunderlag, osv för den mekaniska strukturen så man kunde medan man hade staben passa på att göra en bättre version att sälja utomlands. (Men det är en ren spekulation. ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted December 20, 2004 Report Share Posted December 20, 2004 så gott så nya skrov Det är som sagt nya skrov, inte så gott som nya. Lufttankning är väl en stor del, den sitter i kroppen. Sedan misstänker jag att en hel del har med livslängden att göra. I A/B finns det en hel del kompromisser gjorda för att komma under den magiska "halva Viggens vikt"-gränsen som tyvärr gör att livslängden när man bär en hyfsad last inte är så där jätteimponerande. För att fixa detta så måste man helt enkelt bygga nytt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maskirovka Posted December 20, 2004 Report Share Posted December 20, 2004 Ok. Om jag har förstått det rätt då... Från början beställdes 204 st JAS 39. 176 st ensitsiga och 28 tvåsitsiga. Dom beställdes i tre omgångar om 30 + 110 + 64. Den sista beställningen var 50st C + 14st D och de sista 20 ensitsplanen i den andra beställningen var av modellen C. Resterande var alltså 106 st A och 14 st B. Flygvapnet hade således 106 st JAS 39A, 14 st JAS 39B, 70 st JAS 39C och 14 st JAS 39D. Nu har 24 st C och 4 st D plan leasats ut (Tjeckien resp. Ungern) vilket lämnar oss med endast 46 st C och 10 st D. De 106 st A och 14 st B-modellerna vi har är för dyra för att modernisera till NATO-standard med allt vad det tycks innebära (helt nya skrov etc) och det verkar ju som om ytterligare C/D-plan är ute för försäljning. Får vi inga plan kvar som vi kan använda i framtida internationella insatser? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted December 20, 2004 Report Share Posted December 20, 2004 Flygvapnet hade således 106 st JAS 39A, 14 st JAS 39B, 70 st JAS 39C och 14 st JAS 39D. Nu har 24 st C och 4 st D plan leasats ut (Tjeckien resp. Ungern) vilket lämnar oss med endast 46 st C och 10 st D. Nej, Ungerns fpl är alltså fd A/B-plan som "uppgraderats". De kommer alltså från delserie 1-2. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Redin Posted December 20, 2004 Report Share Posted December 20, 2004 Lufttankning är väl en stor del, den sitter i kroppen. Sedan misstänker jag att en hel del har med livslängden att göra. I A/B finns det en hel del kompromisser gjorda för att komma under den magiska "halva Viggens vikt"-gränsen som tyvärr gör att livslängden när man bär en hyfsad last inte är så där jätteimponerande. För att fixa detta så måste man helt enkelt bygga nytt... Det låter inte speciellt kompetent att ha "halva viggens vikt" som en magisk gräns. Det är utmärkt som projektidé för att skissa på en whiteboard men målet borde var att nå km, m/s, last, livslängsmått, odyl givet en viss motor, radar osv. Låter man konceptmålen köra över de tekniska realiteterna gör man troligtvis bort sig. Eftersom jag tror att Saab är kompetenta tror jag mera på att de har rättat div smärre misstag och tagit tillvara på en massa idéer som inte han komma i tid för att tas in i A/B. För övrigt håller jag på jaktflygplan, rymdraketer och liknande produkters utvecklings och tillverkningspris mera skalar efter antalet komponenter än total vikt. Men det hindrar inte från att ta betalt per kilo. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BJK Posted December 20, 2004 Report Share Posted December 20, 2004 så gott så nya skrov Det är som sagt nya skrov, inte så gott som nya. Lufttankning är väl en stor del, den sitter i kroppen. Sedan misstänker jag att en hel del har med livslängden att göra. I A/B finns det en hel del kompromisser gjorda för att komma under den magiska "halva Viggens vikt"-gränsen som tyvärr gör att livslängden när man bär en hyfsad last inte är så där jätteimponerande. För att fixa detta så måste man helt enkelt bygga nytt... Sedan är det ju så att det sitter så mycket nytt innanför skalet på en C/D att det inte är fysiskt möjligt att plocka in all den hårdvaran i en A/B. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BJK Posted December 20, 2004 Report Share Posted December 20, 2004 Ungerns "uppgraderade" flygplan är nybyggda C/D-skrov. På dessa har man sedan monterat vingar och fena från skrotade A/B-flygplan. Jag vet inte säkert, men antar att man även återanvänder motor och radar från A/B. Jag har aldrig förstått varför man måste modifiera planen till den milda grad att man t.om måste bygga så gott så nya skrov bara för att få dem NATO-anpassade. Varför är det så svårt att använda befintliga plan och bara ändra mjukvara, vapenfästen osv utan att behöva bygga om hela planet? Det är inte bara för att få fpl s k "NATO-anpassade" som man valt att ta fram C/D, utan det är för att det är så pass mycket nytt inom framför allt hårdvara. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maskirovka Posted December 20, 2004 Report Share Posted December 20, 2004 (edited) Flygvapnet hade således 106 st JAS 39A, 14 st JAS 39B, 70 st JAS 39C och 14 st JAS 39D. Nu har 24 st C och 4 st D plan leasats ut (Tjeckien resp. Ungern) vilket lämnar oss med endast 46 st C och 10 st D. Nej, Ungerns fpl är alltså fd A/B-plan som "uppgraderats". De kommer alltså från delserie 1-2. Aha. Så man byggde helt nya skrov och kannibaliserade 14 st av "vår" A/B-serie för att pynta dessa (nya skrov) med diverse prytlar. Det låter minst sagt som en ganska dyr lösning, men jag antar att det var den bästa möjliga. Att bygga nya skrov kanske inte kostar allt för mycket ändå? Man skulle ju kunna tänka sig att uppgradera A/B som är till för svenska flygvapnet så mycket som möjligt utan att behöva bygga om skroven helt. Köra skiten ur dem och sedan vid en för tidig MLU göra en "Ungernlösning"... Edited December 20, 2004 by Maskirovka Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted December 20, 2004 Report Share Posted December 20, 2004 Det låter inte speciellt kompetent att ha "halva viggens vikt" som en magisk gräns. Det är utmärkt som projektidé för att skissa på en whiteboard men målet borde var att nå km, m/s, last, livslängsmått, odyl givet en viss motor, radar osv. Låter man konceptmålen köra över de tekniska realiteterna gör man troligtvis bort sig. Nej, det är inte speciellt kompetent. Däremot så var det en politisk låsning... Det blev liksom viktigast att det nya flygplanen inte vägde mer än hälften av vad Viggen gjorde. Vad ska man säga? Politiker var politiker även för tjugo år sedan... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted December 20, 2004 Report Share Posted December 20, 2004 Aha. Så man byggde helt nya skrov och kannibaliserade 14 st av "vår" A/B-serie för att pynta dessa (nya skrov) med diverse prytlar. Det låter minst sagt som en ganska dyr lösning, men jag antar att det var den bästa möjliga. Att bygga nya skrov kanske inte kostar allt för mycket ändå? Tänk politik. Vi har för många A/B-plan för den nuvarande organisationen. Ungern är intresserad av Gripen, men vill ha den nyaste versionen (så klart). Om vi då skrotar ett antal av våra A/B-plan och använder vissa av delarna till nybyggda C/D-plan som sedan hyrs ut till Ungern, så kan vi hävda att vi minskar vårt innehav genom att hyra ut dem till Ungern. Billigt? Knappast, men det är bra inrikespolitik... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Redin Posted December 20, 2004 Report Share Posted December 20, 2004 Billigt? Knappast, men det är bra inrikespolitik... Det borde bli billigare än att nytillverka alla framskrotade komponenter. Smart gjort om vi har överskott på A/B. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Redin Posted December 20, 2004 Report Share Posted December 20, 2004 Nej, det är inte speciellt kompetent. Däremot så var det en politisk låsning... Det blev liksom viktigast att det nya flygplanen inte vägde mer än hälften av vad Viggen gjorde. Vad ska man säga? Politiker var politiker även för tjugo år sedan... Så det var bara på den gamla goda tiden som "Bygg Draken som ni vill bara den har stjärt" gällde? Jag har tyvärr lite för dåligt mine men jag har för mig att Gripens ursprung var en smart flygvapenofficer som var över i USA och tittade på F-18 och funderade på hur en halvering skulle bli och sedan spånade med Saabingenjörer. Jag vet att "halva viggen" var centralt men inte att man höll fast vid det in absurdum. Det vore intressant att läsa någon bra historieskrivning över hur det gick till. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted December 20, 2004 Report Share Posted December 20, 2004 Billigt? Knappast, men det är bra inrikespolitik... Det borde bli billigare än att nytillverka alla framskrotade komponenter. Smart gjort om vi har överskott på A/B. Frågan är ju dock om hyrespengarna kommer att täcka kostnaden för "uppgraderingen". För jag tror ju inte att SAAB byggde nya skrov gratis direkt. Dessutom så tvivlar jag på att hyrespengarna kommer Försvarsmakten till del, men demonteringen sköttes av Flygvapnet. Så det troliga är ju att Försvarsmakten har fått betala för att få Ungern att ta emot fjorton flygplan... Vill du läsa en bra bok om historien bakom Gripen (och lite till) så rekommenderar jag "Rikets flygplanköp. JAS 39 Gripen" av Gunnar Lindqvist som arbetade på FMV fram till 1989. Han är inte nådig mot vare sig industrin, FV ledning eller politikerna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lanrezac Posted December 25, 2004 Report Share Posted December 25, 2004 BJE: Jo men finessen är ju att det finns länder som inte har så mycket pengar så dom har råd att köpa det modernaste så sälj dem A/B på vilkor att uppgraderingar sker i Sverge. det är mycket möjligt att det är som du säger ( Ungern FPL) men det finns nog länder som är beredda att köpa gen4-plan mer partiella uppgraderingar. Det jag viile säga att man ska använda vårt överskott handelspolitiskt genom att skapa bindningar på industrinivå. Som jag har sagt tidigare GE 4-6 FPL Gratis så är chansen stor att man köper nya, eftersom dom redan ingår i org. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yxgubbe Posted January 25, 2005 Report Share Posted January 25, 2005 Roll-out-ceremoni med det första ungerska Gripenplanet idag. De fem första ungerska piloterna kom till Sverige i måndags för utbildning på F 7. Nästa omgång kommer 2006. De ungerska teknikerna kommer till Halmstad i april. Länkar: http://www.gripen.com/5.1c8ef5610195e08e997fff1215.html http://svt.se/content/1/c6/32/24/13/rollout.ram http://www.corren.se/archive/2005/1/25/i0r...=1096984640-22& Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kn Glock Posted February 8, 2005 Report Share Posted February 8, 2005 Indien vill ha ca 125 plan.(offerter från ett antal tillverkare) FM har väl 200 och behovet täcks mer än väl av 75 plan enligt FB-04. Är det bara jag som ser kopplingen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonte72 Posted February 9, 2005 Report Share Posted February 9, 2005 Indien vill ha ca 125 plan.(offerter från ett antal tillverkare) FM har väl 200 och behovet täcks mer än väl av 75 plan enligt FB-04. Är det bara jag som ser kopplingen. 204 Gripar har beställts - 2 har havererat - 28 har leasats ut till Tjeckien och Ungern.......60-80 ska ingå i 4 divisioner + ett antal flygplan för utbildning mm. Då blir det inte 125 flygplan över, inte heller av den version ( C/D) som Indien vill ha. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yxgubbe Posted February 12, 2005 Report Share Posted February 12, 2005 Exportsatsningen på Gripen går tydligen för fullt i år. Uppvisningar och utställningar nästan hela året: Indien i februari, Brasilien i april, Frankrike i juni, Ungern i augusti, Tjeckien och Bulgarien i september samt Thailand och Dubai i november. http://www.gripen.com/4.17aece8f9e5eefe8b7fff2518.html Hoppas att det ger resultat. Vore kul att se Gripen flyga i ännu fler flygvapen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danne Posted February 12, 2005 Report Share Posted February 12, 2005 (edited) Exportsatsningen på Gripen går tydligen för fullt i år. Uppvisningar och utställningar nästan hela året:Indien i februari, Brasilien i april, Frankrike i juni, Ungern i augusti, Tjeckien och Bulgarien i september samt Thailand och Dubai i november. http://www.gripen.com/4.17aece8f9e5eefe8b7fff2518.html Hoppas att det ger resultat. Vore kul att se Gripen flyga i ännu fler flygvapen. De flesta du nämnde där och som står på listan är bara show off för de som redan är kunder eller där kontakter redan är satta. De enda som jag tycker är intressant är den i Thailand samt Dubai, där Saab och sverige i allmänhet har hållit en låg profil. Båda dessa täcker in flertalet nya tänkbara kunder. Viktigast är dock nog Le Bourget som vanligt, nu när det är Farnborough-fritt år. Nu när Saab är unleashed så kanske det kan bli en annan sorts marknadsföring.... Edited February 12, 2005 by Danne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yxgubbe Posted February 13, 2005 Report Share Posted February 13, 2005 Ja, visst låter det intressant när man läser om att det har påbörjats bearbetningar, förhandlingar eller liknande med Qatar, Indien, Malaysia, Filippinerna, Vietnam m fl länder. Men det är ju fortfarande långt kvar till slutliga order. Varken Indien eller Sydafrika köpte ju till slut Lansen, och inte blev det någon försäljning av varken Draken eller 105'an till Chile eller Venezuela. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Raguda Posted March 15, 2005 Report Share Posted March 15, 2005 F-16 är ute ur leken i Indien-ordern verkar det som. IAF 'curious' but not keen on buying F-16s NEW DELHI: Even as speculation builds on India's interest in the F-16C, sources in Indian Air Force say it is very unlikely that the American fighters would ever form the fighter backbone of India's military capability. While air force sources speak of a high level of "curiosity" over F-16 fighters, there is clear indication that the media hype over the possible acquisition may be misplaced. http://timesofindia.indiatimes.com/articleshow/1052141.cms Följade är då kvar i racet: Mirage 2000-5 Mark II JAS-39 Gripen MIG-29 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts