Jump to content

Recon/Snigel vs. SV2K..

2Sharp

Recommended Posts

Jag har kikat på Recons hemsida, där nämns de skillnader som finns mellan deras väst och SV2K.

Reecons väst har ju inga "innerfickor" som SV2K har, min undran är om västdelen pga detta blir "sladdrigare"?

Vilket kanske ger mindre komfort, sämre bärförmåga??

Någon som har erfarenhet av båda?

:D

Mitt spontana intryck är att båda västarna är för sladdriga för att fästa tunga saker västdelen. SV2000 tycker jag känns styvare i västdelen än Recons.

Ok, tack :winner:

Har du några ideér på hur du skulle vilja ha det för att ge bättre bärförmåga?

Jag får hålla med om att västarna ser väldigt sladdriga ut

Jag är personligen tveksam till fästningen av väskor på västarna då jag har hört en del från F7 och Fbjs att de hade under övn till och från tappat am fickor

Sen en sak som jag har noterar gällande denna västen som jag inte förstår

Varför är västen delad i väst del och i bältes del

Jag har själv FJS strids/överlevnadsväst

Egen inföskaffning via recon

Den västen har en väldigt bra fästning av väskorna som gör att de sitter stabilt och inte låssnar från västen

Lossnar fickorna från SV2k så har man nog satt fast dem redigt fel eller varit för närgången med vassa prylar, så det kan du nog se som en skröna.

Däremot att fickorna sitter en aning sladdrigt.. ja, kanske.

Vad gör man åt det, utan att få en varmare väst?

mmm. Nu är det ju en, tror jag, ganska tunn västdel av nät. Dock täckt med band att fästa prylar i, och dubbla lager för att få bröstfickor. För att få en stabilare västdel som gör att inte fickorna hänger som pattarna på tant agda, 89 bast, (som vissa verkar tycka att de gör, jag hade nog inte det problemet) måste man väl ha ett stabilare tygmaterial i västen, och då blir det väl varmare?

Jag spånar bara HELT utan täckning för vad jag säger, har bara lite erfarenhet av Stridsväst2000, och inget annat.

Ah, der faldt ti-øren!

En värmekänsla uplevas först på rigtigt med två-skikts-västar om:

1) Fickorna är fastsydda på det yttra nät-tyg, eller

2) det yttre tyget är cordura.

Annars vore det inget problem. När man rör lite på sig "byttar man ju ut luften" eller?

... Ehhh, hoppas ni förstår!

:angry:

Mitt spontana intryck är att båda västarna är för sladdriga för att fästa tunga saker västdelen. SV2000 tycker jag känns styvare i västdelen än Recons.

Västarna har ju mer eller mindre samma "pappa". Det har väl varit lite "givande & tagande", mycket pga total kostnad ut till kund.

Själv har jag kört med Snigels egna väst under lång tid och lastat den mycket tungt, som mest 22-24kg. Den sprider ut vikten riktigt bra över axlar, rygg och bröst och så är den mycket bättre i kombination med ryggsäck, slipper ju det breda bältet.

Bär oftast "FJS orginal" ryggsäck i combo med västen och knäpper fast topplocket på västen med snabbspännen när ryggan får vara i "bas". Vapnet sätts också fast med splittade (så man kan flytta dom) snabbspännen så vapnets vikt vilar på västen och inte på axlarna direkt, ganska skönt under långa sträckor.

Vad jag tycker så är Snigels egna ett antal pinnhål upp. Både när det kommer till komfort och bärande av vikt. Varm, visst, men det tror jag alla västar är, med tanke på vår sysselsättning.

Kan tipsa om att man sätter en flerbruksficka stor mitt på bältet bak... om man då har en ryggsäck med kort rygg (som jag) så passar det mycket fint och en del av ryggsäckens vikt fördelas på västen genom att det är kontakt mellan flerbruksfickan (fyld med prylar) och ryggsäcken...

För övrigt så blir det lite bättre passning på fickorna om man viker fästbanden(dom med mjuka ytan) och "över spänner" infästningen...

//Sgt Fjellman

Om man ska jämnföra magasinsfickorna på strv2k och recon m/2003 magasinsfickor (då dessa är i princip lika) så upplever iaf JAG att Recon.se´s M/2003 fickor är något vidare, jag får lättare ner två st AK5 magasin med magpul´s (som är "snedställda") i recon.se fickan än i strv2k-fickan.

Och IMHO så är det stört omöjligt att få ned tre st AK5 magasin i strv2k fickorna, medan recon.se fickorna tar tre ak5 magasin med (!) magpuls!

Jag har slutat använda strv2k västen och använder en BHI STRIKE Commando Recon Cheast Harnesst med 5st recon.se m/2003 magasinsfickor fastsatta.

http://www.blackhawkindustries.com/product...duct_id=2786&d=

Dyrt? Japp!

Reglemetsvidrigt? Det kan du slå dig i backen på!

Men jag har utrustning som håller och ger mig tillgång till den mtrl jag behöver NÄR jag behöver den.

Tacka fan för att man (äntligen) har en chef som inser att uppgiften ska lösas av fältmässiga soldater, inte av folk som är klädda för högvakt...

Edited by Mordred

Kan tipsa om att man sätter en flerbruksficka stor mitt på bältet bak... om man då har en ryggsäck med kort rygg (som jag) så passar det mycket fint och en del av ryggsäckens vikt fördelas på västen genom att det är kontakt mellan flerbruksfickan (fyld med prylar) och ryggsäcken...

//Sgt Fjellman

funkar fint med SS2k också om man är lång. (185 cm)

//Sgt Fjellman

Jag använder en "buttpack" med snabbspännen och ganska långa remmar som kan ställas in helt oberoende av ryggsäcks längd. Använder man ingen ryggsäck så är det bara och dra upp "buttpacken" så långt det går och spänna in den mot ryggen med de nedre spännbanden. Funkar klockrent.

vest_rygg.jpg

Verkar helt klart som en smart lösning med "buttpacken" ,O . Har du sytt den själv eller har du köpt den någonstans?

Om du har samma väst som på bilden som den du pratade om innan antar jag att "Snigels egna väst" är den som finns på recon.se ... eller? :ph34r:

Edited by CfrHGB

"Buttpacken" liknar recon´s gamla ryggväska.

har även sett den hos en annan svensk säljare/tillverkare av taktisk utrustning, men just nu så kommer jag givetvis inte ihåg adressen ,O

EDIT: Nu har jag hittat den! Gammal och glömsk man börjat bli

http://www.wafe.net/products/equip_vest/UV01-MC.html

Wake kanske är Snigel Design´s "egna" hemsida?

Eller?

Iaf en sån väst som fk_urb har på bilden ovan.

Edited by Mordred

Verkar helt klart som en smart lösning med "buttpacken"  :rocketl: . Har du sytt den själv eller har du köpt den någonstans?

Om du har samma väst som på bilden som den du pratade om innan antar jag att "Snigels egna väst" är den som finns på recon.se ... eller? :camo:

Jag gillar helt klart den lösningen. Även om det inte är så svårt att sy en "buttpack" med rullöppning så valde jag att köpa en, köpte från Wafe. Jag vet inte om västen finns att köpa någon annanstans, där köpte jag min i allafall

Recon´s väst är framtagen i samarbete med Snigel Design medan västen jag köpt är Snigel´s "egna". Hurvida Recon har varit inblandade in den västen vet jag inte. Dom skiljer sig däremot åt på ganska många punkter.

Samarbetet mellan dem gäller nog fickor och dyl. också skulle jag tro...

Tack för hjälpen!!! :navy::D:D

Vill gärna köpa recons eller snigel designs egna (altså den som finns på wafe's hemmsida :P ). Men eftersom den som wafe säljer nästan är dubbelt så dyr som recos får det nog bli bli den senare. Recons fungerar väll den också... eller? B)