Jump to content

Bassäk/Säkplut. Sjö 2005

Recommended Posts

Hejsan,

Jag mönstrade för några veckor sedan och blev prel. placerad som Säkerhetsjaktpatrullchef på ÖS i Karlskrona. Känner att jag har lite informationssug nu (har surfat runt på alla bassäkrelaterade sidor/trådar som finns).

Nån som har gjort vpl. där nere som kan berätta lite hur det var där nere? (jag förstår att man inte bör förklara för mycket i förväg så att det blir en överraskning) Kanske några intressanta minnen/anekdoter...

Förresten, kallas dom inom bassäkkomp. för sjömän?

Tack på förhand,

Jonas

Säkpluton Sjö, som det numera heter är en ny variant av gamla Bassäk, gjord för att passa in i Säkbat.

http://www.sakplutonsjo.se kan säkert vara till bra nytta, till en början. Har du mer specifika frågor så kan du ställa dom här eller skicka ett meddelande.

Det har hänt att vi har kallats sjömän någon enstaka gång men det händer förhoppningsvis aldrig mer. Med tanke på att jag nätt och jämnt kan knyta mina kängor och definitivt inte kan något om båtar så känns det fel :baskerHV:

• 3 weeks later...

Du kommer att vara på den underbar ön Kungsholmen utan karlskrona. Väldigt mysigt under vinterhalvåret framför allt :D

Hoppas du får bekanta dig med befäl som Lt Petersson!

Sjöman är du inte de kommer framgår väldigt klart vilka som är sjömän(blåmesar) när du väl kommer ner dit!

Edited by adam4

Eller Marinbasjägarna? MBJ, MPJ o FBJ =P

//SNAFU

Nja, det skulle nog urholka den status namnet jägare bär ännu mer. Missförstå mig inte, jag antyder inget om tjänstens kvalitet eller råhet, och jag jämför inte tjänsten med någon annan. Jag menar bara att desto fler tjänster som bär namnet "jägare", desto mindre attraktiva blir "jägartjänster". Jag tror det är viktigt att jägar-titeln inte mister sin magnetfunktion den har idag.

Var det inte bl.a. därför man döpte om gamla militärpolisjägarna?

• 3 weeks later...
FBJS och MP-säk ingår i Mark-plutonerna.

Jaha, men dom heter ju något redan? menar om det är någon pluton som får det namnet, eller är det då ett namn som kommer användas av alla Säk förband, förutom marinens då?

Jag hörde av C FBJS att de skulle utbilda en sk Mark-pluton på F7 nästa utbildningsår, parallellt med en FBJ och Fbassäk-pluton. Det skulle alltså utbildas en Markpluton "istället för" en av FBSplutonerna.

Han gick dock inte in mer på hur den skulle fungera eller utbildas, om den skulle organiseras som en FBJ-plut eller en FBS dito och jag var för dum för att fråga. :(