Roary Posted February 21, 2004 Report Share Posted February 21, 2004 Någon som har bra tips på hur man modifierar sin LK70 för att få den att funka någorlunda? Sätta på extra fickor, avlastningsremmar mm? Jag börjar bli riktigt trött på den där ryggsäcken nu.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gusten Posted February 22, 2004 Report Share Posted February 22, 2004 Jag tycker att min 70LK var lite väl ostadig högst upp. Dvs att den svajade när jag bar den. Lämnade därför in den till en skomakare med en rejäl maskin som efter mina önskemål sydde på en rem/axelrem som kopplas med en rem som i sin tur fästes i ramen. På moderna säckar ute i handeln kallas dessa remmar ex för toppstramare och har bl a till uppgift att stabilisera säcken. Jag har ingen möjlighet att visa några bilder men kolla in någon säck i en friluftsutrustnings butik så förstår du vad jag menar. 70LK är ingen modern säck pga sin ålder men den är ruskigt enkel i sitt utförande som kan vara både en för- och nackdel. Glöm inte att när du packar säcken så se till att du har tunga saker nära ryggen men placerade ganska högt upp, under locket t ex. Vintertid (skidåkning) så har du packningen mer centrerad men fortfarande närmast ryggen. /Gusten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adam Wilhelm Posted February 22, 2004 Report Share Posted February 22, 2004 Ryggsäck 2000 (?) hae dessa toppstramare. Ta en titt på den för att kolla hur du kan modda den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Påsen Posted January 30, 2005 Report Share Posted January 30, 2005 Är det någon som har en aning om man kan fästa en av väskorna från Stridsbälte 304K på LK70-säcken? Jag ska på ungdomsvinterkurs i Transtrand, där vi förmodligen har LK70, och jag har kommit på att det ända en väska till Stridsbälte 304Kast är bra på är att ha den till extra sidofickor på en rygga. Nån som har en idé om hur man gör det om man kan fästa dem? /Påsen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted January 30, 2005 Report Share Posted January 30, 2005 Jag tycker att LK70:an funkar klockrent för normalt soldatbruk. Bara man packar den ordentligt och drar åt locket så sitter den där den ska. I alla fall om man har kroppskydd och SV under. Det enda felet jag kan hitta är väl avsaknaden av ringar för att koppla pulka på. /Krook Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
scattergun Posted January 30, 2005 Report Share Posted January 30, 2005 Är det någon som har en aning om man kan fästa en av väskorna från Stridsbälte 304K på LK70-säcken? Sy fast femtio millimeters nylonband så att det ser ut som ett stort Pals eller mollesystem, och sedan mördar du stålfästena som sitter på väskans baksida och ersätter dom med alice-clips eller Malice...... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Påsen Posted January 30, 2005 Report Share Posted January 30, 2005 (edited) Är det någon som har en aning om man kan fästa en av väskorna från Stridsbälte 304K på LK70-säcken? Sy fast femtio millimeters nylonband så att det ser ut som ett stort Pals eller mollesystem, och sedan mördar du stålfästena som sitter på väskans baksida och ersätter dom med alice-clips eller Malice...... Så skulle man kunna göra, men det är inte rätt... Då jag bara lånar ryggan en vecka och jag inte vill släpa med mig en symaskin till Transtrand så är det nog inte så bra. Dessutom kan QM, som antagligen har samma lynne som andra QM, bli en aning, tja, tjurig om jag "moddar" ryggan så kraftigt. Någon annan idé som inte innefattar allt för stora ingrepp på ryggan? /Påsen Edited January 30, 2005 by Påsen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted January 30, 2005 Report Share Posted January 30, 2005 Vad har du tänkt att du ska använda den till? Det är ju beroende på behov som ev. kittning görs. Jag kom dock på en grej jag har kört. (Jag har ett j-vligt bra minne men det är förbaskat kort). Det är en enkel variant på bröstrem Jag brukar ta en vanligt spännrem och lirka igenom remmen genom stålhällan (där man trär igenom överbliven rem) så att stålhällan hamnar på fel sida (baksidan) av remmen. Därefter slår jag remmen runt ena axelbandet på LK:n och trär ändan genom stålhällan. (Då sitter bandet hjälpligt kvar även om man inte bär ryggan.) Därefter slår jag remmen runt det andra axelbandet och trär änden genom spännet och drar åt. Vips har jag gjort en bröstrem utan ingrepp på ryggan. /Krook Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted January 30, 2005 Report Share Posted January 30, 2005 Behvös det fler fickor till Lk70? Tycker den är helt funkis som den är utan en massa extra väskor på den. Fast jag kanske är för gammal och för konservativ. Eller oxå har jag använt Lk70 för lite.... Och jag har inte varit med i FBU-u eller Hv-u där man har ett behov av en massa väskor fastsatta med ståltråd... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Påsen Posted January 30, 2005 Report Share Posted January 30, 2005 Behvös det fler fickor till Lk70? Tycker den är helt funkis som den är utan en massa extra väskor på den. Fast jag kanske är för gammal och för konservativ. Eller oxå har jag använt Lk70 för lite.... Nja, jag tänkte mer så att i de vanliga fickorna har man en massa termosar o.dyl. Jag tänkte ha lite smågrejer som tejp, ståltråd, hudsalva och lite annat smått och gott (chocklad) i 304fickan. Och jag har inte varit med i FBU-u eller Hv-u där man har ett behov av en massa väskor fastsatta med ståltråd... Jaja, jag vet att du inte tycker om oss... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted January 31, 2005 Report Share Posted January 31, 2005 Behvös det fler fickor till Lk70? Tycker den är helt funkis som den är utan en massa extra väskor på den. Fast jag kanske är för gammal och för konservativ. Eller oxå har jag använt Lk70 för lite.... Nja, jag tänkte mer så att i de vanliga fickorna har man en massa termosar o.dyl. Jag tänkte ha lite smågrejer som tejp, ståltråd, hudsalva och lite annat smått och gott (chocklad) i 304fickan. Och jag har inte varit med i FBU-u eller Hv-u där man har ett behov av en massa väskor fastsatta med ståltråd... Jaja, jag vet att du inte tycker om oss... Fickan på toppen av ryggan fungerar bra till att ha lite smågrejor i. Så som ståltråd, skavsårstejp osv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts