Jump to content
caridon

JAS lilla segertåg - Export och försäljning av JAS 39 Gripen

Recommended Posts

On 7/15/2019 at 12:26 AM, vikingman said:

http://www.defense-aerospace.com/article-view/release/204258/bulgaria-agrees-to-buy-eight-f_16v-fighters-from-us.html

 

190710

 

Bulgarien valde att köpa 8 st nya F-16 istället för 16 st Gripen. Priset  blev 1.256 miljarder US$ vilket är 156 miljoner US$ per styck.

Ursprungligen var priset 1.67 miljarder US$ men det framgår inte vad som utgått.

 

 

 

Kan någon förklara resonemanget? Hälften så många plan med sämre förmåga och högre driftkostnad?

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 hours ago, darkjak said:

Kan någon förklara resonemanget? Hälften så många plan med sämre förmåga och högre driftkostnad?

Politik, antagligen gav Amerikanarna bättre motköps löften och kanske förstod att rätt personer behövde smörjas. De politiska signalerna kan gå vara viktigare än, vad användarna önskar.

Ta tex HKP 14 inköpet. Mins jag inte helt fel. så gick ryktena om att de var meriterande att de var en tillverkare som fanns inom EU.

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 6/18/2015 at 4:24 PM, Andtryggve said:

JDW har en artikel om hur man på Saab ser sina marknadsmöjligheter.

 

http://www.janes.com/article/52239/paris-air-show-2015-saab-sees-continued-future-for-gripen-c-d-combat-aircraft

 

Detta är länderna som Ulf Nilsson nämner i intervjun, och vilken version som troligen skulle vara aktuell. Där sägs också att det inte är aktuellt med försäljning till Argentina p g a brittiskt motstånd, vilket väl inte heller är någon större överraskning.

 

En del av dessa länder känns väl inte direkt som de har eknonomi för att köpa vare sig Gripen C eller E, men vad vet man. Jag vill minnas att Saab sade att man räknade med att sälja 300-400 plan de närmaste 20 åren även för 20 år sedan, men där kanske jag minns fel.

 

https://www.janes.com/article/89974/argentina-selects-korean-fa-50-fighter

 

https://theaviationgeekclub.com/argentina-selects-kai-fa-50-as-interim-fighter/

 

En källa i Argentina säger att koreanska KAI FA-50 valts som en tillfällig lösning (interim) för sitt behov av stridsflyg. Hur tillfällig den lösningen blir kan man ju undra för det finns väl inga pengar till något bättre. 10 st flygplan sägs det röra sig om.  Inget är påskrivet och Argentina går till val i Oktober.

 

Dassault Mirage III and Mirage 5 togs ur tjänst 2015. Douglas A-4R Fightinghawk står tydligen lagrade pga underhållsproblem.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

https://www.janes.com/article/90036/canada-releases-fighter-rfp

 

190724

 

Canada has issued a request for proposals (RFP) for 88 new combat aircraft to replace its ageing fleet of Boeing F/A-18 (CF-18/CF-188 in national service) Hornets.
 

The RFP, released by Public Services and Procurement Canada on 23 July, has been sent to Sweden for the Saab Gripen E; to the United Kingdom for the Eurofighter Typhoon (the bid is being led by Airbus rather than BAE Systems, because of the company's stake in Canadian-based Bombardier); and to the United States for both the Lockheed Martin F-35 Lightning II Joint Strike Fighter (JSF) and the Boeing F/A-18E/F Super Hornet.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 7/25/2019 at 1:15 PM, vikingman said:

https://www.janes.com/article/90036/canada-releases-fighter-rfp

 

190724

 

Canada has issued a request for proposals (RFP) for 88 new combat aircraft to replace its ageing fleet of Boeing F/A-18 (CF-18/CF-188 in national service) Hornets.
 

The RFP, released by Public Services and Procurement Canada on 23 July, has been sent to Sweden for the Saab Gripen E; to the United Kingdom for the Eurofighter Typhoon (the bid is being led by Airbus rather than BAE Systems, because of the company's stake in Canadian-based Bombardier); and to the United States for both the Lockheed Martin F-35 Lightning II Joint Strike Fighter (JSF) and the Boeing F/A-18E/F Super Hornet.

 

Det skulle faktiskt förvåna mig om Gripen vann den här. Inte för att jag tror att det är en sämre maskin, utan för att det vore mer logiskt för Kanada att antingen köpa Eurofighter (pga pappa Storbritannien plus att det är en bra kärra) eller Super Hornet (då den är gjord för att ersätta Hornet).

 

Jag tror inte det blir F-35 pga kostnader och att Kanada redan har backat en gång. En sak som kan sätta stopp för de amerikanska planen (i synnerhet Boeings Super Hornet) är hur de behandlade Canadair i fjol i samband med deras C-series. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

https://www.janes.com/article/90683/first-saab-gripen-e-for-brazil-makes-first-flight

 

The first Saab Gripen E multirole fighter being developed for Brazil, 39-6001, made its first flight on 26 August, Saab said in a statement.

The flight lasted 65 minutes and included test points to verify basic handling and flying qualities at different altitudes and speeds. The aircraft operated from Saab's airfield in Linköping, Sweden. The first flight took place less than five years since the contract was signed, according to Saab President and CEO Håkan Buskhe.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 3/25/2017 at 10:22 AM, Andtryggve said:

Att Indien vid en order kommer att få tillgång till komponenterna till Gripen E gäller ju säkert, men frågan är ju vad det kostar att bygga upp produktion i Indien. Speciellt om man ska bygga allt i landet.

Dock så är det väl så att det är försvarsministeriet i Indien som har drivit "made in India"-policyn, så med en ny försvarsminister så kan ju det ändras. Indiska flygvapnet är väl mest intresserad av att få fler flygplan så snabbt och billigt som möjligt.

 

Och jag har intrycket att man gör denna affär p g a att man anser att man inte har tid att vänta på Tejas, som ju då var tänkt att ersätta bland annat Mig-21. Om man vill köpa in ett flygplan för att hålla uppe numerären så torde tidsfaktorn spela in, och där är väl Gripen E det enda plan som inte är i produktion, eller ens har flugit än.

Det lär väl innebära att Gripen E troligen är det plan som det kommer att ta längst tid att få i tjänst om man väljer det. Det kanske inte är avgörande, men kan nog spela in.


https://www.airforce-technology.com/news/iaf-83-tejas-fighter-jets-hal/
 

The Indian Air Force (IAF) has reportedly finalised the acquisition of 83 single-engine Tejas Mark-1A light combat aircraft (LCA) fighter jets.

The deal with Hindustan Aeronautics Limited (HAL) also includes maintenance and infrastructure.

Initially, HAL quoted nearly Rs565bn ($7.9bn) but the contract price has now decreased to a final amount of up to Rs390bn ($5.4bn), reported The Times of India (TOI).

The Mark-1A fighter jets are expected to be delivered three years after the agreement has been signed.

Under the deal, the Mark-1A jets will feature 43 improvements.

Some of the enhancements include active electronically scanned array (AESA) radar, long-range beyond visual range missiles, air-to-air refuelling and advanced electronic warfare.

390 miljarder rupier på 83 st flygplan ger ett styckpris på 714 miljoner kr. Mark-1A sägs vara ett sätt att hålla igång produktionen innan den försenade Mark-2 kommer. Tilläggas kan sägas att man innan har 40 st av den problemfyllda Mark-1.

Edited by vikingman

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




  • Similar Content

    • By Sebastian C
      Idag tweetade Fortifikation väst en gif från när sista J35J lämnade F10 år 2002. Det fick mig att tänka på hur gammalt det planet var.
       
      J35A togs i tjänst år 1960. 15 år efter andra världskrigets slut! Och typen användes operativt av flygvapnet fram tills 1998, Finland använde typen tills år 2000, Danmark fram till 1993 och Österrike använde draken fram tills 2005!
       
      Då undrar jag hur bra flygplanet faktiskt var. De danska drakarna räknar vi inte då deras användes för attack och spaning, och jag endast undrar över jaktversionerna. Sverige använde den ultimala versionen - J35J när typen togs ur tjänst. Men Finland använde J35XS vilken - så vitt jag vet - är samma som J35D och Österrike använde J35Ö vilken var andrahands J35D vilka hade uppgraderats och modifierats för Österrikiskt bruk. Dessa typer lämnade aktiv tjänst 2 respektive 7 år efter att den bästa drakenversionen lämnade svensk tjänst. Varför?
       
      Vad var det som gjorde att draken fanns kvar till gripenepoken när jaktviggen egentligen skulle ersätta den? Vilka fördelar fanns det hos typen? När man jämför radar, vapen och avionik är J35J klart underlägsen jaktviggen.
    • By vikingman
      Han har skrivit en bok som heter En fältflygare från Mjölby. Finns på Svensk Flyghistorisk Förenings webshop. Verkar slutsåld på andra ställen.
       
       
    • By Sebastian C
      Det är inte direkt någon hemlighet att dagens Gripen är mer av en JaS 39 än en JAS 39. Med bara 3 olika sorters bomber - varav 2 är varianter av samma bomb - har man inte särskilt stor möjlighet att bekämpa olika typer av markmål, såsom stridsvagnar eller luftvärn. Jag hänvisar till detta blogginlägg av Wiseman från 2013: http://wisemanswisdoms.blogspot.com/2013/09/den-icke-existerande-arsenalen.html?m=1
       
      Visserligen har vi sedan dess anskaffat GBU-39 Small Diametre Bomb, fast den lider av samma svagheter som beskrivs i Wisemans inlägg. För övrigt så kommer RBS 15ER snart vilken kommer att ha en räckvidd på ungefär 200km samt möjlighet att användas mot markmål. Den blir alltså en allsidig kryssningsrobot.
       
      Då kommer vi till frågeställningen som den här diskussionen förhoppningsvis skall handla om: Vilka typer av attackvapen borde anskaffas för JAS 39E, och vilken är viktigast?
       

    • By Perman
      Svensk försvarsaffär med Israel kritiseras
       
      /Per
       
       
      UPDATE
       
      FMV har nu kommenterat affären: FMV:s kommentar till Dagens Industri 4 september
       
      Försvarsbloggaren Skipper har också kommenterat affären på twitter: Skipper på twitter angående köpet av israeliskt sjöövervakningsystem till marinen
       
       
×
×
  • Create New...