Jarl Posted February 25, 2004 Report Share Posted February 25, 2004 För 2 veckor sen när jag var ute och sprang så skulle jag vända på vägen, och då halkade jag och stukade foten väldigt illa. Jag fick hoppa på kryckor i en vecka och min morsa som är sjukgymnast säger att det tar undefär 6 veckor innan det är helt läkt.. Och jag kan fortfarande itne springa på den.. Först tänkte jag att "eh det är ju bara en stukning" men jag blir allt mer orolig för att detta skall sätta stop för min kommande utbildning på fbjs. Eftersom överallt står det att tidigare skador = avbruten utbildning .. Jag skall söka upp en läkare för att kolla upp detta vidare men tänkte endå fråga er om vad ni tror om foten.. Ingenting är ju brutet.. Har någon kanse råkat ut för likande problem? Vilka tidigare skador är det som brukar gå upp och gör att man blir tvungen att hoppa av sin utbildning? /Jalle Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sgt.Cole Posted February 25, 2004 Report Share Posted February 25, 2004 En stukning innebär att du utsatt din fotled (ledband) för en aggressiv tung påfrestning som fotleden inte riktigt klarat av och därför gått sönder något och påbörjat återuppbyggnaden (med svullnad, sveda och verk till följd). Denna måste få tid på sig att vila. Men när foten känns bra igen finns det inget som säger att du behöver vara extra försiktig med foten. Har du otur så har ledbandet tagit mycket skada i form av bristningar (delar av ledbandet har gått av) då är läkningstiden betydligt längre. MEn mitt tips till dig är att du börjar använda foten fullt ut så fort du känner att foten vill. Med andra ord var inte rädd för att använda foten utan testa den. Och vips så kommer den att kännas som ny igen. Normalförfarande vid stukning i fält är att linda om foten ordentligt innan den svullnat upp och sedan fortsätta så gott det går. Med andra ord inget stort pådrag. Risken att du kommer att få framtida problem med fotleden är minimal. En stukning som är en engångsgrej är ren otur och kan ske även den som är i toppform från topp till tå. Glöm allt vad "tidigare skador = avbruten utbildning" heter. Detta rör i regel gamla hockey och fotbolls skador som löparknä och stasig axel. Mvh Sgt.Wandt Sjukvårdare Norrlandsjägarna K4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kronvrak Posted February 25, 2004 Report Share Posted February 25, 2004 Se till att få ett balansprogram av mor din så att du läker skadan på bästa sätt sen när fotleden väl är smärtfri. Det är viktigt att man bygger upp kroppen även om ledbanden inte är kraftigt uttänjda och har återtagit normalform så är de fortfarande lite svagare och risken för upprepade stukningar är större, tränar du upp dig igen så minskar denna risk och har du tur så är den nu skadade fotleden minst lika stabil som din andra fotled när du är klar med rehab. (Ett tips kan alltså vara att träna båda fotlederna. ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sir Vival Posted February 25, 2004 Report Share Posted February 25, 2004 (edited) För 2 veckor sen när jag var ute och sprang så skulle jag vända på vägen, och då halkade jag och stukade foten väldigt illa. Jag fick hoppa på kryckor i en vecka och min morsa som är sjukgymnast säger att det tar undefär 6 veckor innan det är helt läkt.. Och jag kan fortfarande itne springa på den.. Först tänkte jag att "eh det är ju bara en stukning" men jag blir allt mer orolig för att detta skall sätta stop för min kommande utbildning på fbjs. Eftersom överallt står det att tidigare skador = avbruten utbildning .. Jag skall söka upp en läkare för att kolla upp detta vidare men tänkte endå fråga er om vad ni tror om foten.. Ingenting är ju brutet.. Har någon kanse råkat ut för likande problem? Vilka tidigare skador är det som brukar gå upp och gör att man blir tvungen att hoppa av sin utbildning? /Jalle Hej Jarl Jag gjorde det samma i mitten av november och har fortfarande problem, men det som hjälpt mig otroligt är ett "bullet proof" ankelstöd. Det fungerar klockrent, t ex så kan jag ha haft så ont att det knappt gick att stödja på foten, men nästan obehindrat med det på. Synd bara att jag inte haft stödet mer än en månad, speciellt med tanke på att jag tämligen regelbundet sedan 7:e klass stukat mina vrister. Fungerar utmärkt tillsammans med kängor. Maila tillverkaren för närmsta återförsäljare, eller kolla med någon välsorterad sjukvårdsaffär på orten, du bör nämligen prova ut rätt storlek. Priset kan verka avskräckande, men det är väl värda 650kr!!! (Jag köpte min hos Lövgrens i Malmö, så du kan ju alltid ringa och höra vem som levererar till dem. 040-975144) Edit: Använd stödet bara precis så mycket som du behöver, så att även senorna får träna och inte bara "lata sig" - mycket i början, men sedan mindre och mindre tills du är återställd. Edited February 25, 2004 by Sir Vival Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
losec Posted February 25, 2004 Report Share Posted February 25, 2004 Har svårt att se att en stukning ska påverka din utb. Så länge det inte är ett knä alternativt ryggen så är du på det lugna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
VH Posted February 25, 2004 Report Share Posted February 25, 2004 (edited) Be sjukgymnasten om övningar för att träna upp styrkan i fotleden. Eller försök fixa en balansboll(?). Kör med skor/kängor med skaft alt tejpa fotleden när du springer. Edit:Du har så rätt så Sir Vival. Tejpning är ju det som gäller (har ju själv gjort det). Edited February 26, 2004 by VH Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sir Vival Posted February 25, 2004 Report Share Posted February 25, 2004 Be sjukgymnasten om övningar för att träna upp styrkan i fotleden. Eller försök fixa en balansboll(?). Kör med skor/kängor med skaft alt linda fotleden när du springer. Linda hjälper inte speciellt mycket, utan man skall tejpa med en så statiskt tejp man kan uppbringa. Både i slinga under foten och 20 cm upp på vardera sida av vaden, med tajt spänning, och runt ankeln (primärt för att låsa den andra tejpen). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jarl Posted February 26, 2004 Author Report Share Posted February 26, 2004 Ok tack! Ni verkar kunna detta! Det känns nu lite bättre för varje dag.. Och jag har fått lite tips av min mor om hur jag ska böja och vrida på foten för att motvärka tex ärrvävnad. Och jag tror nog jag avvaktar lite med "bullet proof", just för att det nu känns lite bättre för varje dag. Men tack för tipset! /Jalle Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Gson Posted February 26, 2004 Report Share Posted February 26, 2004 @Sir Vival, det där ankelstödet ser riktigt bra ut, är det så bra som det ser ut? Sitter nämligen här med ett gipsat ben och sammanlagt kommer min fotled att ha varit oanvänd i 11 till 13 veckor (om inget oförutsett händer) och inte så pigg när gipset försvinner. Funkar stödet i vanliga skor? Det ser inte så stort ut, men..... Får nog nysta vidare i det här..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sir Vival Posted February 26, 2004 Report Share Posted February 26, 2004 @Sir Vival, det där ankelstödet ser riktigt bra ut, är det så bra som det ser ut?Sitter nämligen här med ett gipsat ben och sammanlagt kommer min fotled att ha varit oanvänd i 11 till 13 veckor (om inget oförutsett händer) och inte så pigg när gipset försvinner. Funkar stödet i vanliga skor? Det ser inte så stort ut, men..... Får nog nysta vidare i det här..... Det är bra, använder det både "i skogen" och till kostym. Finns även (tack och lov) i svart. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Gson Posted February 26, 2004 Report Share Posted February 26, 2004 suveränt, får rådgöra med min ortoped samt kommande sjukgymnast, tack för tipset Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jarl Posted March 8, 2004 Author Report Share Posted March 8, 2004 Foten känns nästan helt återställd nu Kan det tom vara så att ledbandet på min stukade fot blir starkare efter stukningen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ARN Posted March 8, 2004 Report Share Posted March 8, 2004 Kan det tom vara så att ledbandet på min stukade fot blir starkare efter stukningen? Nej! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jarl Posted March 8, 2004 Author Report Share Posted March 8, 2004 oki. ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
J Lo Posted March 8, 2004 Report Share Posted March 8, 2004 (edited) En sak jag har fått veta som är bra att göra när man stukat foten är att man skall stå med den skadade foten på en s k vippbräda och hålla balansen. Detta tränar upp ledbandet (eller närliggande muskulatur?) så att man förebygger flera skador på foten. En vippbräda är altså en planka med en mindre planka tvärs över den större plankan i mitten, ungefär så här ____o____, fast upp och ner då... Edited March 8, 2004 by J Lo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted March 8, 2004 Report Share Posted March 8, 2004 Kan också prova att stå på ett ben och blunda, utan visuella referenser får man använda musklerna mycket mer för att hålla balansen. Kostar ingenting och kan göras när som helst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kulan Posted March 10, 2004 Report Share Posted March 10, 2004 För 6-7 veckor sedan var jag ute och åkte skridskor. jag ramlade och slog i knäet som fan. hade jävligt ont i knäet i några veckor men nu är det nästan helt återställt. knakar och knäpper till lite ibland bara. Tror ni att detta är något som kan förstöra frmatida värnpliktsutbildning eller är det bara ledbandsskador och sånt som är farligt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
defacto Posted March 10, 2004 Report Share Posted March 10, 2004 @Sir Vival, det där ankelstödet ser riktigt bra ut, är det så bra som det ser ut?Sitter nämligen här med ett gipsat ben och sammanlagt kommer min fotled att ha varit oanvänd i 11 till 13 veckor (om inget oförutsett händer) och inte så pigg när gipset försvinner. Funkar stödet i vanliga skor? Det ser inte så stort ut, men..... Får nog nysta vidare i det här..... shit 11-13 veckor! Se till att göra alla rörelseövningar så ofta som du blir tillsagd! jag gick gipsad i drygt 4 veckor i sommras och slarvade en hel del med det där. Har inte riktigt 100% rörlighet i foteden längre:( Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts