Jump to content

JAS lilla segertåg - Export och försäljning av JAS 39 Gripen


caridon

Recommended Posts

Hur svårt kan det vara att få IRST att funka på Gripen. SAAB har ju experimenterat med IRST tidigare, och andra har ju lyckats - även om det finns de som har problem (gissa vilka..).

 

Vad jag skulle vilja se från SAAB är någon form av medial motoffensiv där svenska, tjeckiska, ungerska, thailändska och sydafrikanska piloter och flygvapenhöjdare uttalar sig om vad de tycker om Gripen. Om Gripen är så värdelös som fransk-schweizisk media påstår är det svårt att få något positivt från de andra brukarna, men jag har en känsla av att det inte riktigt är så.

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Nä, precis. Men jag tror inte de menar IRIS-T i artikeln, utan IRST, alltså en såndäringa "IR-kula" på själva flygplanet.

Finns ju en riktigt bra kapselmonterad IR-lösning med en riktigt bra dagkamera att använda. Tror inte en fast monterad IR-spanare blir mer användbar. Tänk på att IR-spanarlösningen på J35F aldrig följde med över till JA37 då datalänken gav bättre förmåga.

 

J.K Nilsson

Link to comment
Share on other sites

Om nu räckvidden är så stort problem för den jättestora nationen Schweiz att inte ens Gripen NG kommer räcka så får de väl låta sina F/A-18 stå för långdistansintercepts.

Jag blir lite förvirrad när jag läser artiklarna. Är det Hornet de ska ersätta, eller F-5 Tiger? Om de vill ersätta F-5 med något som är minst lika potent som Hornet vore det väl smartare att köpa fler Legacy Hornets och uppgradera dessa, istället för att byta till en helt annan flygplanstyp - särskilt till en som är minst lika dyr, eller dyrare i drift än F/A-18. Ska de ersätta F-5 med något motsvarande, fast modernt, ja då är det väl Gripen som passar bäst..

Jag är lika förvirrad som du fast över påståendet att F-18C/D skall ha bättre räckvidd är fpl39.

 

J.K Nilsson

Link to comment
Share on other sites

Jag är lika förvirrad som du fast över påståendet att F-18C/D skall ha bättre räckvidd är fpl39.

 

Ja, jag har ingen aning. Som sagt, när jag räknar på det så får jag det till att med bägge motorerna på full ebk så räcker soppan lika länge, i tid räknat, och mig veterligen är inte Hornet någon fartfantom, så jag skulle tro att den inte på samma tid hinner ta sig så mycket längre, eller som ni påstår, den kommer inte lika långt. Sen kan man ju argumentera att det kanske går att flyga längre med Hornet än Gripen C/D om man lastar mer bränsle externt och flyger ekonomiskt, men det var ju inte det Schweizarna testade när de uppenbarligen startade och accelererade upp till M1,35 och flög tills dess att det blinkade "Bingo".

 

Men de verkar ju uppenbarligen grymt nöjda med F/A-18C, så om de vill ha ett flygplan som har lika bra prestanda som den, varför inte köpa fler då? Borde väl gå att köpa loss lite Legacy Hornets begagnade och gångtidsförlänga kanske? Är det annars som Maurer säger, att de inte har råd med andra flygplan, då får man bita i det sura äpplet. Jag hade gärna haft en Koenigsegg, men jag får väl stå ut med min Kia tills dess att någon ger mig 12 mille..

Link to comment
Share on other sites

 

 

Någon som vill slå vad om hur lång tid det tar innan denna artikeln slås upp stort i svensk media utan kritisk granskning av påståendena? Är det inte förunderligt att dessa artiklarna alltid sammanfaller i tiden en bit före viktiga beslut i flygplansaffärer? Brasilien ryktas ju avge beslut i sin FX-2 under Juni månad ...

 

-[]-[Textlank]-[aftonbladet]-[]-[]"]Det tog inte allt för lång tid..

 

Dock har de som det verkar intervjuat både Saab och Försvarsministern.

Försökte copy pasta intressanta delar ,med bland annat citaten att de var besviken på att de nya robotarna AMRAMM :) och IRST inte var på plats..

Med andra ord samma faktafel..

:)

Link to comment
Share on other sites

Någon som vill slå vad om hur lång tid det tar innan denna artikeln slås upp stort i svensk media utan kritisk granskning av påståendena? Är det inte förunderligt att dessa artiklarna alltid sammanfaller i tiden en bit före viktiga beslut i flygplansaffärer? Brasilien ryktas ju avge beslut i sin FX-2 under Juni månad ...

 

Det tog inte allt för lång tid..

 

Dock har de som det verkar intervjuat både Saab och Försvarsministern.

Försökte copy pasta intressanta delar ,med bland annat citaten att de var besviken på att de nya robotarna AMRAMM :) och IRST inte var på plats..

Med andra ord samma faktafel..

:)

Det var dagens roliga, jag tror inte jag sett något roligare än en pilot som är besviken över att ett provflygplan flyger med blinda robotar under provflygningar. :Malaj:

 

J.K Nilsson

Link to comment
Share on other sites

Det för tankarna till 50-talets högfartsprov och olka slags fartrekord. Enligt artikeln verkar piloten besviken över att Gripen Demon inte klarade att flyga i mach 2. Hur viktigt är det idag att nå mach 2 med ett jaktplan? Är mach 2 prestanda ett viktigt krav från Schweiz?

Jag vet inte vilka höjder de genomförde flygpassen på men för att försöka nå mach 2 med Gripen gissar jag att flyghöjder mellan 12000-16000 m bör vara rimligt och utan robotar & extra tankar monterade.

Link to comment
Share on other sites

Saab och FM svarade med att det var den Schweiziska piloten som inte ville flyga fortare och att Saab o FM flugit nära mach 2 med Gripen Demon. Jag tolkade det som att den fullständiga versionen E/F kommer att kunna uppnå mach 2.

Link to comment
Share on other sites

Det för tankarna till 50-talets högfartsprov och olka slags fartrekord. Enligt artikeln verkar piloten besviken över att Gripen Demon inte klarade att flyga i mach 2. Hur viktigt är det idag att nå mach 2 med ett jaktplan? Är mach 2 prestanda ett viktigt krav från Schweiz?

Jag vet inte vilka höjder de genomförde flygpassen på men för att försöka nå mach 2 med Gripen gissar jag att flyghöjder mellan 12000-16000 m bör vara rimligt och utan robotar & extra tankar monterade.

 

Det är viktigt om köpare har det som ett krav.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nu får väl folk lugna ned sig. Om E/F ska kunna supercruisa i Mach 1.3 eller så, hur i hela friden kan någon få för sig att tro att den inte ska kunna göra mer än Mach 1.3? Menar någon att man slängt bort EBK?

Link to comment
Share on other sites

Någon som vill slå vad om hur lång tid det tar innan denna artikeln slås upp stort i svensk media utan kritisk granskning av påståendena? Är det inte förunderligt att dessa artiklarna alltid sammanfaller i tiden en bit före viktiga beslut i flygplansaffärer? Brasilien ryktas ju avge beslut i sin FX-2 under Juni månad ...

 

Det tog inte allt för lång tid..

 

Dock har de som det verkar intervjuat både Saab och Försvarsministern.

Försökte copy pasta intressanta delar ,med bland annat citaten att de var besviken på att de nya robotarna AMRAMM :) och IRST inte var på plats..

Med andra ord samma faktafel..

:)

 

 

Vid Saab tillbakavisas uppgifterna kraftfullt. Man skickade två personer till Schweiz denna vecka för att prata med journalister i Bern efter läckorna, något som visar att publiceringen var laddad.

 

– Det finns absolut ingen sanningshalt i dessa uppgifter. Det mesta av faktan är inkorrekt. Ta hastigheten till exempel. Vi har flugit detta plan väldigt nära 2 Mach, men den schweiziska piloten ville inte komma upp i högre än 1,34 Mach. Han ville inte flyga fortare, säger Eddy de la Motta, chef för Gripen Export till SvD Näringsliv.

 

Det är inte heller konstigt att missilerna inte var monterade på planet eftersom bara flygegenskaperna skulle testas och då använder man inte skarpa robotar utan attrapper med rätt geometri och tyngd, enligt de la Motta. De nya vingarna kommer också senare och ser i princip likadana ut. Och piloterna ville inte alls pröva bränsletankarna, det är också fel.

 

–Det hävdas att bara sju av 98 krävda förbättringar gjorts. Det är helt fel. Vi har åtgärdat 93 procent av kraven. En del finns redan på dagens Gripen C/D-plan, annat är under utprovning. Vi är beredda att leverera planen fyra år efter att kontraktet undertecknats, säger de la Motta.

 

Två helt olika versioner alltså. Om så mycket är fel, varför vidtar ni inte åtgärder mot tidningarna?

–Nej, troligtvis gör vi inte det.

 

Hur tolkar ni att dessa negativa uppgifter sprids?

–Det är inte ovanligt att sådant här händer, särskilt inte när man ligger bra till med affären, säger de la Motta som inte tror att detta får någon effekt på affären med Schweiz.

 

Vissa menar att det finns intressen i Schweiz som vill framställa Gripen i dålig dager för att få landet att avstå från att köpa nya stridsflygplan, eller för att övertyga försvaret att köpa franska Rafale i stället. Det finns alltid spel bakom kulisserna när det gäller stora vapenaffärer, och det är svårt att säga hur de senaste läckorna passar in i detta spel.

 

Thomas Hurter, ordförande i den parlamentariska underkommission som utreder om regeringens val av Gripen gått rätt till, är måttligt förtjust över läckorna.

–Det hjälper inte när sådan här information läcker ut. Det är djupt bekymrande och vi vet inte varifrån uppgifterna kommer. Jag ska utreda vem som läckt denna hemliga information, säger Thomas Hurter till SvD Näringsliv.

 

Stämmer uppgifterna, exempelvis att bara sju av 98 krävda åtgärder gjorts på planet som testflögs?

–Jag kan varken svara ja eller nej. Vi håller på att avsluta vår utredning som blir klar om någon månad, svarar Hurter.

Schweiz försvarsminister Ueli Maurer står dock fast vid sitt beslut att köpa 22 Gripenplan, trots ”de förbaskade läckorna” som han kallar de uppmärksammade tidningsuppgifterna.

 

–Tydligen finns personer inom mitt departement som inte gillar Gripen. Jag ska undersöka uppgifterna, ingen rök utan eld. Men det är Gripen eller ingenting, säger försvarsministern.

 

Ps SvD, C Gripen export heter Eddy de la Motte

 

Ds. Läckorna visar att det finns en grupperingar i Schweiziska HK och centrala departement vilka historiskt har kunnat styra uppköp lite efter egen vilja men nu verkar politikerna i regeringen tagit över vilket inte fallit i god jord hos dessa vilket är förståeligt men deras "läckor" drar ju ett löjets skimmer över hela deras skrå. Tycker de borde inse detta eller så är det hela styrt från Dassault via välsmorda bulvaner i något departement med rätt (eller fel, hur man väljer att se på det) säkerhetsklassning.

 

Ds. Rättstavningsprogrammet vill ändra Dassault till Dassigt :rolleyes:

Edited by JohanGrön
Link to comment
Share on other sites

Sydafrikanska Gripen-flygplan kan komma att användas för att jaga pirater!

 

http://maritimesecur...of-the-sa-navy/

 

... we also had briefings from members of the SAAF detachment. In the course of these, the possibility of using the Gripen against pirates in the Mozambique Channel came up. Now, I understood the officer concerned to mean that such missions were already being flown, but apparently he accidentally used the wrong tense and I drew the wrong conclusion, namely that they were doing it already, not that they could and might do it.

 

Fighters against pirates? It seems inappropriate. But there is more sense to it than first appears. Firstly, it must be remembered that the Gripen is a multirole fighter – it was designed to be a reconnaissance platform as well. The idea would be that 2 Squadron would carry out reconnaissance patrols over the Mozambique Channel.

 

This would not be a novel or new mission for the Gripen. Antishipping surveillance and strike is a core mission for the Swedish Air Force and the Gripen’s radar has an excellent sea surveillance and nautical target search, locate and attack capability. Ironically, the SAAF’s fighters have a much better oversea radar capability than its ancient C-47TP maritime patrol aircraft, which use an adapted civilian radar. (The other SAAF asset with a superb maritime radar is the AgustaWestland Lynx helicopter, but South Africa currently only has four of these.)

 

The big drawback of the Gripen is its lack of endurance – not a problem for the Swedes, who face the enclosed Baltic Sea to the east and south and the confined Skagerrak and Kattegatt to the west. So the SAAF still needs maritime patrol aircraft (which are also cheaper to operate than fighters). But, in the interim, it is an idea that should be considered. Of course, the lack of air-to-air refuelling tankers in the SAAF does reduce the area that the Gripens can cover. Even so, without refuelling, they can fly from their base at Makhado to the middle of the Mozambique Channel and back. Using datalinks, they could transmit the information they collect to the South African Navy’s (SAN’s) ships patrolling the area.

 

Har inte Sydafrika tankers? Har för mig att svenska Gripar redan övat tankning mot dessa?!?

[EDIT] Hittade klippet från 2005 men ser också att den resursen, Boeing 707, pensionerades förra året :((

http://www.airlinetv...27aeff9082c29a5

 

Ps. SAAF:s andra Squadron med bara Gripen är nu Sydafrikas enda jaktdivision (om man inte räknar Hawk-planen hos deras stridsflygskola)!

Edited by JohanGrön
Link to comment
Share on other sites

Sydafrikanska Gripen-flygplan kan komma att användas för att jaga pirater!

 

http://maritimesecur...of-the-sa-navy/

 

... we also had briefings from members of the SAAF detachment. In the course of these, the possibility of using the Gripen against pirates in the Mozambique Channel came up. Now, I understood the officer concerned to mean that such missions were already being flown, but apparently he accidentally used the wrong tense and I drew the wrong conclusion, namely that they were doing it already, not that they could and might do it.

 

Fighters against pirates? It seems inappropriate. But there is more sense to it than first appears. Firstly, it must be remembered that the Gripen is a multirole fighter – it was designed to be a reconnaissance platform as well. The idea would be that 2 Squadron would carry out reconnaissance patrols over the Mozambique Channel.

 

This would not be a novel or new mission for the Gripen. Antishipping surveillance and strike is a core mission for the Swedish Air Force and the Gripen’s radar has an excellent sea surveillance and nautical target search, locate and attack capability. Ironically, the SAAF’s fighters have a much better oversea radar capability than its ancient C-47TP maritime patrol aircraft, which use an adapted civilian radar. (The other SAAF asset with a superb maritime radar is the AgustaWestland Lynx helicopter, but South Africa currently only has four of these.)

 

The big drawback of the Gripen is its lack of endurance – not a problem for the Swedes, who face the enclosed Baltic Sea to the east and south and the confined Skagerrak and Kattegatt to the west. So the SAAF still needs maritime patrol aircraft (which are also cheaper to operate than fighters). But, in the interim, it is an idea that should be considered. Of course, the lack of air-to-air refuelling tankers in the SAAF does reduce the area that the Gripens can cover. Even so, without refuelling, they can fly from their base at Makhado to the middle of the Mozambique Channel and back. Using datalinks, they could transmit the information they collect to the South African Navy’s (SAN’s) ships patrolling the area.

 

Har inte Sydafrika tankers? Har för mig att svenska Gripar redan övat tankning mot dessa?!?

[EDIT] Hittade klippet från 2005 men ser också att den resursen, Boeing 707, pensionerades förra året :((

http://www.airlinetv...27aeff9082c29a5

 

Ps. SAAF:s andra Squadron med bara Gripen är nu Sydafrikas enda jaktdivision (om man inte räknar Hawk-planen hos deras stridsflygskola)!

 

Det här med antipiratverksamhet var tankeverksamhet/spånande från en pilot, inget sanktionerat. Det finns andra tänkbara scenarion, tex anti tjuskyttspaning över Krüger (noshörningstjuvjakten har ökat exponentiellt på sistone). Om något av detta blir av är omöjligt att sia om, då inget konkret eller ens början till plan finns.

 

För de av er som kommer till Malmen och får möjlighet att prata med den 2 Sqn navigatör/WSO som delvis kommer finnas vid den statiska uppvisningen: Divisionen heter Two Squadron, inte second squadron.

 

Vad gäller 707 så skrotades de inte ifjol utan sista landade 2007. Sist jag såg den som var på Saab 2005 så bodde det apor och minst en kobra (kan ha varit fler kräk i den, men upptäckten av det senast nämnda kräket avslutade den muntra expeditionen)....I och med strulandet med A400M ordern så lär inget hända i närtid.

 

85 CFS är utan tvekan en stridande fixed wing enhet och är numerärt sett betydligt större än 2 Sqn, som finns på andra sidan basen.

Link to comment
Share on other sites

Hur svårt kan det vara att få IRST att funka på Gripen. SAAB har ju experimenterat med IRST tidigare, och andra har ju lyckats - även om det finns de som har problem (gissa vilka..).

 

Börja närma sig.. värt att notera är att Skyward-G ska tydligen arbeta med dubbla IR-band vilket andra IRST-system saknar idag.

 

Another element of the Swedish fighter's next evolution is also currently in the advanced stages of development, with the first Skyward-G infrared search and track sensor due to be delivered for testing at the end of this year or in early 2013. Selex also plans to offer pod-housed versions of the equipment for integration with additional aircraft types.

 

Selex Galileo is within weeks of delivering a new version of its Raven ES-05 active electronically scanned array (AESA) radar for integration with Saab's two-seat demonstrator for the next-generation Gripen E/F.

 

"We will begin developmental test flights after Farnborough," says Bob Mason, Selex Galileo's senior vice-president marketing and sales, radar and advanced targeting. The equipment will also support evaluation of the latest AESA standard by pilots from Switzerland's air force and Armasuisse procurement agency later this year.

 

http://www.flightglobal.com/news/articles/selex-nears-aesa-radar-delivery-for-gripen-372125/

Link to comment
Share on other sites

Hur svårt kan det vara att få IRST att funka på Gripen. SAAB har ju experimenterat med IRST tidigare, och andra har ju lyckats - även om det finns de som har problem (gissa vilka..).

 

Börja närma sig.. värt att notera är att Skyward-G ska tydligen arbeta med dubbla IR-band vilket andra IRST-system saknar idag.

 

Another element of the Swedish fighter's next evolution is also currently in the advanced stages of development, with the first Skyward-G infrared search and track sensor due to be delivered for testing at the end of this year or in early 2013. Selex also plans to offer pod-housed versions of the equipment for integration with additional aircraft types.

 

Selex Galileo is within weeks of delivering a new version of its Raven ES-05 active electronically scanned array (AESA) radar for integration with Saab's two-seat demonstrator for the next-generation Gripen E/F.

 

"We will begin developmental test flights after Farnborough," says Bob Mason, Selex Galileo's senior vice-president marketing and sales, radar and advanced targeting. The equipment will also support evaluation of the latest AESA standard by pilots from Switzerland's air force and Armasuisse procurement agency later this year.

 

http://www.flightglo...-gripen-372125/

 

ravenes05skywardg.jpg

På denna äldre bilden kan man se "under" skyddskåpan till gruppantennen (Skyward-G är inte monterad ovanpå dock) :

http://img717.images...avenes05big.jpg

 

Det mesta andra verkar vara identisk med märkning och allt.

 

Skyward-G Infrared Search & Track (IRST) system performs air-to-air functions similar to a 'passive radar', thus contributing to reduced electromagnetic signature while denying the target early warning about offensive actions being taken ('lock on signal'). According to Selex Galileo, the Skyward-G can operate in highly cluttered environments to track single and multiple targets, and can also operate in slaved acquisition mode.

http://img100.imageshack.us/img100/6564/skywardg.jpg

Edited by JohanGrön
Link to comment
Share on other sites

Om man får tro nedanstående artikel har SAAB nu byggt färdigt en Gripen E prototyp.

Det ska vara ett helt fabriksnytt flygplan med individnummer 39-7

Denna kärra kommer enligt artikeln göra sin första flygning under sommaren.

 

 

 

http://translate.google.com/translate?ie=UTF8&rurl=translate.google.com&sl=pt&tl=en&u=http://www.aereo.jor.br/2012/05/22/primeiro-gripen-ef-de-testes-ja-esta-montado-e-voara-no-meio-do-ano/

Link to comment
Share on other sites

Låter som ett irriterande missförstånd. Demon är 39-7 sedan 2008 och utrustas med AESAn igen i sommar. Att Saab fått för sig att kalla den E/F låter mest som någon sorts marknadsföring.

 

Nyteknik för ett år sedan.

 

Det Saab ska göra är att återlansera Demonstratorplanet Gripen NG, i vad Saabchefen kallar E/F-version, med sikte på den indiska upphandlingen av 126 nya stridsflygplan. Att Håkan Buskhe öppet kallar planet E/F överraskar ingenjörerna på Försvarets materielverk, FMV. FMV äger demonstratorn och är beställare av teknikutvecklingen.

FMV har inte beställt ett E/F-plan. Buske sticker ut hakan och gör en vid tolkning. Det finns bara preliminära beslut kring vad som ska ingå i E/F-standarden och inga politiska beslut är tagna, säger Oscar Hull, projektledare på FMV."

Link to comment
Share on other sites

Märkligt att SAAB i artikeln hävdar att 39-7 är en helt nybyggd förserie Gripen E. De svarar ju det på en direkt fråga. Demon måste vara kraftigt ombyggd nu. 39-7 ska ha nya vingar, stukturella flygkroppsmodifieringar etc.

Det snackas också om en ny kärra 39-8 som byggs just nu. Är 39-8 också en gammal A/B eller en fabriksny kärra som SAAB hävdar?

Link to comment
Share on other sites

Saabs PR-folk är väl inte direkt kända för att vara speciellt skarpa? Det här sa man däremot förra året om utvecklingen "The next aircraft will be coming in October 2013, and is being built from scratch as an NG," said Nilsson. This will bring a new look for the Gripen, with a longer fuselage, increased wingspan and new engine inlets."

Link to comment
Share on other sites

Märkligt att SAAB i artikeln hävdar att 39-7 är en helt nybyggd förserie Gripen E.

Artikeln är lite förvirrande, vilket till del säkert kan skyllas på översättningen, men att det skulle vara just en E står ingenstans utan E/F. Som bekant är 39-7 tvåsitsig.

Link to comment
Share on other sites

Skulle man inte kunna förlänga JAS 39E så den blir lika lång som F versionen oich trycka in en bränsletank istället för pilot nr:2 ?

Visst kan man det, men då hamnar ju tyngdpunkten längre fram vilket ger högre luftmotstånd i överljud. Det är inte helt trivialt att ge sig på en befintlig konstruktion och göra ändringar. På trafikflygplan brukar man vid förlängning av flygkroppen sätta in en distansbit framför vingen och en bakom, men även om tyngdpunkten då hamnar rätt så leder det till problem som att de längre versionerna oftare får skador från tailstrikes.

Link to comment
Share on other sites

Nån som kan reda ut Saabs och Selex respektive bidrag till nya radarn? Å ena sidan skrivs det ofta om radarn som en selexprodukt, å andra pekar ju beteckningen ES-05 på släktskapet med PS-05...

Link to comment
Share on other sites

Nån som kan reda ut Saabs och Selex respektive bidrag till nya radarn? Å ena sidan skrivs det ofta om radarn som en selexprodukt, å andra pekar ju beteckningen ES-05 på släktskapet med PS-05...

 

Detaljerna vet då inte jag men uppfattar det som att Selex är huvudleverantör (?) med SAAB som både underleverantör (e.g samarbetspartner) och kund. "The jointly developed AESA radar will be based on SELEX Galileo Vixen AESA radar using functionality from the Vixen program, PS-05/A and other programs from both companies. " - SAAB. Och det står lite mer här i.

Edited by Karl_P
Link to comment
Share on other sites

Skulle man inte kunna förlänga JAS 39E så den blir lika lång som F versionen oich trycka in en bränsletank istället för pilot nr:2 ?

Visst kan man det, men då hamnar ju tyngdpunkten längre fram vilket ger högre luftmotstånd i överljud. Det är inte helt trivialt att ge sig på en befintlig konstruktion och göra ändringar. På trafikflygplan brukar man vid förlängning av flygkroppen sätta in en distansbit framför vingen och en bakom, men även om tyngdpunkten då hamnar rätt så leder det till problem som att de längre versionerna oftare får skador från tailstrikes.

 

Nu är jag ingen ingenjör.. Därtill kan jag inte de exakta viktspecarna för följande objekt, men pilot inkl utrustning, raketstol, instrument & reglage osv borde väga en hel del.. Hur stor bränsletank kan man rimligtvis klämma in i det utrymmet?

70cm extra längd på flygkroppen. Anta att tanken har volymen 300 liter. Vikten på fotogen är ca 0.8kg/liter. Vilket i runda slängar innebär 240kg bränsle. Känns inte helt orimligt att en raketstol, pilot osv väger mer än så..

Link to comment
Share on other sites

Skulle man inte kunna förlänga JAS 39E så den blir lika lång som F versionen oich trycka in en bränsletank istället för pilot nr:2 ?

Visst kan man det, men då hamnar ju tyngdpunkten längre fram vilket ger högre luftmotstånd i överljud. Det är inte helt trivialt att ge sig på en befintlig konstruktion och göra ändringar. På trafikflygplan brukar man vid förlängning av flygkroppen sätta in en distansbit framför vingen och en bakom, men även om tyngdpunkten då hamnar rätt så leder det till problem som att de längre versionerna oftare får skador från tailstrikes.

 

Nu är jag ingen ingenjör.. Därtill kan jag inte de exakta viktspecarna för följande objekt, men pilot inkl utrustning, raketstol, instrument & reglage osv borde väga en hel del.. Hur stor bränsletank kan man rimligtvis klämma in i det utrymmet?

70cm extra längd på flygkroppen. Anta att tanken har volymen 300 liter. Vikten på fotogen är ca 0.8kg/liter. Vilket i runda slängar innebär 240kg bränsle. Känns inte helt orimligt att en raketstol, pilot osv väger mer än så..

Men tvåsitsaren är generellt sett inte avsedd för jaktstrid. Hade tvåsitsaren varit den optimala längden som typen konstruerats för från början så hade antagligen ensitsaren varit lika lång, fast med bränsle där den bakre stolen suttit i tvåsitsaren. Nu är den inte det och det finns säkert bra anledningar till det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...