Jump to content

Pentagon rapport läckt

Pal_oldpc

Recommended Posts

http://story.news.yahoo.com/news?tmpl=stor..._us_environment

Och ja det är ju inte första april. England har klimat som sibirien om 15 år. Många krig om mat och vatten resurser. Aningen fantatiska slutsatser för att vara en seriös pentagon rapport. Tveksamt om denna raport är äkta eller om det är någon på pentagon som vill göra en tidning till åtlöje.

Överdrift. Känns som amerikaner blir mer rädda för varje dag som går. Snart börjar de skjuta sina brevbärare i tron att det är mördare/inbrottstjuvar.

Att det blir kallare är löjligt. Bara att kolla på vintrar som man hade för i tiden. På 70-80 talet var det mycket kallare. Änligt mig blir det varmare :((, inte kallare. Om 15 år under sommar lär vi ha lika fin väder här nere i Skåne som de har på Hawai :D.

Edited by ArtMan

Utan att ha kollat in den rapport som artikeln bygger på så kan jag säga att en global uppvärmning kan orsaka kallare klimat i nordeuropa.

Scenario: Högre global medeltemperatur -> Polarisen smälter -> Isberg driver söderut från arktis -> Stöter på golfstömmen -> Golfströmmen blir kallare då isbergen kyler vattnet -> Det som gör att Sverige är någorlunda beboeligt till skillnad från en del områden som ligger på samma bredgrad har inte riktigt samma effekt längre.

Vet ej om detta är vad pentagon-rapporten resonerar kring, men det är ett möjligt scenario.

A secret report prepared by the Pentagon (news - web sites) warns that climate change may lead to global catastrophe costing millions of lives and is a far greater threat than terrorism.

"...KAN leda till global katastrof...". Och det är ju sant. Vad är dte som är konstigt me ddet?

Analys görs inte enligt modellen "Exakt så här tror vi att det kommer att bli"... utan istället målas olika scenarion upp, sannolikhetsbedöms och utvärderas. Att åtminstone göra "Worst case", "Best case", "Middle case" är i mitt tycke minimum för en seriös analys. Förmodligen är det ett "owrst case" scenario som recenseras.

/J

Rapporten är vad jag förstått det som en beställningsjobb åt pentagon ämnad att beskriva de mest katastrofala följderna av diverse potentiala klimatförändringar. Att planera för alla eventualiteter ser jag som ganska naturligt, och är väl på sätt och vis inte oförenligt med att vara skeptisk mot dessa.

Överdrift. Känns som amerikaner blir mer rädda för varje dag som går. Snart börjar de skjuta sina brevbärare i tron att det är mördare/inbrottstjuvar.

Att det blir kallare är löjligt. Bara att kolla på vintrar som man hade för i tiden. På 70-80 talet var det mycket kallare. Änligt mig blir det varmare :), inte kallare. Om 15 år under sommar lär vi ha lika fin väder här nere i Skåne som de har på Hawai :wub:.

Tyvärr har du fel om klimatet. Det blir varmare, men det är det som är problemet, tack vare värmen smälter isarna vid nord- och sydpolen och du vet hur is fungerar, vid ett visst läge ökar issmältningen dramatiskt. Isarna består av sötvatten som när de smälter påverkar golfströmmen och får den att dra sig tillbaka och bli svagare tills den till slut upphör helt och kanske vänder. Det har med vattnets salt halt att göra. Vattnet i Norska Havet har minskat 20 procent i salthalt på 30 år. Vid ett visst läge vänder golfströmmen och då förändras klimatet (redan innan också) och då blir det istid igen. Golfstömmen är en del av jordens eget klimatsystem, liksom isarna. Troligen skulle detta ge t ex skandinavien Tundraklimat på ett par deceenier och efter ytterligare något decennium skulle snön inte smälta bort utan ligga kvar och bara öka i tjocklek. Istiden har då börjat på allvar. Det är människan som har höjt temperaturen på jorden men jorden skiter ju i det, den har sitt eget klimatsystem. De som forskar uppe på isarna vet att övergången från en värmeperiod till en mycket kallare period går på några år, det syns i de isprover man tar på glaciärerna. Människan leker med elden. Om detta skulle inträffa då skulle Sverige och svensk kultur utplånas på några decennier. Allt skulle läggas under snö och till sist is som skulle krossa allt. Alla skandinaver och ryssar i norra Ryssland skulle få fly söderut.

För ett par år sen satt jag, under någon lektion i naturkunskap, och bläddrade i någon miljöorganisations tidskrift med datum sent 70-tal till början/mitten av 80-talet. Prognoserna var i stil med att jorden skulle vara utdöd och obebolig vid millennieskiftet... :wub:

• 2 weeks later...
Guest Skandevall

Sjalv tror jag inte man skall underskatta hotet fran klimatforandringarna. De ar redan idag stora problem och kommer inte att bli mindre i framtiden med vastvarldens satt att leva.

Det jag tror blir det största problemet är inte upvärmning/kylning osv. utan stormar.

Det finns en gammal regel som säger att om man tar ett givet dynamiskt system (tex jorden) och ökar mängden energi i det (växthuseffekten) så kommer systemet att bli mer kaotiskt. (kraftigare väderförändringar)

Detta kommer inte att utrota mänskligheten men kommer att kosta enorma mängder pengar. (minskade skördar,översvämningar,förstörda hus pga stormvindar osv osv)

/C