Jump to content

JAS lilla segertåg - Export och försäljning av JAS 39 Gripen


caridon

Recommended Posts

On 7/15/2019 at 12:26 AM, vikingman said:

http://www.defense-aerospace.com/article-view/release/204258/bulgaria-agrees-to-buy-eight-f_16v-fighters-from-us.html

 

190710

 

Bulgarien valde att köpa 8 st nya F-16 istället för 16 st Gripen. Priset  blev 1.256 miljarder US$ vilket är 156 miljoner US$ per styck.

Ursprungligen var priset 1.67 miljarder US$ men det framgår inte vad som utgått.

 

 

 

Kan någon förklara resonemanget? Hälften så många plan med sämre förmåga och högre driftkostnad?

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, darkjak said:

Kan någon förklara resonemanget? Hälften så många plan med sämre förmåga och högre driftkostnad?

Politik, antagligen gav Amerikanarna bättre motköps löften och kanske förstod att rätt personer behövde smörjas. De politiska signalerna kan gå vara viktigare än, vad användarna önskar.

Ta tex HKP 14 inköpet. Mins jag inte helt fel. så gick ryktena om att de var meriterande att de var en tillverkare som fanns inom EU.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 6/18/2015 at 4:24 PM, Andtryggve said:

JDW har en artikel om hur man på Saab ser sina marknadsmöjligheter.

 

http://www.janes.com/article/52239/paris-air-show-2015-saab-sees-continued-future-for-gripen-c-d-combat-aircraft

 

Detta är länderna som Ulf Nilsson nämner i intervjun, och vilken version som troligen skulle vara aktuell. Där sägs också att det inte är aktuellt med försäljning till Argentina p g a brittiskt motstånd, vilket väl inte heller är någon större överraskning.

 

En del av dessa länder känns väl inte direkt som de har eknonomi för att köpa vare sig Gripen C eller E, men vad vet man. Jag vill minnas att Saab sade att man räknade med att sälja 300-400 plan de närmaste 20 åren även för 20 år sedan, men där kanske jag minns fel.

 

https://www.janes.com/article/89974/argentina-selects-korean-fa-50-fighter

 

https://theaviationgeekclub.com/argentina-selects-kai-fa-50-as-interim-fighter/

 

En källa i Argentina säger att koreanska KAI FA-50 valts som en tillfällig lösning (interim) för sitt behov av stridsflyg. Hur tillfällig den lösningen blir kan man ju undra för det finns väl inga pengar till något bättre. 10 st flygplan sägs det röra sig om.  Inget är påskrivet och Argentina går till val i Oktober.

 

Dassault Mirage III and Mirage 5 togs ur tjänst 2015. Douglas A-4R Fightinghawk står tydligen lagrade pga underhållsproblem.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

https://www.janes.com/article/90036/canada-releases-fighter-rfp

 

190724

 

Canada has issued a request for proposals (RFP) for 88 new combat aircraft to replace its ageing fleet of Boeing F/A-18 (CF-18/CF-188 in national service) Hornets.
 

The RFP, released by Public Services and Procurement Canada on 23 July, has been sent to Sweden for the Saab Gripen E; to the United Kingdom for the Eurofighter Typhoon (the bid is being led by Airbus rather than BAE Systems, because of the company's stake in Canadian-based Bombardier); and to the United States for both the Lockheed Martin F-35 Lightning II Joint Strike Fighter (JSF) and the Boeing F/A-18E/F Super Hornet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 7/25/2019 at 1:15 PM, vikingman said:

https://www.janes.com/article/90036/canada-releases-fighter-rfp

 

190724

 

Canada has issued a request for proposals (RFP) for 88 new combat aircraft to replace its ageing fleet of Boeing F/A-18 (CF-18/CF-188 in national service) Hornets.
 

The RFP, released by Public Services and Procurement Canada on 23 July, has been sent to Sweden for the Saab Gripen E; to the United Kingdom for the Eurofighter Typhoon (the bid is being led by Airbus rather than BAE Systems, because of the company's stake in Canadian-based Bombardier); and to the United States for both the Lockheed Martin F-35 Lightning II Joint Strike Fighter (JSF) and the Boeing F/A-18E/F Super Hornet.

 

Det skulle faktiskt förvåna mig om Gripen vann den här. Inte för att jag tror att det är en sämre maskin, utan för att det vore mer logiskt för Kanada att antingen köpa Eurofighter (pga pappa Storbritannien plus att det är en bra kärra) eller Super Hornet (då den är gjord för att ersätta Hornet).

 

Jag tror inte det blir F-35 pga kostnader och att Kanada redan har backat en gång. En sak som kan sätta stopp för de amerikanska planen (i synnerhet Boeings Super Hornet) är hur de behandlade Canadair i fjol i samband med deras C-series. 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

https://www.janes.com/article/90683/first-saab-gripen-e-for-brazil-makes-first-flight

 

The first Saab Gripen E multirole fighter being developed for Brazil, 39-6001, made its first flight on 26 August, Saab said in a statement.

The flight lasted 65 minutes and included test points to verify basic handling and flying qualities at different altitudes and speeds. The aircraft operated from Saab's airfield in Linköping, Sweden. The first flight took place less than five years since the contract was signed, according to Saab President and CEO Håkan Buskhe.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 4 weeks later...

Kroatien vill ha in anbud om stridsflygplan från USA och Sverige rapporterar Bloomberg News enl di.se:

 

Kroatien vill ha in bud på Gripen-plan från Saab

 

Vid förra upphandlingen förra våren så ska Saab ha varit den tuffaste konkurrenten till F-16. F-16 affären kunde dock aldrig genomföras eftersom USA stoppade affären.

 

 

Även Kanada kan vara en potential köpare till Gripen enligt skiesmag.com:

 

Saab Gripen E: Dark horse

 

/Per

Edited by Perman
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
On 3/25/2017 at 10:22 AM, Andtryggve said:

Att Indien vid en order kommer att få tillgång till komponenterna till Gripen E gäller ju säkert, men frågan är ju vad det kostar att bygga upp produktion i Indien. Speciellt om man ska bygga allt i landet.

Dock så är det väl så att det är försvarsministeriet i Indien som har drivit "made in India"-policyn, så med en ny försvarsminister så kan ju det ändras. Indiska flygvapnet är väl mest intresserad av att få fler flygplan så snabbt och billigt som möjligt.

 

Och jag har intrycket att man gör denna affär p g a att man anser att man inte har tid att vänta på Tejas, som ju då var tänkt att ersätta bland annat Mig-21. Om man vill köpa in ett flygplan för att hålla uppe numerären så torde tidsfaktorn spela in, och där är väl Gripen E det enda plan som inte är i produktion, eller ens har flugit än.

Det lär väl innebära att Gripen E troligen är det plan som det kommer att ta längst tid att få i tjänst om man väljer det. Det kanske inte är avgörande, men kan nog spela in.


https://www.airforce-technology.com/news/iaf-83-tejas-fighter-jets-hal/
 

The Indian Air Force (IAF) has reportedly finalised the acquisition of 83 single-engine Tejas Mark-1A light combat aircraft (LCA) fighter jets.

The deal with Hindustan Aeronautics Limited (HAL) also includes maintenance and infrastructure.

Initially, HAL quoted nearly Rs565bn ($7.9bn) but the contract price has now decreased to a final amount of up to Rs390bn ($5.4bn), reported The Times of India (TOI).

The Mark-1A fighter jets are expected to be delivered three years after the agreement has been signed.

Under the deal, the Mark-1A jets will feature 43 improvements.

Some of the enhancements include active electronically scanned array (AESA) radar, long-range beyond visual range missiles, air-to-air refuelling and advanced electronic warfare.

390 miljarder rupier på 83 st flygplan ger ett styckpris på 714 miljoner kr. Mark-1A sägs vara ett sätt att hålla igång produktionen innan den försenade Mark-2 kommer. Tilläggas kan sägas att man innan har 40 st av den problemfyllda Mark-1.

Edited by vikingman
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Saab Begins Building First Two-Seat Gripen F Jet for Brazil

The first part was manufactured recently at Saab’s facilities in Linköping and is for the air duct section, just behind the cockpit of the aircraft.

The joint industrial programme on Gripen F is between Saab and the Brazilian partner companies Embraer, AEL Sistemas, Akaer and Atech.


https://www.defenseworld.net/news/26594/Saab_Begins_Building_First_Two_Seat_Gripen_F_Jet_for_Brazil#.Xn5PlWAo_AQ

https://www.flightglobal.com/fixed-wing/saab-commences-production-of-first-brazilian-gripen-f/137572.article

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ukraina ska byta ut sina rysktillverkade flygplan och helikoptrar:

 

Quote

The most likely contenders are Lockheed Martin F-16 Block 70/72, Saab JAS-39E/F Gripen, Boeing F/A-18E/F Super Hornet Block III or Eurofighter Typhoon.

 

Ukraine plans to upgrade its Air Force with NATO fighter jets

 

/Per

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Irland vore väl ett perfekt mottagarland för några 39 C/D? Det finns i dagsläget 97 st 39 C/D och med ett 45-tal som ska sparas borde det finnas gott om surplus skrov om ett par år när 39 E börjat levereras. Dock tror jag inte att de har råd att anskaffa 16 stridsflygplan med tre besättningar för varje flygplan, men det tror jag inte heller behövs. Österrikiska flygvapnet hade under slutet av Draken epoken 9 operativa flygplan och fem piloter, men kunde ändå upprätthålla någon form av kontroll av luftrummet.

 

Ireland Contemplates Buying New Interceptor Aircraft

 

Rättelse: När jag tänker efter så var det nog 5 operativa flygplan och nio piloter. Det låter rimligare.

 

/Per

 

 

Edited by Perman
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Perman said:

tre besättningar för varje flygplan, men det tror jag inte heller behövs. Österrikiska flygvapnet hade under slutet av Draken epoken 9 operativa flygplan och fem piloter,

Det första handlar [också] om markpersonal.

Österrike har en kort gräns, Irland ett område som är minst som typ södra Österssjön.

Den stora frågan är om de tänker sig incidentberedskap eller om de vill ha kapacitet till luftstrid mot Su-27:or.

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, griffon said:

Det första handlar [också] om markpersonal.

Österrike har en kort gräns, Irland ett område som är minst som typ södra Österssjön.

Den stora frågan är om de tänker sig incidentberedskap eller om de vill ha kapacitet till luftstrid mot Su-27:or.

 

I första hand är det nog incidentberedskap som gäller. Nåt annat lär de inte ha råd med. Jag är ingen expert men jag gissar att 10 flygplan och 15 piloter borde räcka för en hygglig 24/7/365 beredskap (med tillräcklig markpersonal naturligtvis). Enligt eng. wiki så har man även beställt "long range air surveillance radar".

 

Irish Air corps - Future

 

/Per

Edited by Perman
Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Perman said:

Irland vore väl ett perfekt mottagarland för några 39 C/D? Det finns i dagsläget 97 st 39 C/D och med ett 45-tal som ska sparas borde det finnas gott om surplus skrov om ett par år när 39 E börjat levereras. Dock tror jag inte att de har råd att anskaffa 16 stridsflygplan med tre besättningar för varje flygplan, men det tror jag inte heller behövs. Österrikiska flygvapnet hade under slutet av Draken epoken 9 operativa flygplan och fem piloter, men kunde ändå upprätthålla någon form av kontroll av luftrummet.

 

Ireland Contemplates Buying New Interceptor Aircraft

 

Rättelse: När jag tänker efter så var det nog 5 operativa flygplan och nio piloter. Det låter rimligare.

 

/Per

 

 


Får nog hålla med kommentatören längst ned på sidan på länken du gav:

"There is more of a chance of flying pigs than the Irish government actually buying fighter aircraft."

Finns nog inga pengar till detta! 

Edited by vikingman
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...

Sverige offererar Gripen till Kroatien:

 

Sweden Offers Gripen to Croatia

 

Nog för att vi hört detta tidigare. Hoppas det blir nåt av det denna gång. Undrar om det verkligen menas att man ska bygga nya 39 C/D?

 

Gripen News på twitter

 

/Per

Edited by Perman
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

On 9/9/2020 at 12:03 PM, Perman said:

Sverige offererar Gripen till Kroatien:

 

Sweden Offers Gripen to Croatia

 

Nog för att vi hört detta tidigare. Hoppas det blir nåt av det denna gång. Undrar om det verkligen menas att man ska bygga nya 39 C/D?

 

Gripen News på twitter

 

/Per

Det finns uppgifter att det även ingick 10 skal till C. Och 2 st D vill jag minnas. Som ganska nyligen skulle levereras. Så det kan var dessa det kan vara frågan om. 

Tycker det är lite synd. Då man även kunde ha provat dem med den trimmade motorn som ska ge mer effekt och vara bränslesnål. Vilket hade gjort att vi hade fått några JAS 39C/D UP. Men man vill väl inte lägga pengar på det.    

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
On 9/25/2020 at 2:02 PM, Perman said:

Första brasilianska Gripen har flugit i Brasilien:

 

Första brasilianska Gripen har flugit i Brasilien

 

Nån som vet förresten om Gripen F har en inbyggd kanon, eller om den saknar detta precis som Gripen D?

 

/Per


Tittar man på SAAB:s egen hemsida så ter det sig som om F-39F saknar AKAN.
https://saab.com/air/gripen-fighter-system/gripen/gripen-ef/

(du får rulla ner 3/4 av sidan, till "Multi-Role Capability"

Quote

The single-seat Gripen E is equipped  with a 27 mm Mauser BK27 gun. This  can be used in air-to-surface attacks against land and sea targets and is suitable for air policing missions. Gripen E/F can also carry pods and sensors for reconnaissance and special missions. These include Litening, Reccelite, DJRP and MRPS pods.


Gripen sticker ut ur mängden med "Eurocanards" då långhuven saknar AKAN, men jag tycker ändå att det är en förståndig avvägning. Det är ett handikapp att ha en tyngre cockpit och flera livsuppehållande system som väger om de måste ge sig in i en kurvstrid. Har de skjutit slut på korthållsrobotar så är det antagligen läge att dra därifrån och få tillräcklig separation så att ett annat flygplan får skottchans.

Flygunderstöd med AKAN är en  verkansform som jag m.fl. är övertygad om har spelat ut sin roll (även om det amerikanska skyttet bevisligen inte håller med). Robotar som den gamla AGM-65 Maverick och Brimstone, 70 mm APKWS-raketer (Advanced Precision Kill Weapon System) eller t.o.m. laserstyrda GBU-53 Storm Breaker är vägen framåt även om det är små avstånd mellan egna- och fientliga förband (för de tillfällen när t.o.m. GBU-12:s stridsdel är för stor).

Effekten och verkan blir högre med styrda vapen där piloten och vapenofficeren i baksitsen får bekämpa motståndaren "i lugn och ro", utanför motståndarens porté för eldhandvapen och ev. bärbara luftvärnsrobotar och med en högre flyghastighet.

Edited by Adeptus Bellum
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, Adeptus Bellum said:


Tittar man på SAAB:s egen hemsida så ter det sig som om F-39F saknar AKAN.
https://saab.com/air/gripen-fighter-system/gripen/gripen-ef/

(du får rulla ner 3/4 av sidan, till "Multi-Role Capability"


Gripen sticker ut ur mängden med "Eurocanards" då långhuven saknar AKAN, men jag tycker ändå att det är en förståndig avvägning. Det är ett handikapp att ha en tyngre cockpit och flera livsuppehållande system som väger om de måste ge sig in i en kurvstrid. Har de skjutit slut på korthållsrobotar så är det antagligen läge att dra därifrån och få tillräcklig separation så att ett annat flygplan får skottchans.

Jag vill minnas att alla tvåsitsar saknar intern AKAN. Jag hade för mig att det mer handlade om utrymme än vikt, men jag kan inbilla mig fel. Visst är vikt intressant, men en AKAN tar plats, och någonstans måste plats tas ifrån om man ska ha en baksits. Det lär knappast bara ha varit bensintank där.

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, bqt said:

Jag vill minnas att alla tvåsitsar saknar intern AKAN. Jag hade för mig att det mer handlade om utrymme än vikt, men jag kan inbilla mig fel. Visst är vikt intressant, men en AKAN tar plats, och någonstans måste plats tas ifrån om man ska ha en baksits. Det lär knappast bara ha varit bensintank där.

 

Dassault är väldigt tydliga med att du kan få AKAN till bägge: 

"The 2500 rounds/min NEXTER 30M791 30 mm internal cannon, available on both single and two-seaters"

https://www.dassault-aviation.com/en/defense/rafale/a-full-range-of-advanced-weapons/

 

Jag är övertygad om att även tvåsitsiga Eurofighters är utrustade med AKAN. Leverantören antyder inte heller något annat (till skillnad från SAAB som är väldigt tydliga med att det bara är de ensitsiga som har AKAN). Så i brist på den rykande pistolen så kan jag inte bortom allt rimligt tvivel styrka att den tvåsitsiga Eurofightern har en 27 mm BK-27.

 

Edited by Adeptus Bellum
Link to comment
Share on other sites

On 5/27/2020 at 8:13 PM, Perman said:

Ukraina ska byta ut sina rysktillverkade flygplan och helikoptrar:

 

 

Ukraine plans to upgrade its Air Force with NATO fighter jets

 

/Per

 

Sen på bollen, men detta har väl rapporterats tidigare, att Ukraina ska köpa nya stridsflygplan? Och det har inte blivit något. Ambitionerna finns säkert, men knappast ekonomin.

Om de inte kan komma över begagnade F-16 till lågt pris så lär de fortsätta med att uppgradera sin existerande flygplansflotta ett tag till.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Adeptus Bellum said:

Dassault är väldigt tydliga med att du kan få AKAN till bägge: 

"The 2500 rounds/min NEXTER 30M791 30 mm internal cannon, available on both single and two-seaters"

https://www.dassault-aviation.com/en/defense/rafale/a-full-range-of-advanced-weapons/

 

Jag är övertygad om att även tvåsitsiga Eurofighters är utrustade med AKAN. Leverantören antyder inte heller något annat (till skillnad från SAAB som är väldigt tydliga med att det bara är de ensitsiga som har AKAN). Så i brist på den rykande pistolen så kan jag inte bortom allt rimligt tvivel styrka att den tvåsitsiga Eurofightern har en 27 mm BK-27.

 

Jag var kanske inte tydlig nog i min kommentar. Jag avsåg bara Gripen. Andra flygplan är en helt annan fråga (och kanske inte relevanta i denna del av forumet).

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

https://eurasiantimes.com/indian-brahmos-goes-global-after-indonesia-brazil-looks-to-arms-its-gripen-jets-with-indo-russian-missile/

 

BrahMos Goes Global; After Indonesia, Brazil Could Arm Its Saab Gripen Jets With The ‘Lethal’ Missile
The BrahMos-NG is intended to be a mini-version of the existing BrahMos, being lighter and shorter while still having a range of about 300 km. It would be India’s premier air-to-surface missile and would arm most of its fighter fleet which includes the Su-30MKI, LCA Tejas, MiG-29UPG, MiG-29K, and even the Dassault Rafale.

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Skärmklipp Max Montero på twitter Gripen to philippines 2021-06-03.JPG

 

Corporal Frisk's första kommentar på twitter:

 

Quote

Interesting. Saab has been sticking to their line that there's still market opportunities for the 39C/D left in the world, something I have been questioning somewhat. MS20 comes with interesting capabilities, such as the GBU-39 Small-diameter bomb and Meteor.

 

/Per

Edited by Perman
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...