Jump to content

JAS lilla segertåg - Export och försäljning av JAS 39 Gripen


caridon

Recommended Posts

Nya artiklar om att Saab hoppas kunna sälja Gripen till många länder. Här nämns Botswana igen, där sades det väl i somras att en affär i princip var klar, och sedan blev det tyst. Kanada nämns också, men där står det väl realistiskt mellan F-18 och F-35.

 

Belgien hade väl mer eller mindre bestämt sig för F-35 också? Mindre länder som Slovakien och Bulgarien är nog Saabs bästa chans, problemet där är väl att det knappast rör sig om så många plan. Frågan är väl också om man har så många Gripen C att hyra ut längre.

 

http://www.sydsvenskan.se/2017-03-15/colombia-kan-bli-ny-kopare-av-gripen

 

Quote

Förutom Indien och Colombia förs sedan tidigare samtal med Finland, Belgien, Schweiz och Kanada, plus Indonesien, Filippinerna, Malaysia, Kroatien, Slovakien, Bulgarien och Botswana – totalt 13 möjliga nya kunder.

 

Link to comment
Share on other sites

Kanada har ju valt f-18 superhornet som interrim lösning nu. När dom gör sitt fighter val, så får vi väl se, men f-35 känns väl som det närmsta valet för dom, jag vet att det finns andra tongångar där ochså, men inom militären är f-35 det ända valet tror jag. Saab har ju sagt att nyproduktion av gripen c/d är fullt möjligt, så problemen att få fram c/d's finns väl inte riktigt. Det mest intressanta just nu, måste ju ändå vara Indien med rfi både för gripen E och Gripen M. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Urbaan said:

Kanada har ju valt f-18 superhornet som interrim lösning nu. När dom gör sitt fighter val, så får vi väl se, men f-35 känns väl som det närmsta valet för dom, jag vet att det finns andra tongångar där ochså, men inom militären är f-35 det ända valet tror jag. Saab har ju sagt att nyproduktion av gripen c/d är fullt möjligt, så problemen att få fram c/d's finns väl inte riktigt. Det mest intressanta just nu, måste ju ändå vara Indien med rfi både för gripen E och Gripen M. 

F-35 blir det nog för Kanada till slut.

 

Saab kan säkert nytillverka Gripen C/D, men att nytillverka plan för att leasa ut lär väl vara en rätt mycket sämre affär för Saab än att kunna hyra ut befintliga plan.

 

Indien är en möjlighet, men jag undrar jag. Och Gripen M (om det är Sea Gripen som menas) är nog inte aktuell för indiska flottan, för de efterlyste väl ett tvåmotorigt plan i sin kravspec.

 

Men det verkar som om Indien fortfarande tittar på Super Hornet, trots att man har sagt att det är ett enmotorigt plan som man vill ha till flygvapnet. Så vad vet man. Men Indiens upphandlingar verkar vara en riktig soppa.

Link to comment
Share on other sites

50 minutes ago, Andtryggve said:

 

Saab kan säkert nytillverka Gripen C/D, men att nytillverka plan för att leasa ut lär väl vara en rätt mycket sämre affär för Saab än att kunna hyra ut befintliga plan.

 

 SAAB får mycket lite när svenska staten hyr ut sina plan. SAAB har inte hyrt ut några Gripen. SAAB är knappast aktuella att hyra ut plan, kunden får köpa dom.

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, Andtryggve said:

Här nämns Botswana igen, där sades det väl i somras att en affär i princip var klar, och sedan blev det tyst. 

 

Det senaste jag hört är att man övergett planerna på ett så avancerat flyg som Gripen och att T-50 kan ta hem det.

 

15 hours ago, Andtryggve said:

Belgien hade väl mer eller mindre bestämt sig för F-35 också?

 

Det vore nästintill efterblivet av Belgien att köpa något annat än F-35, då de förhandslagrar B-61or.

 

15 hours ago, Andtryggve said:

Mindre länder som Slovakien och Bulgarien är nog Saabs bästa chans, problemet där är väl att det knappast rör sig om så många plan.

 

Hoppas på Slovakien. Problemet med balkanländerna är ju att det är så svårt att matcha priserna av begagnade F-16. Visst har de mer begränsad livslängd, men politiker tenderar inte att tänka på det långa loppet.

 

Störst chans att sälja Gripen E till är nog Indien, Schweiz och kanske på sikt Colombia. Sedan så tillkommer det ju i framtiden fler länder som man inte tänker på nu. C/D versionen är svårare att spekulera om. 

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, JakobS said:

 

Det senaste jag hört är att man övergett planerna på ett så avancerat flyg som Gripen och att T-50 kan ta hem det.

 

Det låter ju vettigt, måste jag säga. Gripen känns lite överdimensionerat för Botswanas del.

 

 

10 hours ago, JakobS said:

 

Det vore nästintill efterblivet av Belgien att köpa något annat än F-35, då de förhandslagrar B-61or.

 

 

Så sant.

 

10 hours ago, JakobS said:

Hoppas på Slovakien. Problemet med balkanländerna är ju att det är så svårt att matcha priserna av begagnade F-16. Visst har de mer begränsad livslängd, men politiker tenderar inte att tänka på det långa loppet.

 

Störst chans att sälja Gripen E till är nog Indien, Schweiz och kanske på sikt Colombia. Sedan så tillkommer det ju i framtiden fler länder som man inte tänker på nu. C/D versionen är svårare att spekulera om. 

Indien är en möjlighet, även om jag har förstått att man har erbjudit både F-16 och F-18 med flytt av tillverkningslinjerna till Indien. Det borde vara svårt för Saab att matcha rent kostnadsmässigt.

 

Men vi får väl se. Att Saab har bestämt sig för att marknadsföra Gripen C/D ytterligare en tid betyder väl att det finns en rätt stor prisskillnad mellan Gripen C och Gripen E.

Men som du säger så är nog begagnade F-16 en rätt svår konkurrent där.

 

Vi får som sagt se.

 

Link to comment
Share on other sites

On 2017-03-16 at 1:23 PM, Pal said:

 SAAB får mycket lite när svenska staten hyr ut sina plan. SAAB har inte hyrt ut några Gripen. SAAB är knappast aktuella att hyra ut plan, kunden får köpa dom.

Jo, det låter ju vettigt. Och det minskar nog antalet kunder en del. Att leasa plan som en billig lösning skulle nog länder vara intresserade av, men frågan är väl om det i dessa länder finns pengar till ett köp. Det gäller ju t ex Kroatien och Slovakien.

Edited by Andtryggve
Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Andtryggve said:

Indien är en möjlighet, även om jag har förstått att man har erbjudit både F-16 och F-18 med flytt av tillverkningslinjerna till Indien. Det borde vara svårt för Saab att matcha rent kostnadsmässigt.

 

Men vi får väl se. Att Saab har bestämt sig för att marknadsföra Gripen C/D ytterligare en tid betyder väl att det finns en rätt stor prisskillnad mellan Gripen C och Gripen E.

Men som du säger så är nog begagnade F-16 en rätt svår konkurrent där.

 

Saab har nog (i alla fall för tillfället) lite draghjälp i Indien av de nationalistiska dragningarna som går i USA. Det senaste som Lockheed sagt är att framtida F-16 kommer byggas i USA.

 

Sedan så är det också svårt att sia om vad Indien är ute efter rent teknologimässigt. Ännu bara en tillverkningslinje är de nog inte intresserade av. Likaså lär tekniköverföring för tillverkning av komponenter och motorer inte heller vara jätteintressant då de kan plocka upp dem från hela världen, ungefär som Saab gör.

Jag tror att de är allra mest intresserad av att få lära sig mer om själva utvecklingsprocessen. Att sätta ihop allting till ett komplett stridsflyg och få det att fungera som tänkt. Att Saab även erbjuder sig att utveckla en GaN-radar ihop med dem samt hjälpa dem med Tejas är också ytterligare draghjälp.

 

5 hours ago, Andtryggve said:

Men vi får väl se. Att Saab har bestämt sig för att marknadsföra Gripen C/D ytterligare en tid betyder väl att det finns en rätt stor prisskillnad mellan Gripen C och Gripen E.

 

Ett av det största problemet med nya JAS i min mening är väl just priset. Att punga ut runt 700 miljoner i fly-away blir magstarkt för många nationer gentemot amerikanska FA-18 E/F och F-35.

 

5 hours ago, Andtryggve said:

Det låter ju vettigt, måste jag säga. Gripen känns lite överdimensionerat för Botswanas del.

 

Det som talar för Sydkorea är väl också att de säkert är villiga till ett upplägg som med det finska artilleriet d.v.s plocka de äldsta skroven ur flygvapnet och sälj till bättre pris är nytillverkade och sedan ersätt dem med nya skrov. Men ännu så länge så är det nog inte helt dött för Saab, Botswanas flygvapen lär nog vara helt inställda på JAS. 

Edited by JakobS
Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, JakobS said:

 

Saab har nog (i alla fall för tillfället) lite draghjälp i Indien av de nationalistiska dragningarna som går i USA. Det senaste som Lockheed sagt är att framtida F-16 kommer byggas i USA.

 

Sedan så är det också svårt att sia om vad Indien är ute efter rent teknologimässigt. Ännu bara en tillverkningslinje är de nog inte intresserade av. Likaså lär tekniköverföring för tillverkning av komponenter och motorer inte heller vara jätteintressant då de kan plocka upp dem från hela världen, ungefär som Saab gör.

Jag tror att de är allra mest intresserad av att få lära sig mer om själva utvecklingsprocessen. Att sätta ihop allting till ett komplett stridsflyg och få det att fungera som tänkt. Att Saab även erbjuder sig att utveckla en GaN-radar ihop med dem samt hjälpa dem med Tejas är också ytterligare draghjälp.

 

Jo, ja.

Indien har ju både utvecklat egna stridsflygplan (HF-24), och även licenstillverkat flera flygplanstyper genom åren. De är väl idag igång med att tillverka Su-30 på licens. Frågan vad som skulle vara så annorlunda med att välja Saab jämfört med andra tillverkare. Vad skulle det ge dem som ingen annan kan göra? Men det är du ju inne på. :)

 

Affären med att tillverka Rafale i Indien stupade väl på att det skulle bli dyrt att tillverka planen i Indien, främst p g a ineffektivitet i Indien. Frågan är väl varför det då skulle bli så mycket billigare att tillverka Gripen i Indien. Och frågan är väl om de skulle lära sig mer av att Saab sätter upp tillverkning i Indien än om Boeing skulle göra det.

 

Det är väl inte heller omöjligt att det kommer att köpas fler Rafale till Indien, ska sägas. Det är väl kanske t o m troligt.

 

 

Quote

 

Ett av det största problemet med nya JAS i min mening är väl just priset. Att punga ut runt 700 miljoner i fly-away blir magstarkt för många nationer gentemot amerikanska FA-18 E/F och F-35.

 

Så sant. Och Gripens framtid ses nog som mer osäker av potentiella kunder också, i alla fall jämfört med t ex F-35. Och F-35 förefaller ju också ha gjort väldigt bra ifrån sig på Red Flag, det verkar onekligen som om det planet spelar i en egen division.

 

Quote

 

Det som talar för Sydkorea är väl också att de säkert är villiga till ett upplägg som med det finska artilleriet d.v.s plocka de äldsta skroven ur flygvapnet och sälj till bättre pris är nytillverkade och sedan ersätt dem med nya skrov. Men ännu så länge så är det nog inte helt dött för Saab, Botswanas flygvapen lär nog vara helt inställda på JAS. 

Möjligt, men jag undrade för egen del direkt vad poängen var för Botswana att köpa Gripen när jag såg den nyheten. Speciellt när man tänker på att de väl har haft en hel del problem med att hålla sina F-5or i luften p g a pengabrist.

 

Edited by Andtryggve
Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, Andtryggve said:

De är väl idag igång med att tillverka Su-30 på licens. Frågan vad som skulle vara så annorlunda med att välja Saab jämfört med andra tillverkare. Vad skulle det ge dem som ingen annan kan göra? Men det är du ju inne på. :)

 

Grejen är att de blir skedmatade av ryssarna för att få ihop SU30-kitten. Visst har en hel del inhemsk teknologi integrerats, men det är ryssarna som stått för det mesta av integreringen. Jag tror det är detta de inte vill upprepa. De vill få tillgång till hela förloppet.

Det är därför jag är tveksam till de amerikanska buden, jag tror det lutar mer åt att bara sätta upp monteringslinan i Indien för dem.

 

14 hours ago, Andtryggve said:

Affären med att tillverka Rafale i Indien stupade väl på att det skulle bli dyrt att tillverka planen i Indien, främst p g a ineffektivitet i Indien. Frågan är väl varför det då skulle bli så mycket billigare att tillverka Gripen i Indien. Och frågan är väl om de skulle lära sig mer av att Saab sätter upp tillverkning i Indien än om Boeing skulle göra det.

 

Inte enbart där problemet låg, fransmännen vägrade dela en hel del spetsteknologi med Indien. Planen skulle efter färdigställandet flygas till Frankrike för avslutande montering. Exempelvis så vägrade man dela en radarreducerande behandling runt glascockpiten.

 

Skulle jag tippa på något så är det nog att Saab, ifall det blir aktuellt, går sin egen väg med privata entrepenörer istället för HAL. Förutsatt att man får lov till det.

 

14 hours ago, Andtryggve said:

Det är väl inte heller omöjligt att det kommer att köpas fler Rafale till Indien, ska sägas. Det är väl kanske t o m troligt.

 

Tror också de beställer flera. Det bästa i min mening vore nog att göra om nuvarande order på 36 enheter till hangarvarianten, sedan beställa ytterligare 21 stycken för att täcka upp flottans behov av 57 stycken.

 

Dock skulle nog flygvapnet gå i taket...

 

14 hours ago, Andtryggve said:

Möjligt, men jag undrade för egen del direkt vad poängen var för Botswana att köpa Gripen när jag såg den nyheten. Speciellt när man tänker på att de väl har haft en hel del problem med att hålla sina F-5or i luften p g a pengabrist.

 

Det är väl som alla andra länder där nere, mycket prestige. De hårdsatsar på försvaret för tillfället.

Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, JakobS said:

 

Grejen är att de blir skedmatade av ryssarna för att få ihop SU30-kitten. Visst har en hel del inhemsk teknologi integrerats, men det är ryssarna som stått för det mesta av integreringen. Jag tror det är detta de inte vill upprepa. De vill få tillgång till hela förloppet.

Det är därför jag är tveksam till de amerikanska buden, jag tror det lutar mer åt att bara sätta upp monteringslinan i Indien för dem.

 

Uppgifterna jag har sett är att de Su-30MKI som har tillverkats efter 2013 har tillverkats "helt" i Indien, och inte av kit från Ryssland. Sedan är det väl även komponenten från Israel och Frankrike med i de indiska Su-30, så inhemsk är den ju knappast.

 

Men även Gripen innehåller ju gott om komponenter från olika länder, så frågan är väl hur lång tid och hur mycket det skulle kosta att bygga upp en tillverkning av allt detta i Indien. Det skulle nog både ta tid och kosta pengar. Om det är "made in India" som man vill ha på riktigt, så att säga....

 

Det skulle förmodligen vara snabbare att "bara" flytta tillverkningslinan för F16 eller F-18 till Indien. Och möjligen billigare. 

 

 

22 hours ago, JakobS said:

 

Inte enbart där problemet låg, fransmännen vägrade dela en hel del spetsteknologi med Indien. Planen skulle efter färdigställandet flygas till Frankrike för avslutande montering. Exempelvis så vägrade man dela en radarreducerande behandling runt glascockpiten.

 

Skulle jag tippa på något så är det nog att Saab, ifall det blir aktuellt, går sin egen väg med privata entrepenörer istället för HAL. Förutsatt att man får lov till det.

 

 

Tror också de beställer flera. Det bästa i min mening vore nog att göra om nuvarande order på 36 enheter till hangarvarianten, sedan beställa ytterligare 21 stycken för att täcka upp flottans behov av 57 stycken.

 

Dock skulle nog flygvapnet gå i taket...

 

 

Säkert, jag har inte stenkoll på hur affären gick i stöpet, men att det var en kombination av höga kostnader och ovilja att dea med sig av teknologi känner jag igen.

 

Sedan har det väl börjat diskuteras att sätta upp fler produktionslinjer för Tejas, möjligen med privata entreprenörer. Att Saab skulle vilja agera med privata entreprenörer om möjligt låter väl rimligt. 

 

22 hours ago, JakobS said:

Det är väl som alla andra länder där nere, mycket prestige. De hårdsatsar på försvaret för tillfället.

Jo, de har avsatt en del pengar till att köpa in ny materiel, men sedan ska de ju ha råd att hålla planen i luften också. Det hade det svårt att göra med F-5:orna under rätt många år.

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Andtryggve said:

 

Uppgifterna jag har sett är att de Su-30MKI som har tillverkats efter 2013 har tillverkats "helt" i Indien, och inte av kit från Ryssland. Sedan är det väl även komponenten från Israel och Frankrike med i de indiska Su-30, så inhemsk är den ju knappast.

 

Men även Gripen innehåller ju gott om komponenter från olika länder, så frågan är väl hur lång tid och hur mycket det skulle kosta att bygga upp en tillverkning av allt detta i Indien. Det skulle nog både ta tid och kosta pengar. Om det är "made in India" som man vill ha på riktigt, så att säga....

 

Det skulle förmodligen vara snabbare att "bara" flytta tillverkningslinan för F16 eller F-18 till Indien. Och möjligen billigare. 

 

 

 

Säkert, jag har inte stenkoll på hur affären gick i stöpet, men att det var en kombination av höga kostnader och ovilja att dea med sig av teknologi känner jag igen.

 

Sedan har det väl börjat diskuteras att sätta upp fler produktionslinjer för Tejas, möjligen med privata entreprenörer. Att Saab skulle vilja agera med privata entreprenörer om möjligt låter väl rimligt. 

 

Jo, de har avsatt en del pengar till att köpa in ny materiel, men sedan ska de ju ha råd att hålla planen i luften också. Det hade det svårt att göra med F-5:orna under rätt många år.

 

Värt att läsa om Indiens erfarenheter med att jobba med ryssarna 

 

http://timesofindia.indiatimes.com/india/after-sukhoi-mistake-india-to-go-for-russian-5th-gen-fighter-only-with-full-tech-transfer/articleshow/57546519.cms

 

Artikeln baserar sig på icke angivna källor, men det som skrivs är ju i sig plausibelt. 

 

Indierna är enligt detta ute efter riktig tech transfer, istf att bara plocka ihop jaktflyg från levererade delar. 

 

Det jag läst om Rafale affären, var att Indierna var ute efter att Rafale skulle byggas i Indien med leverantöransvar hos Dassault, men att allt jobb skulle göras av HAL (Hindustani Aeronautics Limited) som ju inte riktigt lyser i produktionsförmågan av Tejas. Att ta ansvar för leveransen när någon annan sköter produktionen är ju en öppen check. 

 

Här kan nog SAAB ha en öppning om man är färdig till ordentlig tech transfer, vilket SAAB ju påstår sig göra med Brasiliens flygindustri. 

 

(Sedan är ju artikelns bedömning av PAK-FA intressant, d.v.s. att det är ett stealth plan utan stealth och med ynkliga motorer ännu nu, men det hör säkert till en annan tråd) 

 

 

 

 

 

 

Edited by adam7
svrikfel
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, adam7 said:

 

Värt att läsa om Indiens erfarenheter med att jobba med ryssarna 

 

http://timesofindia.indiatimes.com/india/after-sukhoi-mistake-india-to-go-for-russian-5th-gen-fighter-only-with-full-tech-transfer/articleshow/57546519.cms

 

Artikeln baserar sig på icke angivna källor, men det som skrivs är ju i sig plausibelt. 

 

Indierna är enligt detta ute efter riktig tech transfer, istf att bara plocka ihop jaktflyg från levererade delar. 

 

Det jag läst om Rafale affären, var att Indierna var ute efter att Rafale skulle byggas i Indien med leverantöransvar hos Dassault, men att allt jobbs skulle göras av HAL (Hindustani Aeronautics Limited) som ju inte riktigt lyser i produktionsförmågan av Tejas. Att ta ansvar för leveransen när någon annan sköter produktionen är ju en öppen check. 

 

Här kan nog SAAB ha en öppning om man är färdig till ordentlig tech transfer, vilket SAAB ju påstår sig göra med Brasiliens flygindustri. 

 

(Sedan är ju artikelns bedömning av PAK-FA intressant, d.v.s. att det är ett stealth plan utan stealth och med ynkliga motorer ännu nu, men det hör säkert till en annan tråd) 

 

http://www.defensenews.com/articles/full-tech-transfer-could-derail-indo-russian-fifth-gen-fighter-program

 

Den här artikeln ger mer negativa signaler.

 

The Indo-Russian fifth-generation fighter aircraft under joint development and production by the two countries has taken a hit, with Russia showing reluctance to fully transfer the aircraft technology, particularly stealth capabilities, despite repeated reminders, according to a top Indian Air Force official.

 

For the most part, officials and analysts share a common view that a delay the final FGFA agreement is unlikely to shelve the entire program. 

"It's unlikely that an in-principle agreement between Russian and Indian heads of government would be shelved. If India is unhappy with the extent of technology transfer, it would likely resort to a straightforward, albeit limited, buy, as happened in the case of the Rafale deal [with France]. Doors would be kept open for enhancing the scope of the deal at a later date," Thakur said.

The Air Force official pointed out that India has worked out operational needs for the FGFA, which the service says could differ from those of the Russians in some aspects. Russia has already moved ahead with its own research and development of the FGFA.

Russia is doing very well with its version of the FGFA, which is called the T-50. The first flight of the T-50 took place in 2010.

In addition, Russia said it will fly the T-50 with the Product 30 engine, giving it Mach 1.5 supercruise, by 2020.

The Indian Air Force wants technology transfer for the FGFA from Russia because it is facing difficulties in the Russian Sukhoi Su-30MKI aircraft due to no availability of spares and technology transfer. India has contracted 272 Su-30MKI aircraft and is license producing the same at state-owned Hindustan Aeronautics Limited facilities.

 

Så full tekniköverföring verkar ju väldigt viktig om Indierna skall kunna tillverka reservdelar till Sukhoi T-50/ PAK-FA.

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, adam7 said:

 

Värt att läsa om Indiens erfarenheter med att jobba med ryssarna 

 

http://timesofindia.indiatimes.com/india/after-sukhoi-mistake-india-to-go-for-russian-5th-gen-fighter-only-with-full-tech-transfer/articleshow/57546519.cms

 

Artikeln baserar sig på icke angivna källor, men det som skrivs är ju i sig plausibelt. 

 

Indierna är enligt detta ute efter riktig tech transfer, istf att bara plocka ihop jaktflyg från levererade delar. 

 

Det jag läst om Rafale affären, var att Indierna var ute efter att Rafale skulle byggas i Indien med leverantöransvar hos Dassault, men att allt jobb skulle göras av HAL (Hindustani Aeronautics Limited) som ju inte riktigt lyser i produktionsförmågan av Tejas. Att ta ansvar för leveransen när någon annan sköter produktionen är ju en öppen check. 

 

Här kan nog SAAB ha en öppning om man är färdig till ordentlig tech transfer, vilket SAAB ju påstår sig göra med Brasiliens flygindustri. 

 

(Sedan är ju artikelns bedömning av PAK-FA intressant, d.v.s. att det är ett stealth plan utan stealth och med ynkliga motorer ännu nu, men det hör säkert till en annan tråd) 

 

 

 

 

 

 

Jo, det låter som bra poänger. Och kan Saab erbjuda "riktig" tech-transfer så visst, Men det är ju gott om komponenter i Gripen som tillverkar i andra länder än Sverige, och ska man bygga upp produktion av allt det i Indien så lär det ta tid och kosta pengar.

 

Men om Indien väljer Gripen så lär det väl bli en rätt mycket större order än Brasiliens, så då lär det väl satsas stora pengar också. 

 

Och att indierna är kritiska mot PAL-FA har jag också hört rätt mycket om. Och med tanke på att de väl har stått för en stor del av finansieringen så kan man ju undra lite över hur det kommer att gå med det projektet till slut. Men som du säger så är väl det ämnet för en annan tråd.

Link to comment
Share on other sites

Sedan är det ju också frågan om tidsaspekt. Gripen E har ju faktiskt inte flugit än, även om det väl planerat att ske tämligen snart.

 

Om Indien har bråttom att få fler stridsflygplan i tjänst så är frågan om Gripen E är det "snabbaste" valet. 

 

Men som sagt, argumenten om ToT och hjälp med Tejas är ju rätt bra och starka. Vi får väl se hur det blir.

Link to comment
Share on other sites

Saab har nog måttlig chans att sälja Gripen där.

Belgien var ju ett av de fyra NATO-länder som köpte F-16 på 1970-talet. Då tillsammans med Norge. Nederländerna och Danmark.

Norge, Nederländerna och Danmark har ju alla valt F-35 som ersättare till F-16. Att Belgien skulle välja något annat är väl inte omöjligt, men får nog betraktas som väldigt osannolikt.

 

Som JakobS har nämn i tråden så är ju också Belgien en av de NATO.medlemmar som är med och övar för insats med kärnvapen från sina flygplan, och om de tänker vara med där i fortsättningen så är det nog F-35 som gäller.

Link to comment
Share on other sites

On 19 mars 2017 at 3:40 PM, Andtryggve said:

 

Uppgifterna jag har sett är att de Su-30MKI som har tillverkats efter 2013 har tillverkats "helt" i Indien, och inte av kit från Ryssland. Sedan är det väl även komponenten från Israel och Frankrike med i de indiska Su-30, så inhemsk är den ju knappast.

 

Ganska mycket som tillverkas i Indien faktiskt, men det rör sig om tillverkningskitt för komponenttillverkning. Man saknar även teknisk kontroll över SU-30 och är besviken på tillgången till ingenjörsarbetet. Även arbetet med motorerna har varit frustrerande för dem då de vill få tillgång till mer. Därav att jag använder uttrycket "skedmatning".

Det är här jag tror Saab kan spela en stor roll d.v.s man ger stor kontroll om de tekniska och konstruktionsmässiga kunskaperna. Komponenttillverkning bli sekundärt.

 

Sen kan jag också ha fel, det kan ju slå helt åt andra hållet också att man bara väljer en F-16 lina som snabbt får ut plan. 

 

On 20 mars 2017 at 9:54 AM, Andtryggve said:

Om Indien har bråttom att få fler stridsflygplan i tjänst så är frågan om Gripen E är det "snabbaste" valet. 

 

Med de tidsaspekter som presenterats så går det lite emot F-16 och mot Gripen. Däremot är det ju Indien så det kan vara annorlunda om några veckor!

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, JakobS said:

Sen kan jag också ha fel, det kan ju slå helt åt andra hållet också att man bara väljer en F-16 lina som snabbt får ut plan. 

 

Hur ställer sig president Trump till attt flytta tillverkning till Indien? Han var ju inte pigg till att de amerikanska biltillverkarna flyttade tillverkning till Mexiko.

Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, JakobS said:

 

Ganska mycket som tillverkas i Indien faktiskt, men det rör sig om tillverkningskitt för komponenttillverkning. Man saknar även teknisk kontroll över SU-30 och är besviken på tillgången till ingenjörsarbetet. Även arbetet med motorerna har varit frustrerande för dem då de vill få tillgång till mer. Därav att jag använder uttrycket "skedmatning".

Det är här jag tror Saab kan spela en stor roll d.v.s man ger stor kontroll om de tekniska och konstruktionsmässiga kunskaperna. Komponenttillverkning bli sekundärt.

 

Visst, men kan man verkligen få full teknisk kontroll över Gripen, med tanke på jur mycket utländska komponenter det finns i det planet?

Men man kan ju hoppas.

 

 

20 hours ago, JakobS said:

 

Sen kan jag också ha fel, det kan ju slå helt åt andra hållet också att man bara väljer en F-16 lina som snabbt får ut plan.

 

Med de tidsaspekter som presenterats så går det lite emot F-16 och mot Gripen. Däremot är det ju Indien så det kan vara annorlunda om några veckor!

Är det bråttom borde det tala för F-16, Gripen E har ju inte flugit än, och det lär ta tid att få igång tillverkningen.

 

Men vi får väl som sagt se.

Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, vikingman said:

 

Hur ställer sig president Trump till attt flytta tillverkning till Indien? Han var ju inte pigg till att de amerikanska biltillverkarna flyttade tillverkning till Mexiko.

Anledningen till att man erbjuder flytt av linorna för F-16 (och F-18) till Indien vid en affär är väl att man kallt räknar med att produktionen av F-16 och F-18 snart kommer att läggas ned. I alla fall F-16 är väl snart vid vägs ände, och kommer att avlösas av produktion av F-35.

 

Men det kan ju hända att Trump stoppar en sådant affär förstås.

Link to comment
Share on other sites

On 23 mars 2017 at 6:27 PM, vikingman said:

 

Hur ställer sig president Trump till attt flytta tillverkning till Indien? Han var ju inte pigg till att de amerikanska biltillverkarna flyttade tillverkning till Mexiko.

 

Tror inte det är någon fara med den biten. Det är ju det eller ingen order alls, så när allt snack är klart så får det nog ett okej.

 

7 hours ago, Andtryggve said:

 

Visst, men kan man verkligen få full teknisk kontroll över Gripen, med tanke på jur mycket utländska komponenter det finns i det planet?

Men man kan ju hoppas.

 

Jo, men Indien lär ju få tillgång till precis allting som Saab har tillgång till, så det är nog inget problem. Tror inte att komponenterna får en avgörande roll.

 

7 hours ago, Andtryggve said:

Är det bråttom borde det tala för F-16, Gripen E har ju inte flugit än, och det lär ta tid att få igång tillverkningen.

 

Men vi får väl som sagt se.

 

Inget som indikerar att man vill stressa. Hade man haft stort intresse för specifikt F-16 så skulle det ju kunna ske över en natt nästan.

 

7 hours ago, Andtryggve said:

Anledningen till att man erbjuder flytt av linorna för F-16 (och F-18) till Indien vid en affär är väl att man kallt räknar med att produktionen av F-16 och F-18 snart kommer att läggas ned. I alla fall F-16 är väl snart vid vägs ände, och kommer att avlösas av produktion av F-35.

 

Tror nog bägge linorna i USA kan leva vidare en bra bit än så länge. Det lär ju trilla in fler ordrar på F-16. Man har ju sagt nu att man kommer behöva 2 år på sig för att leverera nästa F-16 order från att man skriver under, då man ämnar flytta produktionen.  FA-18 lär nog också ta hem fler orders, om inte annat så får säkert USN mandat att köpa fler.

Edited by JakobS
Link to comment
Share on other sites

http://omni.se/uppgifter-saab-ser-ut-att-forlora-avtal-i-malaysia/a/epBgO

 

Quote

Malaysia vill rusta upp sitt flygvapen och Saab är en av många tillverkare som är intresserade av ordern, som värderas till uppemot 20 miljarder kronor. Men enligt SvD Näringsliv ser det svenska försvarsbolaget ut att få det tufft. En av utmanarna är franska Dassault med sitt flygplan Rafale, och enligt uppgifter till Reuters ligger de bäst till i nuläget.
Men Saab har inte gett upp hoppet. Bolagets kommunikatör Sebastian Carlsson säger till SvD att de har marknadsfört Gripen i flera år och att det skulle passa bra.
– Det är nog mest spekulationer att det bara är två företag kvar på deras lista.

 

Link to comment
Share on other sites

JakobS

Jag svarar såhär, eftersom jag två gånger har skrivit ett svar med citeringar, men detta på något sätt har försvunnit innan jag hunnit posta.

 

Att Indien vid en order kommer att få tillgång till komponenterna till Gripen E gäller ju säkert, men frågan är ju vad det kostar att bygga upp produktion i Indien. Speciellt om man ska bygga allt i landet.

Dock så är det väl så att det är försvarsministeriet i Indien som har drivit "made in India"-policyn, så med en ny försvarsminister så kan ju det ändras. Indiska flygvapnet är väl mest intresserad av att få fler flygplan så snabbt och billigt som möjligt.

 

Och jag har intrycket att man gör denna affär p g a att man anser att man inte har tid att vänta på Tejas, som ju då var tänkt att ersätta bland annat Mig-21. Om man vill köpa in ett flygplan för att hålla uppe numerären så torde tidsfaktorn spela in, och där är väl Gripen E det enda plan som inte är i produktion, eller ens har flugit än.

Det lär väl innebära att Gripen E troligen är det plan som det kommer att ta längst tid att få i tjänst om man väljer det. Det kanske inte är avgörande, men kan nog spela in.

 

När det gäller linorna för F-16 och F-18 så har väl i alla fall F-18 chans att ta hem fler orders, även från US Navy som du säger. men nybyggda F-16 är det väl bara UAE som väntar på nu?

 

 

Link to comment
Share on other sites

On 3/25/2017 at 1:08 AM, DaRaven said:

 

Det verkar som att både SAAB och MD fortfarande är kvar i leken. Senast valde man i Malaysia att köpa endast tvåsitsiga F/A-18D.

 

http://www.combataircraft.com/en/News/2017/03/27/Rafale,-Eurofighter-Not-Shortlisted-In-Malaysian-MRCA-Jet-Competition-Defence-Minister/

Edited by Andratenor
Link to comment
Share on other sites

On 25 mars 2017 at 10:22 AM, Andtryggve said:

Att Indien vid en order kommer att få tillgång till komponenterna till Gripen E gäller ju säkert, men frågan är ju vad det kostar att bygga upp produktion i Indien. Speciellt om man ska bygga allt i landet.

 

Kosta lär det göra, enbart Indien som kan svara på om det är värt det. Får se hur mycket de vill bygga i landet när det kommer till kritan.

 

On 25 mars 2017 at 10:22 AM, Andtryggve said:

Och jag har intrycket att man gör denna affär p g a att man anser att man inte har tid att vänta på Tejas, som ju då var tänkt att ersätta bland annat Mig-21. Om man vill köpa in ett flygplan för att hålla uppe numerären så torde tidsfaktorn spela in, och där är väl Gripen E det enda plan som inte är i produktion, eller ens har flugit än.

Det lär väl innebära att Gripen E troligen är det plan som det kommer att ta längst tid att få i tjänst om man väljer det. Det kanske inte är avgörande, men kan nog spela in.

 

Jag uppfattar det inte som att man är under tidspress, snarare att man inte längre tror att Tejas kommer leverera allt som man hoppats på. Ingenting i Indien går ju snabbt, vi lär få vänta flera år innan det sker något.

 

Frågan nu är nog snarare vad omstuvningen på försvarsministeriet gör med hela programmet, kommer det rinna ut i sanden?

 

On 25 mars 2017 at 10:22 AM, Andtryggve said:

När det gäller linorna för F-16 och F-18 så har väl i alla fall F-18 chans att ta hem fler orders, även från US Navy som du säger. men nybyggda F-16 är det väl bara UAE som väntar på nu?

 

Enbart Irak som väntar på några enstaka vipers, sen kommer produktionen flytta till South Carolina. En ny order för F-16 kommer få vänta två år efter att kontrakten skrivs på. Tror det finns bra med hopp för F-16 linan. Dels så är de mycket moderniseringar på gång till V-versionen (hela Sydkoreas flotta bland annat) och dels så har Air National Guard nu på allvar börjat prata om att ersätta sina F-15 med både nya och renoverade F-16. I tillägg så är det nog fler ökenländer som kan vara intresserade bl.a Pakistan, Bahrain och kanske även Polen.

 

On 27 mars 2017 at 1:30 PM, Andratenor said:

 

Det verkar som att både SAAB och MD fortfarande är kvar i leken. Senast valde man i Malaysia att köpa endast tvåsitsiga F/A-18D.

 

Nog tror jag att de är kvar i leken ännu, frågan är nog snarare om Malaysia verkligen har råd med något av planen.

Link to comment
Share on other sites

21 minutes ago, JakobS said:

 

Kosta lär det göra, enbart Indien som kan svara på om det är värt det. Får se hur mycket de vill bygga i landet när det kommer till kritan.

 

 

Jag uppfattar det inte som att man är under tidspress, snarare att man inte längre tror att Tejas kommer leverera allt som man hoppats på. Ingenting i Indien går ju snabbt, vi lär få vänta flera år innan det sker något.

 

Frågan nu är nog snarare vad omstuvningen på försvarsministeriet gör med hela programmet, kommer det rinna ut i sanden?

 

Ok, mitt intryck är att det främst är brådska om gör att man öht vill (eller ville, vi får väl se vad som händer efter omstuvning, som du säger) genomföra denna affär. Om man inte har bråttom kan man ju lika gärna vänta på nyare versioner av Tejas,

 

Vilket man kanske gör till slut, vi får väl se hur det utvecklar sig.

 

 

21 minutes ago, JakobS said:

 

Enbart Irak som väntar på några enstaka vipers, sen kommer produktionen flytta till South Carolina. En ny order för F-16 kommer få vänta två år efter att kontrakten skrivs på. Tror det finns bra med hopp för F-16 linan. Dels så är de mycket moderniseringar på gång till V-versionen (hela Sydkoreas flotta bland annat) och dels så har Air National Guard nu på allvar börjat prata om att ersätta sina F-15 med både nya och renoverade F-16. I tillägg så är det nog fler ökenländer som kan vara intresserade bl.a Pakistan, Bahrain och kanske även Polen.

 

 

Ah, glömde bort de irakiska maskinerna. Pakistan har nog svårt att ha råd med nya F-16 om de inte får dem via bistånd, men ANG är ju en möjlighet. Och Bahrain tänkte jag inte heller på, men det lär väl inte vara så många maskiner där heller.

Polen verkar svänga lite fram och tillbaka när det gäller stridsflyg, men jag vet inte

 

Om F-16 linan hålls igång är det nog dåliga nyheter för Gripen E, dock....

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Andtryggve said:

 

Ok, mitt intryck är att det främst är brådska om gör att man öht vill (eller ville, vi får väl se vad som händer efter omstuvning, som du säger) genomföra denna affär.

 

Ur ett rent operativt perspektiv så är det ju ganska bråttom, men det var det också för 10 år sedan.

 

1 hour ago, Andtryggve said:

Om man inte har bråttom kan man ju lika gärna vänta på nyare versioner av Tejas,

 

Jo, men man har ju problem med den första versionen. För att inte tala om att få igång tempot i linan.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

https://www.svd.se/saab-gripen-en-av-fem-kandidater-i-finland

 

Försvarskoncernen Saabs stridsflygplan Gripen är alltjämt en av fem kandidater i Finlands upphandling av nya stridsflyg.
Det framgår av ett pressmeddelande från det finska försvarsdepartementet daterat måndagen den 24 april.
STOCKHOLM. När svar från fem tillverkare har granskats noterar det finska försvarsdepartementet att samtliga alternativ ryms inom budgeten på 7-10 miljarder euro.

Det slutliga beslutet väntas tas år 2021. De nya stridsflygplanen väntas introduceras mellan 2025-2030.

Saab har tidigare nämnt Finland som ett land med intresse för E-versionen av Gripen.

Svenska Dagbladet skrev i dagens upplaga att Boeing drar sig ur kampen om att få sälja stridsflygplan till Belgien, något som ökar möjligheten för svenska Gripen i det landet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...