Jump to content

Uniformstvätt

Fu Frippe

Recommended Posts

Är det någon som kan tipsa om ett bra tvålfritt tvättmedel som går att tvätta uniformer i? Både min ena M90 och mina M92 - byxor börjar se lite vissna ut....

*Snälle goe Kimster eller annan BlåGul, straffa mig inte för att jag dubbelpostar... :P *

Edited by Fu Frippe

Tvålfritt tvättmedel hittar jag i affären (ex Y-3, tror jag det heter). Tvätta i 40 grader, inget sköljmedel. (eller blekmedel om du inte vill ha en "budget-snödräkt" :P ) Stryk torr på två prickar (..) om du inte har en "överdjävulstorktumlare" som är tillräckligt varm. Impregnera vid behov med något jox du hittar i affären.

Det har funkat för mig när kläderna börjat morra och röra på sig..

OT/ Antar att det är privata grejer eller har du långt till förrådet? :(( / Slut OT

Edit: Troll i tangenterna..

Edited by Skarpskytten

Använd "tvättimpregnering"

Först tvättar du me tvålfritt tvättmedel, sedan tvättar du med impregneringsmedel (det finns speciella kapslar som man skall ha i tvättmaskinen att köpa i närmaste större affär)

Torka sedan enligt ovanstående inlägg. Har testat, blir läskigt vattentätt, och rent! :P

• Forumsledning

@Kronvrak

Finns det något i FM som vårdas med vanliga civila medel?

:D

FM............................................................Civilt

Kängor med borste+fett+kräm i burk..........Skor med skokärmi tub med skumdyna +silikonsvamp

Vapen med fett, numera Olja......................Vapen med lösningar för krut, koppar, olja, spray, olika borstar

Städning med Sanitetsrent och allrent..........Städning med Ajax, Cif och annat väldoftande med aktivt syre, osv

Fordon med högtryck..................................Fordon med svamp, schampoo, vatten, vax

Kropp med isvak och snö............................Kropp med duschcreme, schampoo och väldoftande parfymer

Spadar och verktyg med vapenfett...............Vårda Verktyg? Rostar Krommolybden och Alu?

Disk med granris eller en, ev tvättsamp........Diskmaskin

Fel av mig! Som Malaj skriver innehåller Y-3 tvål. My misstake, blandade ihop namnen. Tyvärr är mitt tvålfria slut och jag har glömt vad det heter...

Minne som en guldfisk.. :P

@ |lj| Tvättimpregnering låter intressant.. Skall prova det nästa gång kläderna morrar åt mig.

Jag har pratat med en person som är med i Hv i ljungby och dom har kunnat lämna in sin m90 till sin brandstation och fått den tvättad i deras special maskiner där dom även impregnerar den. för denna tjänst tog dom 80 kronor per uniform enligt den person jag pratade med så var resultatet mkt bra.

• 3 weeks later...

Tvättmedel innehållande tvål förstör inte impregneringen på nyare M/90 eftersom den fuktavvisande funktionen är gjord av fibrerna och inte ett medel. För att fräscha till/aktivera fibrerna igen efter tvätt krävs torktumling i 130-140 grader celsius. (Maxtemp på vanlig torktumlare är ca 80 grader.)

Inte heller flamskyddet pajas av tvål eftersom det också är mtrl-betingat.

Källa: Utvecklingsledaren för personlig utrustning vid MSS, Kn Ari någonting. Datum för uttalandet: 2004-03-10.

/Krook